Houten klopper met symboliek

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Ná het puzzelkistje voor mijn oudste zoon moest ik nog iets voor de jongste zoon bedenken. Die heeft HMC gedaan, en werkt als interieurbouwer en scheepstimmerman. Hij heeft dezelfde hout-genen die ik van mijn opa de wagenmaker heb geërfd. In het begin had ik nogal eens zorgen over de veiligheid van vooral zijn handen, bij het werken met machines.
Nu is hij inmiddels een routinier, maar het gevaar blijft altijd op de loer liggen...

Als "reminder" om steeds aan zijn veiligheid te denken heb ik een houten klopper voor hem gemaakt, met daarin een symbool van de vijf vingers die hij aan elke hand heeft, en die daar ook moeten blijven....

De hamer is van restjes Massaranduba (van een tuintafel projectje), in combinatie met Essen dat ik nog had liggen.
De steel heb ik gedraaid van een essen balkje van 45x45mm. Het gedeelte waar de kop op schuift heb ik wat dunner gedraaid:

image.jpg

De kop bestaat uit afwisselende plakken massaranduba en essen, met in het midden een gat dat op de steel schuift:

image.jpg

De hele sandwich verlijmd met bruislijm. De plakken zijn steeds verdraaid, om het kops- en langshout gelijkmatig over de klopper te verdelen:

image.jpg

Het resultaat doet denken aan een middeleeuws "weapon of mass destruction"

image.jpg

Het ding was me direct al véél te zwaar, ben hem eerst maar een beetje in vorm gaan zagen, ook om hem in mijn kleine draaibankje te laten passen:

image.jpg

Hierna was-tie nog te groot en te zwaar, en heb ik er de bovenste twee plakken hout er maar afgezaagd. In de kop heb ik vijf gaten van 12mm geboord, uiteraard in een pentagon:

image.jpg

De vijf "vingers" heb ik gemaakt door een essen latje van 12x12mm vier keer langs een 6mm afrondfreesje te halen:

image.jpg

Na nog wat zaagwerk paste de "blank" nèt in het draaibankje. Ik kwam erachter waarom het massaranduba in het Engels "Bullet-wood" heet, het is echt knetterhard, daarmee vergeleken draaide het essen weg als boter....

Het resultaat:

image.jpg

image.jpg

Onder de kerstboom zal ik mijn zoon uitleggen dat de drie essen ringen symbool staan voor het feit dat wij houtbewerkers alles moeten maken met ons Hoofd, onze Handen, en ons Hart....

Ik weet nu al dat minstens één persoon in het gezelschap dan gaat vragen waar die dikke essenhouten steel dan wel het symbool voor is...;););)

Een mooie kerst voor allen!
 
Laatst bewerkt:

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Erg mooi Bri, bijna zonde om te gaan gebruiken, lijkt me een fijne klopper om te gebruiken, mooie symboliek bijna vrij metselaar achtig.


gr Roeland

Allen dank voor de positieve reacties! Roeland, ik ben het met je eens dat de klopper bijna te mooi lijkt om te gebruiken, toch zou ik leuk vinden als-ie echt gebruikt wordt. In dat paardenvleeshout sla je zo maar geen deuken, de klopper zal er wat "karakter" van krijgen, denk ik....
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooie klopper, zal hij vast zeer blij mee zijn !!!

...ik ben het met je eens dat de klopper bijna te mooi lijkt om te gebruiken, toch zou ik leuk vinden als-ie echt gebruikt wordt. In dat paardenvleeshout sla je zo maar geen deuken, de klopper zal er wat "karakter" van krijgen, denk ik....

Zo is het maar net, gereedschap moet gebruikt worden!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.