Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

dosse verzagen naar kwartiers

Ik heb het idee om voor kleine projecten zelf mijn planken te zagen. Ik kan makkelijk aan planken van 7 cm dik komen. Deze ga ik dan zelf verzagen naar plankjes van 7 breed en 1 a 2 cm dik. De planken die ik normaal kan krijgen zijn minimaal 26mm dik. En dat is te veel.

Dan wat mijn vraag is. Als ik een dosse gezaagd plank koop en dan zelf als kwartiers ga verzagen. Gelden dan de regels voor kwartiers hout? Qua uit zetten en krimpen. (Ik denk van wel) of blijven dan de dosse "regels" gelden.

De plankjes die je zo gaat zagen zijn inderdaad kwartiers en volgens alle kwartierse regels.

Als je een dosse gezaagde plank in reepjes zaagt blijft het geheel "natuurlijk" dosse. Om er kwartiershout van te maken moet je haaks op de groeiringen gaan zagen. Als je dat uit een plank van 7 cm dik doet krijg je enorm verlies. En met een beetje pech krijg je er ook nauwelijk planken uit van 7cm breed - maar dat hangt af van hoe de jaarringen door de dosse gezaagde plank lopen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Er zal een deel kwartiers in zitten als bij de originele plank de ringen ergens parallel lopen met het vlak, en waar de ringen beginnen af te buigen heb je vals kwartier. Nog steeds stabieler dan dosse, maar alterneer toch de groeirichtingen als je panelen maakt.

Forum Rechten