Puzzelkistje

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Bij het maken van houten kerstcadeautjes heb ik voor mijn oudste zoon een puzzelkistje gemaakt. Het eiken is een restje van een parketvloer die ik 30 jaar geleden gelegd heb, de donkere blokjes (merbau?) zijn over van een tuintafel die ik voor een vriend gerepareerd had, dus alweer recycling....

Het ziet er uit als een simpel kistje, met vier kubussen erin:

image.jpg

Maar als je het omkeert, en de blokjes liggen op tafel, blijken het geen kubussen te zijn, er zitten allerlei schuine kanten aan:

image.jpg

Ook de binnenkant van het kistje is afgeschuind:

image.jpg

Het lijkt onmogelijk om de blokjes terug in het kistje te krijgen, mijn buren kregen het niet voor elkaar, ben benieuwd hoe mijn zoon het eraf brengt....

Voor het zagen van de groefjes op de hoeken heb ik mijn "rechte tanden" blad gebruikt, en een eenvoudig steuntje:

image.jpg

Het zagen van de blokjes luistert erg nauw, en is niet zonder risico. Op een gewone zaagtafel zou ik het niet doen. Ik heb ze opgespannen op de roltafel met een materiaalklem, dat ging goed.

Wie er meer van wil weten moet maar eens googelen onder "Blockhead Puzzle". De bedenker is ene Bill Cutler.
Het ding is ook in een plastic uitvoering te koop (geweest), maar zelf maken van (rest)hout is natuurlijk veel leuker!

Een kerstgroet van

Jaap bri
 
Laatst bewerkt:

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Dank je, Didier! Ik volg jouw projecten met aandacht en bewondering. Krijg je het kerstdiner opgediend in het houtdraai-atelier, of kom je er toch nog even uit, morgen....?:;);)

MerryXmas
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Dank je, Didier! Ik volg jouw projecten met aandacht en bewondering. Krijg je het kerstdiner opgediend in het houtdraai-atelier, of kom je er toch nog even uit, morgen....?:;);)

MerryXmas

Bri,
Ik ben nu zopas gestopt met mijn bezigheid als houtdraaien.
Nu nog wat klaar zetten met het vrouwtje voor het kerstdiner met mijn ouders en jongste dochter.
Zij krijgen vandaag mijn bijdrage qua cadeautje, namelijk een balpen voor mijn moeder en de sleutelhanger met koker krijgt mijn vader.
Ik heb maar hen want ik ben enige zoon.
Met Nieuwjaar worden de andere cadeautjes uitgedeeld aan de schoonfamilie.
Gelukkig zijn ze met drie langs mijn vrouw haar kant.
Mijn andere oudste dochter en zoon zijn erop uit bij hun schoonfamilie.
Dus we zijn met een zeer klein groepje, maar daarvoor laten we het niet.
Ik zal toch proberen morgen de houtdraaibank te laten staan.
Houtdraaien is een beetje een microbe geworden voor mij.
Bri, nog een zalig kerstfeest vanavond en drink er één op.
We zullen aan elkaar denken.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Ja Bijtel, ik ben mij bij toeval in dit soort puzzels gaan interresseren. Zag net die ringen-puzzel van jou, met dat koordje, die is ook cool!
Groet, Jaap Bri
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Dat boek staat inderdaad boordevol met erg toffe puzzels. Moet het nog ergens in een niet uitgepakte verhuisdoos hebben zitten, bedankt voor de herinnering :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.