Spantangverlenger

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Heeft iemand ervaring met een Spantangverlenger? Ik wil voornamelijk weten of het veilig genoeg is. Ben op zoek naar een oplossing voor mijn freestafel. Ik kom vaak wat te kort qua diepte (in de tafel dus hoogte) van de frees. Heb een bosch pof1200. Ik hoor graag wat jullie ervaring hiermee is. Bedankt vast!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als je ze nu op het diepste zet, hoeveel ruimte is er dan tussen het bovenblad en spantang? Die afstand is ongeveer wat je kan winnen met een verlenger.
Bij de betere frezen kan de spantang even laag of lager dan de onderkant van de zool zakken, daar heeft een verlengstuk weinig nut. Tenzij voor werkzaamheden waar de spantang boven het blad mag uitsteken.

ik heb er geen ervaring mee maar hoe langer de afstand motor-frees hoe meer geluid en vibratie je krijgt, zeker bij hobby modellen en van lagere Wattage is dit een probleem en zal je freesmachine zwaar belast worden= korte levensduur.
De prijs van zo'n verlengstuk is ook niet min, dus je kan ook overwegen frezen te kopen met lange steel. Ofwel een beter gepaste bovenfrees voor tafels type triton?
 

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Bedankt voor de reacties. Het gaat zich erom dat de voet van de frees onder de freestafel gemonteerd zit. Hierdoor moet de frees een x afstand overbruggen voordat deze aanslaat op het te frezen materiaal. Ik ga toch eens kijken of ik die afstand kan verkleinen om zo wat ruimte te winnen. Ik laat na jullie reacties de Spantangverlenger nog even achterwege.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Je zou een inlegplaat kunnen aanschaffen die hiervoor bedoeld zijn? Dan ben je maar een mm of 6 tot 9 kwijt afhankelijk van de uitvoering.
 

WR1944

Oud hout
Je kan het beste proberen om de bodemplaat van je frees zo dicht mogelijk tegen het tafelblad aan te krijgen zoals hiervoor al is aangegeven. Pas daarna kan je gaan denken aan een verlenger. Realiseer je wel dat bij die hoge toerentallen van de frees elke minimale slingering een potentieel gevaar met zich mee kan brengen. Freud heeft een markering op de schacht van z'n frezen voor de minimale insteek van de frees. Probeer dus ook niet de frees teveel uit de spantang te laten steken. Zelf laat ik bij het ontbreken van een markering de frees tot op de bodem van de spantang zakken en til de frees 1 tot 2 mm op om het vast te zetten.
 

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Bedankt! Ik was op zoek naar de meest veilige optie. Na alle reacties in overweging te hebben genomen ga ik het volgende doen, plastic zool verwijderen en de topplaat verander ik. Deze is nu zo'n 8 mm, ik ga hier werken met een aluminiumplaat van 2 mm. Hiermee hoop ik voldoende ruimte te winnen. Ik ben benieuwd! Eerst even de kerstdagen doorkomen. ;-) fijne dagen allemaal!
 

WR1944

Oud hout
Nu moet je gelijk niet naar het andere uiterste gaan. Ik zou die plaat niet dunner nemen dan 5 mm. Dan heb je nog genoeg vlees om een verzonken schroef mooi tot onder het werkvlak te verzinken.
Als je zonder inlegplaat werkt kan je het beste zelf van dat aluminium een soort van inlegplaat maken. In de tafel maak je dan een ruim gat voor de frees en een verdiept deel voor je plaat. Let er wel op dat het meeste aluminium stroef is om materiaal over te schuiven. Met een geanodiseerde plaat gaat het beter.
In ieder geval succes en hou het veilig.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Je zou ook kunnen overwegen om een snelwisselsysteem zoals de musclechuck of de RC Eliminator chuck aan te schaffen. Dit verlengt je as ongeveer 25mm, is uitgebalanceerd en wisselen van fresen gaat supersnel mbv een inbussleutel.

Gr Ed
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.