schaal 2

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik kan niet goed uitmaken welke houtsoort het is, maar ik denk dat het niet de ideale is aangezien dat er veel vezels uitgetrokken zijn.
Is het wilg achtig?
Er zal veel schuurwerk aan te pas komen denk ik om tot een glad oppervlak te komen.
Maar wat je doet, ziet er goed uit.
benieuwd naar het eindresultaat.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Als je zorgt voor vlijmscherpe beitels en goed snijdend draait heb je geen of in elk geval weinig last van losgetrokken vezels en zal je resultaat beduidend beter worden dan wat op de foto's staat.
Zoek eventueel een ervaren draaier of mentor die je op weg helpt. Als je je nu verkeerde dingen aanleert zijn die straks heel moeilijk af te leren!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Als ik de schors zie denk ik berk. Hoewel ik het niet helemaal goed kan zien denk ik dat je deze schaal niet optimaal in je chuck hebt vastgezet. Zo te zien is je klemvlak klein. Krijg je een happer dan kan de schaal er uit klappen of je beitel breken.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Timmerjan,

Er staat geen tekst bij je foto's maar ik neem aan dat je de foto's plaatst om andere draaiers tips en trics te ontlokken. Welnu, hier zijn er een paar...
foto 1: Zorg voor een glad oppervlak daar waar de faceplate geplaatst wordt en doe de montage met meerdere goede schroeven of liever nog draadbouten.
foto 2: maak je werkstuk rond op een lintzaag of zaag de hoeken er op een andere manier af. Dit voorkomt dat je gebit rammelt tijdens het draaien en scheelt enorm veel wind.
foto 3:Als je het werkstuk met slechts 4 schroeven vast hebt zitten en de hoeken nog aan je werkstuk, gebruik dan in ieder geval het tegencenter. Zorg verder dat het minst vibrerende deel van je leunspaal op de plek zit waar de hardste klappen vallen. (nu staat het midden van de leunspaan dichtbij het centre, beter is het om dit naar de rand van de schaal te verplaatsen.
foto 4: Te oordelen aan de vezels van het hout is het hout eraf gedraaid met de leunspaan. Dit is eigenlijk niet de bedoeling. Neem een cursus snijdend draaien. Het is in de buurt van Groningen. http://www.drechselbedarf-schulte.de/de/kurs-angebote/drechselkurse/
foto 5: zorg dat je klaar bent met het draaien van de buitenkant voordat je de schaal andersom inspant. Zorg dat als je de voet inspant de bekken van je chuck nagenoeg een perfecte cirkel vormen. Op deze foto duwt de chuck slechts op 8 plekken in het hout terwijl het beter is als het hele oppervlak van de binnenkant van de bekken het hout raakt. Dit geeft veel meer grip.

bewaar dit resultaat. Leuk voor Later...

anyway, ik kwam ergens aan op het internet en begon meteen te kwekken. Ik hoop dat je iets aan hebt. Ik denk dat ik het recht wel heb... :)
 
Laatst bewerkt:

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
kommetje is superglad geworden.... ik heb dus geen cursus nodig :mad:
Bekijk bijlage 23946

Jan, als jij hier tevreden mee bent heb je zeker geen cursus nodig.
De een draait voor de lol, de ander als werk. de een vind het proces belangrijk, de ander het resultaat. De een slijpt elke 5 minuten z'n gutsen, de ander staat een uur of langer te schuren. Zolang jij een weg vind die je fijn vind zou ik daar vooral mee doorgaan.
 

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
zo is dat Rik..... ik doe het eerst voor de lol.... en bewaar alle gemaakte dingen... als ik genoeg heb gemaakt, begin ik een handeltje...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.