hoe een klauwplaat bevestigen op mijn draaibank ?

moerman

Actieve deelnemer
5 okt 2011
38
0
Wat is de diameter van de as? En mag het een permanente oplossing zijn of wil je ook terug kunnen naar de huidige situatie?.
Ik denk dat als de huidige schroef voldoende is voor een meenemer hij ook moet voldoen voor een klauwplaat.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
de klauw mag er permanent op komen
desnoods boor ik een 3tal mm op de plaats waar de de shroef in de as gaat dan kan die niet gaan shuiven
ik kan altijd nog een center in de klauw zeten achteraf
ik snap dat de ervaren draaiers van mening zijn wegdoen die handel maar jullie zijn toch ook ergens begonen ?
ik ben nu al 3 weken 6/7 elke dag +- 10 uur aant oefenen op het draaien gewoon omdat het me zo veel plezier geeft en dat miste ik al een tijdje en ik geloof heilig dat waar een wil is er ook een niet noodzakelijk monsterdure oplossing kan gevonden worden
ben wel al heel blij met al jullie goede raad mvg tom
 
Laatst bewerkt:

moerman

Actieve deelnemer
5 okt 2011
38
0
Mag dus permanent. En heb je al een klauwplaat voor ogen? Of een diameter voor ogen?
Ik zit te denken aan een oplossing in de vorm van een goed passend gat in een adapter die met locktite wordt vastgezet. En natuurlijk met een schroef maar die hoeft dus niet alles te houden. Maar vastlassen kan natuurlijk ook. Laat je inderdaad niet in de kosten jagen. Draaien gebeurt all eeuwenlang met allerlei verrnuftige methodes.
 
Helemaal eens met bovenstaande, dat draaibankje is niet gemaakt om een klauwplaat op te bevestigen, ik zou er dan ook niet aan beginnen. Elke oplossing is ofwel technisch inferieur, of kost meer dan het hele ding waard is.
Ik zou de draaibank enkel gebruiken voor draaiwerk tussen de centers, kan je ook al heel wat moois mee maken, zonder je leven te riskeren.
Met het bovenstaande ben ik het geheel eens.
Ik zou niet gaan voor een klauwplaat.
De kans dat die echt centrisch op de as komt te staan is minimaal. Het draaien met een klaauwplaat die niet centrisch op de as zit is een voortdurende bron van ergernis.
Als je echt met een klauwplaat wil gaan werken zou ik de huidige draaibank weer verkopen en een andere draaibank kopen die er wel voor geschikt is.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
De meenemer zit er nu ook wel echt goed op hoor kan werkstukken in en uitspannen zonder slingers in het werkstuk te krijgen
En heb al best veel afgerond met dikke happers zonder dat de meenemer ook maar een mm beweegt
Er hoeft geen mega klauw op
Gewoon een kleintje zodat ik het houtdraaien beter kan leren
Nu kan ik alleen tussen de centers werken en dit beperkt de mogelijkheden wel een beetje
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.