hoe een klauwplaat bevestigen op mijn draaibank ?

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
die platte kant zit er aan om dit vast te houden
de as lijkt door te lopen en rechtstreeks uit 1 stuk uit te lopen in de poelies ??? ik zie nergens een manier om dit los te krijgen vandaar
de vraag of er een soort adaptor voor bestaat
verder kan ik de draaibank niet vast zeten dus zelfs als ik er een platte sleutel op krijg draai ik alleen maar de motor rond dus dat gaat ook niet werken denk ik toch al bedankt voor het meedenken
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    72,5 KB · Weergaven: 255
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Kan je de as niet uithalen en daarop draad laten optrekken om dergelijke klauwkoppen op te plaatsen?
Je kan de eventueel een centerpunt kopen met inwendige draad in die op de as past.
Als je draad optrekt, zorg dat deze aanleunt bij gereedschappen dat je kan aankopen en eventueel overplaatsbaar zijn naar een ander draaibank als je er nog één koopt.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Is dit niet een conisch geval van b.v. mc 3 of 2?. Dit wordt vaak toegepast bij metaaldraaibanken.
Hoe ziet de andere kant eruit van die v-snaar poellie?
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Alles is mogelijk... Of het de moeite waard is weet ik niet
Misschien is er een reden dat er gaan klauwplaat op kan.
Misschien kunnen de lagers van deze bank dat niet aan
Ik zeg niet dat het niet kan of dat je het niet moet doen, maar wel dat je er even over na moet denken

Maar als je het wil is het zeker mogelijk
Succes!
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
mr sirjacobs dit zou kunnen maar lijkt alsof de as vastzit dus dat zou meschien niet gaan
hed hierbij de achterkant
rik de vorige eigenaar heeft altijd een klauw gebruikt op de draaibank maar deze was al verkocht
vervelende is nergens een merknaam te ontdekken behalve op motor en ik dacht echt dat ik een goei draaibankje had gevonden nu blijkt leunspaan niet goed = extra kosten en nu blijkt klauwplaat ook best moeilijk ben al tijdje werkloos wegens zware depressie en dacht een goede leuke betaalbare hobby gevonden te hebben mijn lieve vriendin was zo goed om me deze draaibank cado te doen en vanaf toen ben ik elke dag om 07: 30 op en aan het klussen veel proberen te oefenen voel me gelijk stukken beter nu ik terug iets te doen heb maar ken niks van draaibank opknappen dus blijf eigelijk een beetje proberen om met een 1/3 draaibank toch tot een goede oefenbank om te toveren dus voor mij is het de moeite zeker waard als het me geen klauwen vol geld gaat kosten om hier een beetje een goede draaibank van te maken
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    77,6 KB · Weergaven: 230
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Tom eigenlijk heb je je antwoord zelf al gegeven. Dat center wat je met een inbusbout vastzet op de platte kant van de as moet je namaken in m33 of 1"x8 hier zijn chucks voor te verkrijgen. Hoe nauwkeuriger deze bus over de as schuift hoe kleiner de afwijking is die je chuck krijgt. Elke metaaldraaier zou dit moeten kunnen. Zeg wel duidelijk waarvoor je het gaat gebruiken want anders krijg je de chuck niet meer van de bus af. Wat volgens mij geen probleem is maar dit terzijde.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Als je nog op zoek bent naar een leunspaan mag je altijd langs komen. Het nodige materiaal (een paar stukjes staal) en gereedschap heb ik liggen. Veel werk is het niet om die leunspaan te maken. Zichen is een half uur fietsen vanaf het Vrijthof. Wat is de diameter van de as? Misschien ben al geholpen met een adapter uit de handel die uitgeboord wordt en voorzien van een gaatje met schroefdraad om hem op de as te fixeren. Wat een probleem kan zijn is dat het platte stuk te ver naar achter zit (en de bus dus te kort is). maar dat is met een vijl te verhelpen. Punt is wel dat je de klauwplaat onwrikbaar vast op de as moet krijgen. Want zeker bij een beginnend houtdraaier gaat de klauwplaat (en de draaier) wel eens een mep van een happer krijger (eigen ervaring!).
 
Laatst bewerkt:

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Ik dacht misschien dat je het center eruit zou kunnen tikken via de achterkant maar nu ik de laatste foto zie gaat dat ook niet lukken denk ik.
Wat Wim al melde zou inderdaad een oplossing kunnen zijn.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Een busje laten draaien met schroefdraad aan de buitenzijde, en op dezelfde manier monteren welke maat hangt af van je dikte as.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dit is waarschijnlijk een LMS (met een Leuffer, Jülich motor). Om hier een klauwplaat op te zetten moet je knutselen (of een nieuwe as (laten) maken), maar er bestaan wel schroefopspanplaten voor. Daar moet tweedehands wel aan te komen zijn. Lang niet zo handig als n klauwplaat, maar het werkt wel.
 

WR1944

Oud hout
De truc om een bus met schroefdraad over de pen te schuiven en die, net als de meenemer, met een boutje vast zetten lijkt me gevoelsmatig een gevaarlijke oplossing. Alle krachten komen op het einde van het boutje dat onder een ongunstige hoek op een plat vlak rust. Je hebt maar weinig nodig om het einde van het boutje te vervormen met losdraaien ervan als gevolg. Daarnaast moet je ook in de lengterichting de klauwplaat kunnen fixeren en dat zie ik in dit geval niet gebeuren.

In dit geval zou ik zeggen: Tom Poes, verzin een andere list.
 

tuoh

Oud hout
De truc om een bus met schroefdraad over de pen te schuiven en die, net als de meenemer, met een boutje vast zetten lijkt me gevoelsmatig een gevaarlijke oplossing. Alle krachten komen op het einde van het boutje dat onder een ongunstige hoek op een plat vlak rust. Je hebt maar weinig nodig om het einde van het boutje te vervormen met losdraaien ervan als gevolg. Daarnaast moet je ook in de lengterichting de klauwplaat kunnen fixeren en dat zie ik in dit geval niet gebeuren.

In dit geval zou ik zeggen: Tom Poes, verzin een andere list.

Helemaal eens met bovenstaande, dat draaibankje is niet gemaakt om een klauwplaat op te bevestigen, ik zou er dan ook niet aan beginnen. Elke oplossing is ofwel technisch inferieur, of kost meer dan het hele ding waard is.
Ik zou de draaibank enkel gebruiken voor draaiwerk tussen de centers, kan je ook al heel wat moois mee maken, zonder je leven te riskeren.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hmmm en ik die dacht een goede koop te hebben gedaan
Heb aan deze draaibank 100€ gegeven
En dacht dat ik met een klauw erbij een compleete draaibank zou hebben
Ik weet niet hoe nu uit te leggen aan me vriendin dat dit met dezedraaibank niet gaat lukken
 

tuoh

Oud hout
We hebben allemaal moeten leren met vallen en opstaan. Verkoop dit draaibankje en zoek iets beters, nu weet je waar op te letten ( schroefdraad op spindel)

Als je vriendin kwaad is, wijs je mij maar aan als de schuldige:p
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
nou zolang ik de lotto nog niet gewonen heb word het toch leren draaien met wat ik nu heb
ik moet er geen super draaibank van kunnen maken
dus de truc met de bus en de inbus shroef word afgeraden wegens niet veilig oke
is het dan mogelijk om eventueel shroefdraad rechtrstreeks op de as te laten draaien zoals mr sirjacobs al voorstelde ??
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
545
58
Oostzaan
Als het een geharde as is zal dat niet meer lukken.
Als deze niet gehard is zal deze helemaal gedemonteerd moeten worden.
Afhankelijk van de diameter van de as zal er ook nog een verloopbus gemaakt moeten worden.
Als ik jou was zou ik het zo laten.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Tom, Als ik jou was zou ik deze bank zsm verkopen of als oud ijzer wegdoen en je verlies nemen. Koop een goede 2e handse en laat je adviseren door een ervaren draaier bij je in de buurt. Of even doorsparen en een nieuwe kopen (ook met een ervaren iemand als hulplijn). Datzelfde geldt ook voor draaibeitels; geen oude meuk maar goede HSS beitels. Het kost wat maar dan heb je ook wat. Aan drie startbeitels heb je voorlopig genoeg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.