Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25

hoe een klauwplaat bevestigen op mijn draaibank ?

op andere draaibanken zie ik overal shroefdraad opstaan
    bestaat er een soort adaptor hiervoor ?
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

A ha een uitdaging. Juist hiervoor hebben wel ons forum. Verder dan het maken van een nieuwe as kom ik niet.

Bij die platte kant kan je een steeksleutel opzetten en probeer hem dan los te draaien.

die platte kant zit er aan om dit vast te houden
    de as lijkt door te lopen en rechtstreeks uit 1 stuk uit te lopen in de poelies ??? ik zie nergens een manier om dit los te krijgen vandaar
    de vraag of er een soort adaptor voor bestaat
    verder kan ik de draaibank niet vast zeten dus zelfs als ik er een platte sleutel op krijg draai ik alleen maar de motor rond dus dat gaat ook niet werken denk ik toch al bedankt voor het meedenken
    Laatst gewijzigd door tom op eigen houtje; 22-12-14 om 18:46.

Kan je de as niet uithalen en daarop draad laten optrekken om dergelijke klauwkoppen op te plaatsen?
    Je kan de eventueel een centerpunt kopen met inwendige draad in die op de as past.
    Als je draad optrekt, zorg dat deze aanleunt bij gereedschappen dat je kan aankopen en eventueel overplaatsbaar zijn naar een ander draaibank als je er nog één koopt.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Is dit niet een conisch geval van b.v. mc 3 of 2?. Dit wordt vaak toegepast bij metaaldraaibanken.
    Hoe ziet de andere kant eruit van die v-snaar poellie?

Alles is mogelijk... Of het de moeite waard is weet ik niet
    Misschien is er een reden dat er gaan klauwplaat op kan.
    Misschien kunnen de lagers van deze bank dat niet aan
    Ik zeg niet dat het niet kan of dat je het niet moet doen, maar wel dat je er even over na moet denken

Maar als je het wil is het zeker mogelijk
    Succes!

mr sirjacobs dit zou kunnen maar lijkt alsof de as vastzit dus dat zou meschien niet gaan
    hed hierbij de achterkant
    rik de vorige eigenaar heeft altijd een klauw gebruikt op de draaibank maar deze was al verkocht
    vervelende is nergens een merknaam te ontdekken behalve op motor en ik dacht echt dat ik een goei draaibankje had gevonden nu blijkt leunspaan niet goed = extra kosten en nu blijkt klauwplaat ook best moeilijk ben al tijdje werkloos wegens zware depressie en dacht een goede leuke betaalbare hobby gevonden te hebben mijn lieve vriendin was zo goed om me deze draaibank cado te doen en vanaf toen ben ik elke dag om 07: 30 op en aan het klussen veel proberen te oefenen voel me gelijk stukken beter nu ik terug iets te doen heb maar ken niks van draaibank opknappen dus blijf eigelijk een beetje proberen om met een 1/3 draaibank toch tot een goede oefenbank om te toveren dus voor mij is het de moeite zeker waard als het me geen klauwen vol geld gaat kosten om hier een beetje een goede draaibank van te maken
    Laatst gewijzigd door tom op eigen houtje; 22-12-14 om 21:19.

Tom eigenlijk heb je je antwoord zelf al gegeven. Dat center wat je met een inbusbout vastzet op de platte kant van de as moet je namaken in m33 of 1"x8 hier zijn chucks voor te verkrijgen. Hoe nauwkeuriger deze bus over de as schuift hoe kleiner de afwijking is die je chuck krijgt. Elke metaaldraaier zou dit moeten kunnen. Zeg wel duidelijk waarvoor je het gaat gebruiken want anders krijg je de chuck niet meer van de bus af. Wat volgens mij geen probleem is maar dit terzijde.

Als je nog op zoek bent naar een leunspaan mag je altijd langs komen. Het nodige materiaal (een paar stukjes staal) en gereedschap heb ik liggen. Veel werk is het niet om die leunspaan te maken. Zichen is een half uur fietsen vanaf het Vrijthof. Wat is de diameter van de as? Misschien ben al geholpen met een adapter uit de handel die uitgeboord wordt en voorzien van een gaatje met schroefdraad om hem op de as te fixeren. Wat een probleem kan zijn is dat het platte stuk te ver naar achter zit (en de bus dus te kort is). maar dat is met een vijl te verhelpen. Punt is wel dat je de klauwplaat onwrikbaar vast op de as moet krijgen. Want zeker bij een beginnend houtdraaier gaat de klauwplaat (en de draaier) wel eens een mep van een happer krijger (eigen ervaring!).
    Laatst gewijzigd door mathieu; 23-12-14 om 07:31.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Forum Rechten