Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: vocht

vocht

xxxxxxxxxx
    Laatst gewijzigd door Don Wagstaff; 19-07-12 om 20:57.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: vocht

huh?? sorry maar dat snap ik niet. vocht is een grote irritatie voor mijn bouwwerken. af en toe scheurt er toch wel wat

Hi Don.
    Even opnieuw, want hier snap ik niets van - s.v.p.
    Overigens ontcijfer ik je stukjes graag vanwege de vakkundige invalshoeken.
    vr.gr.: Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl

Ik worstel met vocht...

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Ik neem het tot me en scheid het uit :lol:

Hallo,
    ik ben benut hoe mensen omga met vocht in verband met hun houtbewerking bezighielden en hoe dat in het algemeen begrijpen is en hoe mensen dat in hun persoonlijk omstandigheden benaderd en ervaren?

(korte vertaling):
    ((denk ik teminste))
    Ik ben benieuwd hoe mensen omgaan met vocht inverband met hun houtbewerking's bezigheden,
    hoe dat in het algemeen te begrijpen / benaderen is??
    en hoe mensen dat in hun persoonlijke omstandigheden bernaderen en ervaren

Hoewel het soms lastig is de teksten van Don te lezen vindt ik ze wel wat toe voegen, dus Ik vindt het wel de moeite waard.

Wat betreft de vraag: Mijn werkplaats is behoorlijk vochtig, onverwarmd en slecht geisoleerd, dat betekent dat mijn meubels vrij vochtig uit mijn werkplaats komen. Ik probeer daar in mijn ontwerpen rekening mee te houden. Helaas brengt dit wel beperkingen met zich mee. Graag zou ik nog eens een beter klimaat in mijn werkplaats hebben, maar dat zit er vooralsnog niet in.

Ja vandaag weer. Had ik alle panelen naar binnen gebracht en onder het bed gelegd. Alles netjes opgelat, zodat de lucht rondom kan stromen. Sta ik dus 's ochtend op en zijn de bovenste panelen zo krom als een hoepel! Achteraf logisch natuurlijk, de bovenkant werd veel beter belucht dan de andere kanten, droogt dus sneller en krimpt meer. Ik heb ze maar omgedraait en er een gewicht opgelegd. Nu zijn ze weer aardig recht geworden.

Voor mij is het vocht en het werken van het hout nog een geworstel met de materie. Theoretisch weet ik het wel, maar de praktijk is vaak weerbarstiger. Ik was ook verbaasd hoe snel het allemaal gaat. Het grote paneel is in 1 nacht al 3mm gekrompen. Ik neem aan dat als je het hout afgewerkt hebt dat het allemaal een beetje langzamer gaat.

Ik had tot voor kort een klein halfsteens schuurtje die ik met een ontvochtiger enigszins droog probeerde te houden. Geen beginnen aan. Na een flinke bui werden de muren nat (ook van binnen) en steeg de luchtvochtigheid zienderogen.
    Vorig jaar heb ik een stuk aangebouwd, geheel in hout uitgevoerd, dubbelwandig en geisoleerd. Bovendien heb ik het oude gedeelte van binnenuit ook geisoleerd en afgewerkt met underlayment plaat. Sindsdien geen vochtprobleem meer. De ontvochtiger kan het met gemak aan. De grote hoeveelheid hout aan de binnenzijde werkt als een buffer tegen plotselinge veranderingen. De luchtvochtigheid is vrijwel constant 60% en de vochtigheid van mijn hout blijft op 12%.

Groet,
    Martin

Athanor
    Guest

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jpandriesse
    Ik neem het tot me en scheid het uit :lol:
    En ondertussen rek en krimp je

Forum Rechten