vuren sloophout "oude look" geven met ijzeracetaat

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Testje gedaan met wat vuren latten.

Erg leuk effect!!

Weer eens wat anders dan een beits, en met meer of minder (lagen) krijg je super mooi diepte in het hout.

Het ijzeracetaat maken is eenvoudig, staat overal beschreven.
Staalwol in azijn zetten, weekje wachten, filteren, en klaar is je oplossing.

Sommig delen worden bruinig, andere grijzig. Nooit te voorspellen, en dat is wel spannend.
 

Bijlagen

  • voor ijzeracetaat.jpg
    voor ijzeracetaat.jpg
    77,4 KB · Weergaven: 628
  • na ijzeracetaat.jpg
    na ijzeracetaat.jpg
    78,5 KB · Weergaven: 624

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Lijkt heel erg op oud pallet hout. Dat is best wel in de mode om daar iets hips me te maken. We opletten als je het gaat verzagen. De kopse kanten moet je dan wel opnieuw behandelen. Wel slim verzonnen hoor.
hg Hugo
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Wanneer je het hout eerst behandeld met sterke thee dan wordt het effect nog dramatischer.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Wat ik er van weet reageert het ijzer met de tannines in de thee, waardoor het hout nog donkerder verkleurt. Heb het eens geprobeerd bij een kratje om deze een oude look te geven. Er is ook wel het een en ander over te vinden op het www.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Is het normaal dat er na 48u nog niets veranderd is aan de kleur van het azijn? Huishoudazijn 24% en staalwol van Gamma gebruikt.

IMG_20190203_110702.jpg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik heb het zelf nog nooit gemaakt maar ik vermoed dat het sneller gaat als je de prop uit elkaar trekt
en de hoeveelheid azijn met de helft verminderd zodat de prop gedeeltelijk boven water komt
en dan af en toe even schud met de pot
doe er een rubber handschoen als deksel op ik denk dat er gas vrijkomt bij dit proces en het zal wel redelijk stinken ook.

even gezocht hier staat het uitgelegd
https://www.nproject.org/nl/modelspoor-scenery/hout-verweren

deze schrijver geeft de voorkeur aan natuur azijn en haalt het staalwol af en toe uit de vloeistof om het roesten te versnellen.
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
ik heb het zelf nog nooit gemaakt maar ik vermoed dat het sneller gaat als je de prop uit elkaar trekt
en de hoeveelheid azijn met de helft verminderd zodat de prop gedeeltelijk boven water komt
en dan af en toe even schud met de pot
doe er een rubber handschoen als deksel op ik denk dat er gas vrijkomt bij dit proces en het zal wel redelijk stinken ook.

even gezocht hier staat het uitgelegd
https://www.nproject.org/nl/modelspoor-scenery/hout-verweren

deze schrijver geeft de voorkeur aan natuur azijn en haalt het staalwol af en toe uit de vloeistof om het roesten te versnellen.

Hmmm. Het is maar de vraag waarvoor je je ijzeracetaat wil gaan gebruiken. Ik zelf gebruik het om eik te zwarten (voor bijvoorbeeld boventoetsen). Dan is de procedure om staalwol in liefst schoonmaakazijn te leggen, schoonmaakazijn bevat een hogere concentratie azijnzuur dan natuurazijn. Dan ook luchtdicht afsluiten en na het filteren ook liefst luchtdicht houden. Waarom? Omdat je zo het heldere ijzer II acetaat krijgt. Als je er lucht bij laat dan oxideert ijzer verder naar ijzer III en dat is roestbruin.

In deze thread gaat het vooral om het bruinige effect (vermoed ik) en dan is verroest ijzer misschien gewenst. Maar wil je een ijzer acetaat dat mooi diep zwart oplevert met tannine (zit in Eik, maar dus ook in thee) dan heb je ijzer II nodig.

Dus @olivier_a, ja zo ziet de ijzer acetaat bij mij ook het liefst uit. Als het begint te kleuren dan gooi ik het weg want dan is het resultaat niet mooi meer. Voor mij dan. Maar kan voor anderen anders zijn. Dus gewoon experimenteren tot je krijgt wat je wil. Overigens, besef je wel dat je speelt met vuur? Dat potje staat zo te zien op een eiken blad. Als je nou iets van de vloeistof knoeit op dat blad maak je prachtige vlekken die je met de grootst mogelijke moeite weer weg moet zien te krijgen.
 
Laatst bewerkt:

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Na 4 dagen is de azijn nog steeds helder., maar bij een eerste test lijkt het toch te werken.
Hieronder het resultaat 1uur na aanbrengen: onder en boven vuren, midden eik.

IMG_20190205_223229.jpg
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Na de staalwol uit het azijn gehaald te hebben en een dag te laten liggen was die helemaal geoxideerd.
Terug in azijn gedaan en meteen bruine vloeistof.
IMG_20190207_205215.jpg
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Ter aanvulling van dit topic nog even verschil in kleuren op vurenhout:
- onderaan: onbehandeld
- links: staalwol 5 dagen ondergedompeld in azijn
- rechts: datzelfde staalwol een dag laten oxideren aan de lucht en dan 12u in azijn (nieuwe pot)

IMG_20190209_130748.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.