Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Klauwplaat/chuck

Klauwplaat/chuck

Beste mensen, ik ben net in het bezit van een draaibank.
    Daar zat geen klauwplaat of een chuck bij, die moet ik nog aanschaffen.
    Nu lees ik regelmatig iets over een klauwplaat en over een chuck.
    Wordt een klauwplaat een chuck wanneer er opzet bekken bij zitten.
    Kan iemand mij uitleggen wanneer een klauwplaat veranderd in een chuck.
    En, zijn inderdaad de onewaychuck de beste die er is.

Bij voorbaat dank voor de info.

Marinus de Jong

Het verschil tussen een "chuck" of een klauwplaat is gewoon de (Engelse) taal. Qua merk heeft elke draaier zowat zijn eigen voorkeur, mijn voorkeur gaat uit naar de Oneway's, heb er drie stuks van

Ik heb verschillende klauwplaten, waarvan de oneway stronghold, een topper is. Je moet er wel een wat zwaardere bank voor hebben, i.v.m. zijn eigen gewicht.

Ik zie het iets anders. Een klauwplaat is normaal voor metaal draaien en een Chuck voor houtdraaien. Ik zou zeker gaan voor een Chuck. Kijk eens bij axminster of hmb. Oneway is ook een zeer goede. Ik wil hier geen discussie op gang brengen over de juiste vertaling.

Als ik chuck invul op google vertalen van Engels naar nederlands dan krijg ik het woord klauwplaat.
    Chuck en Klauwplaat is exact het zelfde.
    Wel is het zo dat vroeger een klauwplaat een vrij grof instrument was en meer bedoeld was voor een metaaldraaibank.
    Inmiddels is het een meer verfijnd instrument geworden.
    Mijn voorkeur gaat uit naar de Multistar titan.
    Dit om reden dat er geen uitstekende delen van de klauwtjes mogelijk zijn.
    Wat beschadigingen aan handen voorkomt.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Google vertalen is net zo slecht als de wikipedia. Daar wordt je niet echt wijzer

Engelsen noemen alles een chuck.
    Een boorkop noemen ze een chuck. Daar herken ik nog wel iets van een klauwplaatje in, maar ze noemen een bithoudertje ook een chuck Dus dan wordt het wel weer verwarrend.
    Zelfs een Kung-Fu vechter noemen ze Chuck.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck Bekijk Berichten
    Ik zie het iets anders. Een klauwplaat is normaal voor metaal draaien en een Chuck voor houtdraaien.
    Taalkundig gezien is een klauwplaat gewoon een chuck. En dan vallen onder het begrip chuck feitelijk ook nog zaken als een inslagbus, een schroefplaat ('face plate') of een lijmplaat. Om het verschil tussen een metaaldraaiklauw (vaak maar niet altijd een drieklauw) en een houtdraaiklauw (eigenlijk altijd een vierklauw) expliciet aan te geven zul je het gewoon moeten benoemen; of hopen dat de context eenduidig is....

Gelukkig! weer eens een onderwerp waar ik een mening over heb! :-)
    De Oneway chucks zijn erg goed. Ik heb er een aantal van. Sinds kort heb ik in de werkplaats ook nog een Vicmarc chuck. Deze is voor mijn gevoel nog iets preciezer (niet nagemeten, oordeel gebaseerd op 3 dagen draaien). In elk geval loopt het binnenwerk iets soepeler dan de Oneway. Gelukkig is hij dan ook NOG duurder! :-)
    Ik heb ook de HBM chucks liggen. Duidelijk minder goed, soms zelfs ronduit irritant. ***
    De Axminster chucks waren altijd enorm wisselend van kwaliteit, maar ik weet niet of dit ook geldt voor de nieuwe evolution serie.
    De Super Nova's zijn vrij precies, maar door hun vorm en dikte van materiaal iets kwetsbaarder en ik heb altijd wat moeite met de vorm van de bekken...

Het is fijn als de klauwen een begrenzing hebben aan de maximale diameter. Dit kan voorkomen dat je eindigt met een klauw tegen je voorhoofd...

*** Het kan natuurlijk zijn dat ik hogere eisen aan mijn spullen stel dan gemiddeld...
    Laatst gewijzigd door dehoutdraaierij; 21-12-14 om 23:55. Reden: nuancering
    vriendelijke groeten,

Ronald Kanne

www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

facebook.com/ronaldkanne

Dag Ronald,
    Nu je Vicmarc noemt, zou je eens een review kunnen geven van je Vicmarc draaibank, b.v. t.o.v. de Oneway?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nico Oosthoek Bekijk Berichten
    Dag Ronald,
    Nu je Vicmarc noemt, zou je eens een review kunnen geven van je Vicmarc draaibank, b.v. t.o.v. de Oneway?
    Ik zal er eens voorzichtig aan beginnen, Nico... De conclusie wordt denk ik: allebei TOPdraaibanken! :-)
    vriendelijke groeten,

Ronald Kanne

www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

facebook.com/ronaldkanne

Forum Rechten