Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17
  1. #1

    Probleem vandiktebank

    hallo,

    bij het schaven van hardhouten latjes 40x2,6mm gebruik ik een geschaafde basislat (+/ 3cm dik) met op de kop een gelijmd hulstuk (zodat het geheel wordt meegetrokken) om de kleine fout van de vandiktebank (verschil L <-> R ) te corrigeren. Vervelende is echter dat de latjes op het einde nu voor +/- 5cm 0.15mm dunner beschaafd worden, wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn ?

  2. #2
    Athanor
    Guest
    Dat is de zogenaamde "snipe" een "moet" die ontstaat als het doorgevoerde hout de eerste aandrukrol verlaat en uitsluiten door de tweede aandrukrol word doorgevoerd. Bij een goede machine moet dit bij te stellen zijn met de drukveren op de verschillende doorvoerrollen. Hetzelfde geldt overigens voor de verschillen links en rechts. Welke machine heb je?


    Fons
    Laatst gewijzigd door Athanor; 21-12-14 om 10:14. Reden: Typo

  3. #3
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Locatie
    Izegem, België
    Berichten
    607
    Snipe... Zorg ervoor dat je voldoende opleg hebt voor-en achter de vandiktebank.

    Anders zoiets maken:


    Heb je soms ook foto's van de huidige toestand?

  4. #4
    Een latje schaven van 2,6mm dik? de enige manier om dat zonder problemen te kunnen schaven is door deze latjes "vast" te bevestigen op een dikke drager. Kan met dubbelzijdige tape, maar is dan nadien moeilijk los te krijgen. Ideaal zou zijn met een vacuumopspanning op de drager

    Bij het vandikte schaven moet het te schaven stuk altijd een bepaalde afstand (tussen voorste aandrijfrol en schaafas, en tussen schaafas en achterste rol) niet gesteund kunnen overbruggen (de schaafas zelf ondersteund niks, die neemt enkel het aangeboden materiaal weg) bij de dikkere stukken lukt dat perfect, maar bij zeer dunne strips is het altijd klooien. Dit is meer een klus voor een vandikte schuurmachine, hier worden de latten over de volledige lengte aangedrukt door de schuurrol, de lopende band zorgt voor de doorvoer.

    Ps: de simpelste manier om die "snipe" te vermijden is gewoon het hout 50à100mm langer te nemen natuurlijk
    Laatst gewijzigd door tuoh; 21-12-14 om 10:55.

  5. #5
    Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Locatie
    Boirs, België
    Berichten
    1.759
    Ja die lat is gewoon te dun om niet naar boven te buigen door de afzuiging en trekkracht van de schaafas zodra ze maar door één rol getrokken wordt, zoals André het zegt gewoon een 10 tal cm langer maken is het makkelijkste. Dit wil niet per se zeggen dat er een probleem is met de machine. Mijn Felder spiraal schaafas verbrijzeld letterlijk de laatste 5cm van alles wat dunner is dan 5mm, dat "probleem" had ik niet met mijn vorige Robland.
    Ik denk dat bij een spiraal as elk mesje de lat een beetje hoger trekt waardoor ze verbrijzeld geraakt en in de afzuiging verwijnt, bij rechte messen heeft de lat tussen elk mes de tijd om weer min of meer plat te gaan liggen.

  6. #6
    De moeilijke manier



    De makkelijke manier, die ik vaak gebruik op de Makita 2012nb planer



    En heb heb ik helemaal geen zin in alle poespas, dan de manier van tuoh. Gewoon iets langer nemen en afkorten.

    Edit; 'Oeps', ben er vanuit gegaan dat je een z.g.n lunchbox planer bezit. Anderzijds vind ik een verschil link/rechts in afname niet acceptabel.

    Maak een foto van je huidige situatie dan is het makkelijker om goed advies te geven.
    Laatst gewijzigd door Huib; 21-12-14 om 11:28.

  7. #7
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Athanor Bekijk Berichten
    Dat is de zogenaamde "snipe" een "moet" die ontstaat als het doorgevoerde hout de eerste aandrukrol verlaat en uitsluiten door de tweede aandrukrol word doorgevoerd. Bij een goede machine moet dit bij te stellen zijn met de drukveren op de verschillende doorvoerrollen.
    Of door bijstellen van in- en uitvoerplaat - zo gaat het althans bij onze Makita. Nadat zowel in- als uitvoerplaat wat 'hoger' waren gesteld (feitelijk onder een iets andere hoek tov de bodem van de vandiktebank) is de snipe verdwenen.

  8. #8
    Langere stukken maken is geen optie, daar is ebben iets te duur voor. Ik kan misschien eens proberen de latten exact op lengte te maken en op de kop schuin zagen (bv 45°) en een hulpstuk op de drager lijmen waar dat latje dan onderin steekt zodat het niet omhoog kan buigen, voor zover de drager geen buiging ondergaat...

    Het verschil is niet groot in L en R maar aangezien ik de latten moet bewerken langs 2 zijden op de CNC tafel moet het liefst binnen een paar 100sten zijn anders krijg je een verplaatsing (fout wordt x2).

  9. #9
    Een vandikte schuurmachine zit er wel aan te komen... is wellicht de beste oplossing en dan ga ik het minste verlies hebben.

  10. #10
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door XXL66 Bekijk Berichten
    Langere stukken maken is geen optie, daar is ebben iets te duur voor.
    Maar dan is een offerstuk waar je mee begint en eindigt wellicht wel een optie?

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top