230 vs 400

Blue

Actieve deelnemer
5 jun 2013
29
3
Utrecht
Hallo allemaal,

ik overweeg de aanschaf van een zaagtafel (bv Harvey 110 of Harwi 130) en een lintzaag (tbd), in combinatie met een motafzuiging, t.b.v. mijn nog te bouwen 'werkplaats'. Nou zijn beide machines leverbaar in 230v en 400v en vraag ik mij af wat het voordeel is van de 400v uitvoering (daar hangt nl wel een prijskaartje aan van 600 euro per jaar vastrechtskosten). Is dat puur beperkt tot het leveren van meer energie (zodat je meer apparaten tegelijkertijd kunt gebruiken) of zijn er nog meer voordelen?

gr
Mike
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Beste Mike,

Met een 230V machine ben je in de regel beperkt tot een stroom van maximaal 16 Ampère per groep.
Dat heeft dus tot gevolg dat je geen zware motoren kunt aandrijven. In de praktijk ligt het maximum op ongeveer 3 kW opgenomen vermogen. Veel professionele machines hebben zwaardere motoren.

Daarnaast heeft een 3 fasen motor (400V is eigenlijk 3x230V, wat samen 400V geeft door het 1/3 faseverschil) 3 x zoveel polen wat de motor rustiger laat lopen en theoretisch meer mogelijkheden geeft tot bijvoorbeeld toerenregeling.

Je kunt waarschijnlijk goed uit de voeten met een 1-fase motor (230V) alleen kun je dan niet tegelijkertijd op dezelfde groep nog andere zware machines gebruiken. Ook zijn er soms problemen met een te hoge aanloopstroom bij het starten van de machine waardoor de 16A automaat uitschakelt. Maar daar zijn op dit forum al oplossingen voor te vinden.

Uiteraard is 400V de standaard voor professionele machines.

Ik denk dat voor hobbymatig gebruik 230V een prima keuze is.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik weet niet waar je huis woont, maar bij mij is 3-fase even duur in vastrecht als 1-fase.
Tenzij je een zwaardere afzekering wil dan ga je wel betalen
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Hallo allemaal,

ik overweeg de aanschaf van een zaagtafel (bv Harvey 110 of Harwi 130) en een lintzaag (tbd), in combinatie met een motafzuiging, t.b.v. mijn nog te bouwen 'werkplaats'. Nou zijn beide machines leverbaar in 230v en 400v en vraag ik mij af wat het voordeel is van de 400v uitvoering (daar hangt nl wel een prijskaartje aan van 600 euro per jaar vastrechtskosten). Is dat puur beperkt tot het leveren van meer energie (zodat je meer apparaten tegelijkertijd kunt gebruiken) of zijn er nog meer voordelen?

Gaat dat om Belgie? In Nederland is het namelijk zo dat er voor particilieren dezelfde vasterechtkosten zijn voor 3X25A als voor 1X35A (ik meen zelfs tot 1X80A). Als je nu een 1-fase aansluiting hebt kun je die dan voor eenmalig +/- 180 euro laten omzetten. Je meterkast zal ook iets moeten worden aangepast. Er moet in elk geval een hoofdschakelaar in met 3 fasen.

Aangezien je nog gaat bouwen zou ik er altijd voor kiezen om ook een 3-fasenaansluiting aan te leggen. Zelfs al sluit je hem (nu nog) niet aan. Het hebben van een krachtaansluiting is een enorm voordeel als je tweedehands machines wil kopen, je hebt meer keuze. Bij het verkopen van een machine in het hobby / enthusiast-segment is een 220V-model juist een voordeel: je kunt de machine ook kwijt aan mensen zonder krachtstroom.

Voor de hoeveelheid apparaten die je tegelijk kunt gebruiken maakt 220V of 400V niet zoveel uit - als je tenminste genoeg groepen gebruikt. Voor de maximale kracht per machine scheelt het wel. UItgaande van 16A groepen kun bij 230V maximaal een belasting hebben van 16*230 = 3680 watt (+/- 5PK). Heb je een hoofdzekering van 35A dan zou je een groep op 20A kunnen afzekeren waarmee je tot 4600W (6PK) kunt gaan. Met 400V op 16A kun je in elk geval tot 6400W (8,5PK) gaan. Zoals HansB aangeeft heeft 3-fasen verder nog wat voordelen voor het aansturen van specifiek daarvoor gemaakte motoren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.