zijn de leggers stevig genoeg?

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De Sagulator zegt 0,7mm bij een lading van 10 kg per legger in melamine, aanvaardbaar dus.
Al zou ik zelf zeggen dat het te riskant is, heb zelf systainer kasten aan de muur van 800mm breed, met twee systainers op elke legger en er is na 3 jaren nu een lichte doozak van een mm of 5, kan je wel mijden door om de x tijd de leggers om te draaien, maar bij de vaste lukt dat niet.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Als ik het goed begrijpt is de romp van 18 mm mdf en de legplanken van 18mm meubelpaneel? Wat wil je op de planken gaan leggen?

Tevens plaats de bovenste plank op de zijdes inplaats van tussen. Zo ga je het wijken tegen.
 

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
18mm romp en 18mm meubelpaneel legplanken ja.
Wel er komen echt geen zware dingen op de leggers. Maar ga het toch niet riskeren gezien de ervaring van BenchWorks.
Bedankt voor de tip jefmen: bovenste plank op de zijdes, ga ik zeker doen.
Ik ga de leggers wel vastmaken aan de zijkanten maar ook vastnieten aan de 3mm dikke achterwand. Zou dit al iets helpen?
Kan ik de legger verstevigen door aan de achterkant een plankje te lijmen van bv 10cm?
Of is de enige oplossing een tussenwand in het midden van de kast?
Thanks.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Tevens plaats de bovenste plank op de zijdes inplaats van tussen. Zo ga je het wijken tegen.

Dit is niet gebruikelijk en ook niet noodzakelijke bij kastenbouw.
Als je je kast bouwt zoals je oorspronkelijk van plan was, dan zal het zijaanzicht van de kast niet "ontsiert" worden door de kopse kant van de bovenste plank.
Het wijken kun je m.i. prima op andere manieren oplossen.

Project - 4 kasten kelder.jpg
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
18mm romp en 18mm meubelpaneel legplanken ja.
Wel er komen echt geen zware dingen op de leggers. Maar ga het toch niet riskeren gezien de ervaring van BenchWorks.
(...)
Ik ga de leggers wel vastmaken aan de zijkanten maar ook vastnieten aan de 3mm dikke achterwand. Zou dit al iets helpen?
Kan ik de legger verstevigen door aan de achterkant een plankje te lijmen van bv 10cm?
Of is de enige oplossing een tussenwand in het midden van de kast?

Er zijn een aantal factoren die spelen bij het al dan niet doorbuigen van de legplanken. De kwaliteit van het plaatmateriaal, de breedte van de planken, het gewicht wat de planken zullen moeten gaan dragen maar bijv. ook in welke ruimte de kasten worden geplaatst. De kasten komen in een kelder begrijp ik. Is het daar normaal droog of is het gemiddeld vochtiger dan de rest van de woning.

Het in het midden vastzetten van de legplanken aan sec de achterzijde zal iets helpen, maar ook niet veel meer dan dat. Is het doorhangen echt een issue (uit optisch of kwalitatief oogpunt) dan kun je extra ondersteuning in het midden overwegen. Dit kan door middel van een tussenwand, maar ook door eenvoudige ondersteunende plankjes.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
3 mm voor de achterwand vind ik ook wel heel erg weinig. Ik zou 9 mm doen en een sponning in de zijkanten en boven en onderplank waar de wand invalt. Krijg je een stevige oplossing tegen het schranken (zijwaartse beweging). Planken van hout zijn op termijn vormvaster als die van mdf.

jaap
 

tuoh

Oud hout
Maak van je legplanken U-vormige liggers, het draagvermogen gaat dan zo de hoogte in:D Bijkomend voordeel, de legplanken ogen wat robuuster.

Onderstaand een prentje van legplanken die ik gemaakt heb voor boekenkasten, hier is wel multiplex gebruikt, maar MDF gaat ook. Voor en achter een massieve lat (17 x 30mm) er koud tegen gelijmd en klaar. Op deze manier draagt een legplank van 300mm breed op 1000mm lang makkelijk 70kg:D

CIMG4520.jpg
 

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
Jaap, een sponning voor een achterwand van 9mm. Steek je die er best los in of zou je deze mee verlijmen?
Tuoh, bedankt voor de tip.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.