Diameter spindle freeskop

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik zit te overwegen om een nieuwe universele freeskop en een nieuwe sponningfreeskop aan te schaffen.
Bij Felder hebben ze nu wat acties lopen die wel interessant lijken.
De grotere diameters (bij de sponningfrezen) zijn soms nauwelijks duurder dan de kleinere, maar is het handig om die aan te schaffen.
Ik frees met een Scheppach aanbouwdeel, en gebruik daarbij tegenwoordig vaak een freesaanslag zoals op de bijlage. Het zijn drie platen voor drie diameters, nl 100, 120, 140 mm

Wat zijn de voordelen voor de grotere diameters sponningfrees. Is het alleen een diepere sponning? Of heeft het meer voordelen.
En voor de universele kop. Wat heeft een grotere diameter daar voor effect.
 

Bijlagen

  • freesaanslag.JPG
    freesaanslag.JPG
    25 KB · Weergaven: 198

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Welke had je op het oog? Het voornaamste voordeel is de diepte, grote frezen kunnen ook dienen om pennen te slaan.
Ik gebruik bijna uitsluitend verstelbare frezen, daar kan je dan sponningen, groeven en pennen mee frezen.

De universele kop is handig als beginner maar die messen hebben hun grenzen in diepte en duurzaamheid, lang niet zo efficiënt als wisselbare carbuur messen.
Als je al een universele kop hebt met enkele messen houd die dan en investeer eerder in specifieke frezen met voorsnijders enz, dat levert veel mooier werk op.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik heb een universele kop, maar zonder spaan-begrenzers. Ik frees regelmatig eikenhout, en het breekt toch wel vaak uit in de huidige situatie, ik verwacht dat een kop met spaanbegrenzer dat beter doet.
Ter vervanging zit ik aan deze sets te denken (dan heb ik meteen wat nieuwe messen met spaanbegrenzers):
Unikop
http://nl.feldershop.com/be/Frezen/...ele-freeskoppen/Aanbieding-freesset-oxid.html
of de kleinere http://nl.feldershop.com/be/Frezen/...iversele-freeskoppen/Aanbieding-freesset.html

Voor de sponning (deze verwacht ik het meest te gebruiken) is de keus tussen
150 mm / € 184 (http://nl.feldershop.com/be/Frezen/...onningfreeskop-4-trekkende-messen-WPL-HW.html)
125 mm / € 114 (http://nl.feldershop.com/be/Frezen/...at-en-voegfrezen/Sponningfreeskop-WPL-HW.html)
100 mm / € 100 (http://nl.feldershop.com/be/Frezen/...at-en-voegfrezen/Sponningfreeskop-WPL-HW.html)

De 150 mm heeft vier messen ipv twee. Lijkt me wel een significant voordeel. Maar de 100 mm heeft weer als voordeel dat het overeenkomt met de diameter van de freeskap.
Wat is handig.

(Ik heb al een 200 mm verstelbare groeffrees voor het slaan van pennen.)
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De spaanbegrenzer is er vooral voor de veiligheid om te voorkomen dat het mes teveel af neemt of bij verwondingen de letsels te verminderen. Geen idee of het ook mooier werk geeft, als je werkt zonder aandrijver is het in ieder geval geen slechte investering qua veiligheid.

De links gaan allemaal naar de startpagina maar ik heb ze wel kunnen vinden op de site.
Sponningkop met 4 messen gaat rustiger lopen en een mooier resultaat geven, kan ook 25 mm dieper frezen dan een 100mm en heeft meer inertie.
Maar die van 100mm zal zeker niet slecht werken, en als de max diepte ok is voor jouw dan is het handig meegenomen dat je daar met je 100mm geleider aanslag op 1/1 kan na frezen.
Hoe kleiner de diameter hoe minder opening je moet hebben tussen de wangen van de geleider, hoe veiliger je dus kortere stukken kan frezen.

Persoonlijk heb ik zo geen sponningkop, om vormen na te frezen heb ik een spiraal frees met allemaal mesjes errond, loopt super zacht.
En voor sponningen gebruik ik een verstelbare 180mm frees van 2x14 mm waar ik dus tot 28mm hoogte in één keer kan frezen. Komt zeer zelden voor dat ik het in twee keren moet doen. kost iets meer maar je kan er veel meer mee doen.
Nadeel is wel dat je een grote opening tussen de wangen moet laten, geen probleem met aandrijver maar handmatig is het riskanter.
 

tuoh

Oud hout
Het verhaal is wat genuanceerder dan je denkt. Een grote freesdiameter met meer snijkanten dan een kleiner exemplaar is geen garantie op een mooier eindresultaat. De kleinere freeskop met twee snijkanten kan hogere toerentallen aan dan de grote met vier snijkanten (op kleinere machines) Het eindresultaat kan dus voor beide hetzelfde zijn, of soms zelfs in het voordeel van de kleinere kop. Dit hangt van de beschikbare toerentallen op de machine af.

Nog zo iets, op een kleinere machine werk je best met zware gebalanceerde stalen body's, het extra gewicht werkt dan als vliegwiel en geeft de lichte machine meer koppel. Eindresultaat is hier dan ook een mooier freesbeeld.

Zelf heb ik verschillende sponningfrezen, nog altijd de meest gebruikte frees in de houtbewerking, twee van 125mm en eentje van 80mm dia. Die kleinste is perfect om werkstukken met kleine boogstralen te kalibreren op de freesmachine ( met bogenfreesapp.) Voorwaarde is wel dat je apparaat verstelbaar is, vaste sjablonen zijn altijd een belemmering. Een groter(e) freesdiameter gaat wel altijd vlotter verspanen dan een kleinere, dit door de gunstiger snijhoek. Daarom de populariteit van die 125mm freeskoppen:p Op de zware prof. machines werkt een 150mm à 180mm freesdiameter dan weer fijner.

Sponningen frezen met groeffrezen, daar ben ik geen adept van, je ziet altijd fijne lijntjes afgetekend staan van waar de de beide frezen elkaar overlappen. voor zichtwerk is hier altijd extra aandacht nodig (schuren) Maar elk zijn keuze.

Mvg,

André
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Klopt dat de verstelbare frezen lijntjes laten, kan vervelend zijn bij zichtbaar werk maar ik kan mij nu even geen situatie inbeelden waar ik ooit brede sponningen heb gemaakt die langs buiten zichtbaar waren. Maar dat is nu niet voor iedereen het geval.
De 80mm spiraal frees die ik nu gebruik om vormen met de hand te frezen geeft echt de indruk dat ze het hout moeiteloos borstelt, waar de universele 125mm kop die ik vroeger daarvoor gebruikte soms de indruk gaf het hout te hakken, ik moet dan ook voornamelijk bogen frezen waar je bijna haaks op de nerven moet frezen tegen de draad in. Teveel gevraagd voor een klassiek kop met recht messen.

Maar de max rpm bij freeskoppen is berekend om de buitenkant van de frezen aan dezelfde snelheid te laten bewegen, heb het net even berekend bij een frees van 100mm die aan 12000 RPM draait, gaan de mesjes exact even snel vooruit als die van een 150mm frees die aan 8000 RPM draait of een 180mm frees aan 6500 RPM.
Steeds ongeveer 60m per seconde.
Dus inderdaad afhankelijk van de beschikbare snelheden op de machine zal de ene beter werken dan de andere, maar het voordeel in afwerkingskwaliteit ligt adhv bovenstaande cijfers eerder bij de grotere kop met 4 messen. De 100mm kop zou aan meer dan 20.000 RPM moeten draaien om even vaak te snijden. En de inertie van de zwaardere kop helpt ook bij de kwaliteit en het gemak.
 

tuoh

Oud hout
Klopt inderdaad die snijsnelheden, maar wat ik bedoelde is dat het op kleine(ere) machines niet gaat lukken om een grote freesdiameter op zijn aangewezen toerental te laten draaien. Die machines kunnen dat geweld niet de baas, om er toch mee te werken moet het toerental dan drastisch naar beneden, het voordeel is dan grotendeels, of volledig weg.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Zal inderdaad afhangen van de machine, hobby machines met één of twee snelheden zullen vaak rond de 6-8000 RPM draaien. Dat zou dan bijvoorbeeld te traag zijn voor een 100mm kop.
Welke machine heb je Gandel?
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Zal inderdaad afhangen van de machine, hobby machines met één of twee snelheden zullen vaak rond de 6-8000 RPM draaien. Dat zou dan bijvoorbeeld te traag zijn voor een 100mm kop.
Welke machine heb je Gandel?

Dank jullie wel voor de nuttige informatie. Het is inderdaad meer een hobby machine, met een maximaal toerental van 6500 1/min
Het is het scheppach aanbouwdeel op op een HMC3200CI vlak/vandiktebank. Helaas heb ik niet voldoende ruimte om een losse machine neer te zetten, anders pas ik er zelf niet meer bij :)
In de machine zit overigens wel een relatief zware motor van 5,5 pk.
Door deze "trage" machinesnelheid kan ik dus beter voor de wat grotere diameter gaan als ik het goed begrijp. Ook voor de universele kop.
Voor de booggeleider is 100 mm het meest ideaal, maar mogelijk werkt het ook goed met de 125 mm. De boogkap is naar voren/achteren te verstellen. Alleen de radius komt niet goed overeen. Ik heb geen idee of dat ook problemen geeft.
 

tuoh

Oud hout
Als je bogenfreesapparaat verstelbaar is dan past elke frees:D De buiten- en binnenradiussen van zo een geleideplaat zijn bewust niet evenwijdig gemaakt maar verlopen ten opzichte van elkaar. Dit is gedaan om je werkstuk te kunnen aanvoeren zonder een bruuske inzet. Het is ook geen noodzaak dat radius van frees en geleideplaat hetzelfde zijn, dat maakt in feite niks uit.

Als je kan beschikken over 5,5pk is een frees van 125mm geen probleem.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Heren, Heren, zelf een iets bescheidener iets en zo ook beperkt in maar met een sponningfrees in een 1400 routertje gaat het prima, mits je geen productie moet maken en hobbyist ben.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.