Panelen

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
De esdoorn paneeltjes voor de paneeldeurtjes van mijn keuken zijn nu grotendeels klaar. Moet hier en daar nog wat geschaafd worden en ze zijn nog ruim gezaagd.

Ik zit nu dus te prakkizeren over de stijlen en regels. Daar moeten natuurlijk groeven in komen waar de paneeltjes in zitten. Ik wil die met een ploegschaaf gaan schaven. Ik zit nu een beetje met de maten.

Als ik de diepteaanslag van de ploegschaaf laat zitten kan ik tot zo'n 8mm diep schaven. Haal ik die weg dan is ruim een cm wel haalbaar. Moet ik echt zo diep gaan? Dat hangt af van het werken van het hout lijkt me. Mijn panelen zijn gemaakt van horizontale dosse planken (in tegenstelling tot klassieke paneeldeuren, die zijn meestal verticaal).

Ik heb wat metingen gedaan. Het hout staat nu in de garage en meet ongeveer 12%. Hout in de keuken is nu wel op z'n droogsts dit jaar na al die vorst en meet 6 tot 8%. Als ik de Shrinkulator op internet er bij haal en ik ga uit van het grootste paneel van 110cm dan kan die wel 2.5 cm gaan krimpen! Ik zou dus zeker groeven van 1.5 cm diep moeten maken.

Het lijkt me slim om de panelen alvast naar binnen te halen en alvast een stuk te laten krimpen, voordat ik ze op de uiteindelijke maat ga zagen.

Wie heeft er nog slimme tips en ideeen?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb snel even een schetsje gemaakt met de belangrijkste maten in mm.



Het wordt dus een pen en gat met een spatpen om de groef op te vullen. Het is een vlak paneel van 11mm dikte, de regels en stijlen zijn 22mm dik. De pen is dus de helft van de stijl dik. Klassiek wordt 1/3 aangehouden, maar ik heb al op verschillende plaatsen gelezen dat er helemaal niks mis is om tot de helft te gaan. Het paneel komt los in de groeven, anders gaat de boel kapot bij krimpen en opzwellen.

Volgens mij is dat krimpen juist heel belangrijk. In tangentiale richting is het grootste paneel 1100 mm. Bij een verandering van 12% naar 6% zou het paneel dan volgens deze calculator: http://www.woodbin.com/calcs/shrinkulator.htm wel 2.5 cm kunnen krimpen. En ik wil natuurlijk geen lichtspleet onder en bovenaan het paneel. Het lijkt me dus wel belangrijk om te proberen de vochtigheidsgraad alvast iets omlaag te brengen door de panelen naar binnen te brengen.

Ik weet natuurlijk niet wat het paneel in de zomer gaat doen. Eigenlijk vind ik die Shrinkulator wel hele grote getallen aangeven.

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Zoals Don al aangaf die cijfers kloppen niet, de krimp die te verwachten is om van 12% naar 8% te gaan kan onmogelijk 25mm bedragen voor Europees Esdoorn.

Het krimpcoëfficent van Europees Esdoorn op dosse gezaagd bedraagt 0,24%, dit wil zeggen dat een paneel van 1100mm breedte ongeveer 11mm zal krimpen wanneer het vochtgehalte daalt van 12% naar 8%. (Per 1% dat het vochtgehalte van het hout daalt, krimpt Europees Esdoorn 0,24% in de breedte)

Het is niet voor niks dat men steeds opteert om de panelen op een dusdanige wijze te schikken dat de breedte van het paneel de smalste maat heeft. hoe smaller hoe kleiner de maatschommeling. En dat men voor panelen zoveel mogelijk moet kiezen voor kwartiers gezaagd hout heeft hier ook mee te maken, het krimpcoëfficent bij kwartiers gezaagd Esdoorn bedraagt namelijk maar 0,13%, bij datzelfde paneel van 1100m is dit 5,7mm, dit is al een heel ander getal.

Bij de constructie van de deuren ga je hier dan ook zeker rekening mee moeten houden, zeker als de panelen samengesteld zijn uit dosse gezaagde planken.
Ik zou de panelen laten drogen tot ongeveer 10%, en pas dan de deuren verder afwerken, te droog is ook niet goed, er is dan kans dat de panelen gaan uitzetten wanneer ze geplaatst worden, gevolg hiervan zijn dan bolstaande deuren.

Dus voor de panelen de vochtigheid iets hoger dan de plaats waar ze moeten komen, er is dan krimp te verwachten in plaats van uitzetten, je mag de panelen ongeveer 3mm speling geven in de hoogte, in de breedte is 1mm voldoende, de sponning minimum 10à12mm diep moet volstaan.
Voor het samenlijmen wel al dat deel van het paneel dat in de groef verdwijnt behandelen met het afwerkproduct dat je gekozen hebt, anders krijg je nadien wanneer het paneel krimpt lelijke witte aftekeningen.
Wel steeds rekening mee houden dat deze cijfers gemiddelden zijn, elke plank is anders, maar als je van de panelen de huidige hoogte opmeet en opschrijft samen met het huidige vochtgehalte en deze dan laat verder drogen tot de gewenste waarde heb je na een nieuwe meting reële cijfers.

Mvg,

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bedankt voor alle adviezen. Dit is allemaal een leerzaam proces. Je probeert van te voren overal aan te denken, maar je komt toch telkens weer iets onverwachts tegen. Geeft niet, leer je alleen maar van.

Ik ga nu in elk geval de planken eerst in de slaapkamer leggen, onder het bed. Dat is het koudste vertrek in huis, de CV staat er nooit aan. En dan monitoren wat er gebeurd. Als ze erg krimpen zal ik de regels iets breder moeten maken om de totale hoogte gelijk te houden.

Don, ook bedankt voor je ideeen. Inderdaad die 5.5mm rand die blijft staan is wel krap. Ik zal eens nadenken wat ik ga doen. Eigenlijk wou ik vanuit estetisch oogpunt het randje smal houden. In elk geval zal ik de regels en stijlen eerst wat dikker maken, zodat ik wat vlees over houd om de boel netjes te schaven.

Deze grootste deur wordt gelukkig wel op de koelkastdeur geschroefd, dus dat geeft alvast een stabiele basis. De volgende maat zijn de kastdeurtjes onder de koelkast en onder de wasbak. Die hebben een paneel van 60 cm.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Hou er wel rekening mee dat je slaapkamer vochtiger kan zijn dan je denkt. Je ligt er de hele nacht met 1 of 2 personen waterdamp uit te blazen en in bed te transpireren. Dus of dat nou de meest geschikte plek is om hout te drogen?

Arthur
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
ArtHarg zei:
Hou er wel rekening mee dat je slaapkamer vochtiger kan zijn dan je denkt. Je ligt er de hele nacht met 1 of 2 personen waterdamp uit te blazen en in bed te transpireren. Dus of dat nou de meest geschikte plek is om hout te drogen?

Arthur

Dat leek mij nou ook al. Kijk maar eens wat er een hoop condens op de ramen zit 's ochtends.

Heb je geen ruimte in de buurt van je cv?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
OH, daar had ik niet aan gedacht, aan een vochtige slaapkamer. Ook geen condens dat ik weet, er staat meestal wel een raam een kiertje open. Ik heb helaas geen werkende hygrometer meer, zal er volgende week een meenemen.

En de paneeltjes liggen netjes opgelat onder het bed, lucht kan er makkelijk overal bij.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Met de slaapkamer valt het wel mee. De meubels die er staan zitten ook op 8%.

Het droogt als een gek. Een plankje dat ik daar vanuit de garage deze week heb neergelegd zit nu al 10%.
 

Sanny

Actieve deelnemer
Hoi Seek,

Om te beginnen moet ik bekennen niet alle berichten in dit topic gelezen te hebben.
Gemiddeld genomen kunnen we stellen dat hout 1% in de breedte werkt, er van uitgaande dat het droog is (tussen de 12 en de 8 %). op een paneel van 1100,, breed is dat dus maximaal 11 mm.
In de winter is het droog en het hout op z'n kleinst, in de zomer als het vochtig is, is het hout dus op de grootste maat.
Deze redenatie houd dus in dat je in de winterdag de groeven te diep moet maken eb in de zomer Bijna strak. Het verschil tussen de zomer en de winter maat is 11 mm dus 5½ mm per kant.
Verder zou ik voorzichtig zijn met het verhaal over drie maal een derde. als je panelen dosse gezaagd zijn heb je sterkere wanden nodig dan panelen van kwartiers gezaagd hout! ga dus geen groeven maken die 11 mm (halve houtdikte) breed zijn.

Succes met je keuken!

Sander
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hallo Sander,

Hartelijk dank voor je adviezen. Ik denk er nu over de totale dikte van de deuren op te voeren naar 25mm. Dan heb ik wandjes van 7mm naast de groef staan om het paneel in toom te houden. Dat lijkt me al heel wat beter dan 5.5mm. Ik heb thuis een antiek grenen kastje staan waarbij het paneel 8mm verdiept zit en dat gaat blijkbaar ook goed, terwijl esdoorn een heel wat steviger houtsoort is.

De panelen wil ik in het midden gaan fixeren. Omdat ik van die uitgesproken horizontale lijnen heb is het wel leuk als die in de loop der tijd ook allemaal op de dezelfde hoogte blijven zitten. Daarvoor dacht ik om in de groef aan de lange kant in het midden een deuvel te plaatsen en in het paneel een bijbehorend keepje.

Ondertussen is het grootste paneel 10mm gekrompen. Ik ben heel benieuwd of er nog veel meer af gaat. Het is een beetje moeilijk om de vochtigheid te meten in deze overgangsfase. Aan de randen is het al veel droger dan in het midden van een plank.
 

Sanny

Actieve deelnemer
Hoi Seek,

Graag gedaan. Een goed idee om de middelste lat te fixeren van het paneel. Je mag een degelijk paneel ook in het midden lijmen zeg de middelste 8 cm van het paneel in de roef verlijmen. Zo zorg je ervoor dat het naar de kanten even veel werkt i.p.v. aan een kant niets en de andere kant 11 mm.

Verder weet ik niet welke scharnieren je wilt gebruiken, maar bij keukenscharnieren kan je dacht ik tot 22 mm en bij dikkere fronten moet je naar speciale dikkedeurscharnieren.

Succes!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Volgens mij kan bij Blum tot 26mm maar je moet wel rekening houden met de speling tussen de deuren onderling. Maar ik moet dit voor de zekerheid wel weer even uitzoeken. Het gaat overigens maar om twee kasten met scharnieren. De rest is lades en bovenkasten krijgen een klapsysteem. Daarbij moet je weer op het gewicht van de deuren letten.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Even een tussenstandje :lol:

Ik ben begonnen met 12% hout. Het grootste paneel was 1098 mm.

Nu twee weken later meet ik overal op een paneel 8%. Ik denk dus dat het nu aardig geaclimatiseerd is. Hij is nu 1084 mm.

Krimp tot nu toe is 14mm. Luchtvochtigheid in huis is op dit moment 65%. Ik denk dat dat bij strenge vorst wel flink lager kan zijn. Ik herinner me dat toen mijn hygrometer nog werkte dat het zelden boven de 70% uitging. Als ik de tabellen op Internet mag geloven hoort bij 65% en kamertemperatuur een houtvochtigheid van 12%. Dus ik kan er nu op rekenen dat mijn paneel weer groter gaat groeien?

Ik laat alles toch nog een tijdje liggen, want ik ben nog maar net begonnen met de regels en stijlen. Daar zit wel een paar weken werk in. Ik ben heel benieuwd wat het hout nog gaat doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.