Opbouwen van een kerkorgel

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Ik ga hier regelmatig foto,s plaatsen van een kerkorgel uit particulier bezit, wat opnieuw opgebouwd wordt
Het word in het orgelmuseum geplaatst in Elburg.
Aangezien er heel erg veel hout inzit Lijkt mij dit wel leuk om hier wat van te laten zien.

Zo is een orgel heel bekent

IMGP1375.jpg

Maar deze ombouw is toch anders.
Dit is trouwens het begin van de opbouw van de kast.

IMGP1380.jpg
 
A

Athanor

Guest
Leuk Jan! Laat maar zien!
Orgelbouw is toch een bijzondere en mooie tak van het houtbewerkingsvak.

Fons
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Oh gaaf! Een kennis heeft ook zoiets gedaan.. Die heeft een orgel vanuit Haarlem helemaal afgebroken en in de middle of nowhere in Frankrijk weer opgebouwd in een kerk daar.. Super interessant!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Voor mijn werk kom ik regelmatig in kerken en heb ook al eens achter een orgel mogen kruipen, ik ben dan ook erg benieuwd.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
63
Leuk om te volgen. Zelf ook een tijdje in de orgelbouw gezeten en daardoor tussen diverse orgelpijpen door mogen wurmen.
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Als dat zo is Henk, dat is het wel een super gedetailleerd model, als je wat inzoomt op de foto.
Heel interessant de Haan, je ontkomt er haast niet aan dat we naast bewegende beelden ook een paar mooie geluidsfragmenten te horen krijgen van het eindresultaat ;) .

jaap
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Henk klopt dit is een schaalmodel.

Maar er staan wel verschillende orgels op ware grootte en nog werkend en gestemd en al.
Bezoekers die kunnen spelen mogen op zo,n orgel spelen.
Wel zelf muziekschrift meenemen.

Hier een foto van een werkend orgel

IMGP1407.jpg
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Zeker leuk om te volgen!

Hoe oud is het orgel?
Als ik de kranten hier moet geloven is zo'n orgel na 40 jaar helemaal versleten, onbruikbaar en niet reparabel. Kortom technisch en economisch total-loss.
disclaimer: niet mijn mening, maar de mening van de kerk-orgel-spelers en kerkraad.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mooi, een kamerorgeltje...

lemen: na 40 jaar versleten? en al die barok en renaissance-orgels dan die in heel noordwest europa in kerken hangen en nog steeds (weliswaar met onderhoud gedurende al die tijd) spelen - en vaak heel goed?
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik zei nog zo: disclaimer NIET MIJN MENING!!!

Hier in de buurt is een kerk, waarvan het orgel niet meer reparabel is. ( ZEGGEN ZE!)
Ding is ergens van de 70 jaren en naar zeggen(!) is het al tijden in verval.

Ze willen dus een nieuw orgel, maken daar een heel drama van. Laten we eerlijk zijn, het is een kerkie van niks. ( nee ik schop niet tegen het geloof of kerken maar het is een heel klein doorsnee kerkje)
Nu moeten ze een nieuw orgel. Dus een muziekwinkel biedt ze een elektronisch kerkorgel aan voor een druppel van de prijs die ze in gedachten hebben.
Nee, dat is niks ze moeten een echt kerkorgel. Moet de gemeenschap weer een hoop geld ophoesten voor een echt kerkorgel.
(wat ze dan weer in een paar deccenia uitwonen om opnieuw een drama te maken)
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Ik heb het vandaag even nagevraagd, maar een kerkorgel kan bij regulier onderhoud minstens 100 jaar mee.
Bij regelmatig groot onderhoud/restauratie is 400 jaar heel goed haalbaar.

Maar nu weer wat foto,s van het orgel.

IMGP1430.jpg

IMGP1431.jpg

IMGP1435.jpg

IMGP1440.jpg
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik kijk er niet van op dat een orgel wat ouder kan worden met regulier onderhoud.
Maar ga dat een noor maar eens uitleggen dat ie ergens onderhoud aan moet verrichten.
En zoek dan nog maar eens vaklui om het te doen. ( en dan vaklui die vaklui zijn en niet alleen een diplomaatje hebben)

Maar de foto's zijn geweldig leuk om te zien.

Ik zou maar eens een fotoreportage naar die kerk hier sturen, misschien heb je dan een leuke klus :)
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Weer een paar foto,s

Voofront
IMGP1619.jpg

IMGP1623.jpg

Voorfront met de dakconstructie
IMGP1624.jpg

Luchtbalg
IMGP1626.jpg

Achterkant orgel
IMGP1627.jpg

Achterkant orgel, de vloer
IMGP1629.jpg

Achterkant orgel, de bovenkant
IMGP1630.jpg

Voorkant, de vloer.
IMGP1631.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.