teak houten stoelen repareren

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
zijn er schroeven die ik het best kan gebruiken,
ik denk dan vooral aan de kop, want er moet toch wel wat kracht op komen bij het draaien;
een torx lijkt me niet ideaal, een kruis, een pozidriv, of een inbus ?
want een 10mm brede schroef zal al makkelijk 12mm kop hebben, en 12mm proppen zijn de grootste die ik kan krijgen. (ik heb gewoon wat schrik dat zo'n enorme schroef, ook al is er vet aan dat de kop afkraakt of zijn profiel verliest waardoor je geen grip meer hebt)

merci
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
mijn ervaring is dat een schroef van 6 mm dik een kop van 10 mm heeft.
Dat zou betekenen dat 8 mm een kop van ongeveer 12 mm heeft, maar dat lijkt me ook meer dan voldoende voor je stoelen, en ik zou voor een gewone kruiskop gaan, in RVS natuurlijk, maar daar was je al uit.

En als je groter wil, ik heb nog een proppen boor van naar ik meen 14 mm liggen, en ook nog wel een rest stukje teak, dus ik wil er best een paar opsturen.
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
dankjewel jan,

volgens mij is het slechts een kwestie van tijd voor alles uit elkaar valt, en dan ga ik liever voor een 8mm schroef en een zak van 100 proppen van 12mm, want zoveel zou ik er wel eens nodig kunnen hebben. Het is erg, mooie stoelen maar duurzaam is blijkbaar iets anders;

aha, ik wist niet dat RVS zachter was, een goed bitje zal ik zeker gebruiken;
heb al wat gezocht op deugdelijke schroeven; en dit is nog een vraagje.

moet ik een schroef gebruiken waarbij de draad over de volledige eind van de schroef zit, want in 8mm is dat niet zo simpel te vinden; die 8mm schroeven hebben vaak enkel de eerste 60% slechts draad. (6mm schroeven kan je makkelijk vinden met een draad over heel de schroef).

bij een 8mm schroef is het voordeel, dat je de kop kan aantrekken tegen het hout waarin de schroefdraad zit; nadeel is dat het hout gedeelte waar de kop inzit enkel door de kop wordt vastgehouden en niet door schroefdraad.

wat denken jullie van deze bemerking ?
dankjewel mensen
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Ik gebruik een beetje kaarsvet om de schroeven er gemakkelijker in te krijgen,. Gewoon enkele keren met de schroefdraad over een kaars wrijven is al voldoende.
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
dankjewel joris

haha, ik wou net vragen welk soort vet is oke ?
en hup daar is donald duck al, super mensen, ik ga wat foto's posten als de stoel weer in elkaar zit. het eerste wat me te doen staat zijn de pengaten uitfrezen met een dremel, als me dat goed lukt kan ik de zaak afwerken;

merci mensen
 

Eriot

Nieuw lid
16 mrt 2010
4
1
Beste Mensen,

Normaal lees ik dit forum alleen maar nu heb ik me toch maar geregistreerd om te kunnen reageren. Ik wil namelijk even reageren op de uitspraak over RVS. RVS is niet zachter maar juist veel harder. Juist omdat RVS veel harder is breekt het sneller dan gewoon staal wat veel meer draai- en trekkracht aan kan voordat het breekt. Aangezien de constructie van de stoelen moet worden hersteld, waar bij gebruik van de stoelen juist mechanische kracht op wordt uitgeoefend, zou ik juist gewone gegalvaniseerde stalen schroeven gebruiken. Dit dus vanwege de grotere mechanische sterkte van de schroeven terwijl eventuele corrosie van de schroeven niet meer speelt omdat ze met proppen worden afgewerkt. Ik wil met mijn eerste reactie niemand voor het hoofd stoten maar ik denk dat een ieder met kennis van staal (goede ijzerwarenzaak bijv.) mijn verhaal zal bevestigen.

Groet, Eriot
 
A

Athanor

Guest
Ik denk dat je hiermee een goede aanvulling geeft. Daarom wees ik ook al op het risico dat de schroef breekt als je teveel kracht geeft. Om deze reden heb ik ook wel vaker de keuze voor gegealvaniseerde schroeven gemaakt, ook als er een risico op enige corrosie is. Overigens maakt de roest de verbinding misschien wel sterker. Dezelfde kans op breuk loop je ook bij messing schroeven.

Fons
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Teak is toch een heel vettige houtsoort? Dan zal de roest wel meevallen. Ik weet wel dat in eiken gegalvaniseerde schroeven roesten als een gek, vanwege de tanine in het hout. Daar moet je wel RVS gebruiken. Dan moet je ook echt wel voorboren tot de kerndiameter van de schroef. Ik heb al heel wat RVS schroeven gebroken in eiken.
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
dankjewel mensen,
ik zal dus voor gegalvaniseerde schroeven gaan van 8mm

is er een goed merk voor schroeven,
ik had het een en ander gevonden over spax schroeven, die lijken zeer knap gemaakt
of maakt het weinig uit wat ik koop, (voorboren is overal nodig denk ik)

groetjes
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Sowieso voorboren inderdaad. Verder zou ik inderdaad voor kwaliteit schroeven gaan en dan is Spax inderdaad een prima merk. Goedkope schroeven draaien sneller af/ de schroef breekt.

Persoonlijk pak ik voor simpel 4x40 schroef werk in vuren vaak boumarkt huismerk (ivm het grote prijsverschil), maar als het er iets meer op aan komt (grotere maat of harder hout) altijd Spax of Heco.
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
dankjewel joris,

ik heb even bij de lokale dhz zaak geweest en daar hebben ze eigenlijk enkel schroeven tot 6mm
heb er wel schroefbouten van 8mm gevonden: het voordeel ervan is dat de kop slechts 10mm is
dus die zou makkelijk in een 12mm gat kunnen; ik zaag een inkeping in de bout en schroef hem er dan in. de schroeven zelf lijken een dikkere kop te hebben, een 6mm schroef heeft al een kop van 10mm. (of meer).

Kan iemand me een goede zaak aanraden, mag zeker online zijn waar ik die spax schroeven kan kopen (als je niet mag posten, stuur me dan een pm).

een bout heeft het voordeel dat het misschien sterker is, en dat de draad toch iets verder doorloopt. die spax schroeven van 8mm hebben relatief korte draadeind. hoe meer draad hoe meer houvast. langer dan 120mm wil ik echt niet gaan.

dankjewel mensen

ps: na lang zoeken heb ik gevonden dat een 6mm spax schroef een kop heeft van 11.6mm
als dat zo is, dan is dat eigenlijk de maximum, ik kan geen grotere prop dan 12mm steken, anders is het echt geen zicht. kan iemand dat bevestigen
merci
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
dag mensen,

nog even rondgekeken, en indien ik meer dan 6mm en een spax schroef wil gebruiken, ga ik een raamanker schroef moeten gebruiken, die is 7.5mm, en heeft een kop van 11.5

dat lijken mij sterke schroeven te zijn en er zit veel draad op, wat denken jullie ?

merci
 

tuoh

Oud hout
Persoonlijk vind ik 8mm diameter voor deze toepassing een beetje overkill, een diameter van 6mm is ruim voldoende, je mag niet vergeten dat een dikkere schroef ook een grotere boring vraagt.
Een grote boring in een kleine houtsektie geeft een plaatselijke verzwakking.
Je staat er van te kijken welke krachten een goede schroef van 6mm kan weerstaan, die stoel moet zonder meer lukken.

Mvg,

André
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
dankjewel andré

de stoelen zijn wel zeer zwaar uitgevoerd, ongeveer alle balkjes zijn meer dan 5cm.
dus het zou wel kunnen. ik heb gewoon schrik dat als iemand op de achterste poten leunt
de schroef gaat knakken achter de kop. en als je een sterke bout gebruikt zou het misschien kunnen dat het hout breekt, of de kop in het hout getrokken wordt en er toch speling ontstaat.
of is teak daarvoor te hard ?

merci mensen
 

WR1944

Oud hout
Dat is het leuke als zo nu en dan in de fout gaat (en er van leert). Dan bouw je ervaring op en kan je op een gegeven moment je schroevenbak opentrekken en op gevoel de juiste maat kiezen. En dan kies je vaak een maat die tegen overkill aanhangt, maar je wel een gerust geweten bezorgt. Zo van: die gaat nooit meer kapot.
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
dus wr1944 jij zou ook voor de "overkill" gaan ?
ik zou er graag voor gaan, want als die schroef breekt moet ik een ander gat boren, dat zou lastig kunnen zijn;

dat zullen dus schroefbouten worden, want 8mm spax met smalle kop heb ik niet gevonden

merci
 

WR1944

Oud hout
Als je met 50 mm werkt lijkt me 8 mm geen probleem, maar met 6 mm kan je ook volstaan. Als je ook nog met houtverbindingen kan werken, neemt dat al een groot deel van de belasting op. Je moet goed kijken naar de belasting van de bouten/schroeven. Vooral buiging kan door de flexibilteit van hout een probleem opleveren.
Kijk ook naar bestaande stoelen. In de constructie van de stoelen van vandaag zit voor eeuwen aan ervaring.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.