ongelukken tijdens werkzaamheden?!?

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Hallo allemaal,

Pas geleden heb ik mijn duim open gehaald aan een bijna stilstaande tafelzaag (tja ik weet, het was een domme actie) maar ik vroeg me af of er meer mensen zijn die wel eens een ongeluk heeft gehad tijdens werkzaamheden, varierend van grote splinters tot bloedspetters op de cirkelzaag!
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Door een pvc einddop boren.
en ik wist van de vorige keer dat als de boor er doorheen schiet hij de dop meepakt.
dus boor op slipstand en dop goedvasthouden.
Dus ik de dop goed vast houden in mijn hand en boren maar.
wat kon er mis gaan.
boor schiet door de dop en snijdt in mijn hand.
niet diep maar wel pijnlijk.
les voor de volgende keer.
houdt je handen uit de buurt van de boorrichting
 

stefanjonas

Nieuw lid
6 mei 2010
13
0
Wierden
Ooit een paar mm van m'n duim af door de cirkelzaag... Te klein hout zagen en eigenlijk al weten dat het niet verstandig is om dat zonder duwblokje te doen...
Ook wel eens bij de kettingzaag met de hand langs de zojuist geslepen ketting geschaafd (stilstaande ketting gelukkig) Dan heb je dus ook een paar flink bloedende krammen in je hand staan.
Verder nooi wat ernstigs gehad, gelukkig!
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Yep, afgezaagd stukje duim omdat ik "even snel" een stukje vulhout nodig had, een verbrijzeld vingerkootje door gebruik van een houtdraaibeitel die eigenlijk niet voor die functie geschikt was (hij brak samen met mijn vinger) omdat de goede beitel op dat moment bot was en ik haast had...en tal van andere minder destructieve ongelukjes die je wel aan het denken zetten.

Wijze lessen maar wel een pijnlijke manier om met 2 benen op de grond gezet te worden, "even snel" en "haast" zijn de perfecte ingrediënten voor ongelukken, ik denk dat iedereen dit wel eens meemaakt of meegemaakt heeft.

Groeten,
Patrick
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
bedankt voor de reacties, helaas komen te veel dingen me te bekend voor...
Uiteraard zijn meer reacties altijd welkom
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Heel lang geleden accu leeg van mijn schroefmachine. Wilde toch verder met de klus, dus het bitje in de boormachine. Draai je al te snel een hoog toerental schiet het bitje uit de schroef en boort in mijn vinger.
Heel pijnlijk, maar gelukkig geen blijvende schade.
 

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Goedenavond allemaal,

Deze openhartigheid over zelf meegemaakte ongelukjes en blunders lijkt mij een prima aanleiding om een nieuw forumthema aan de al bestaande lijst toe te voegen: Veiligheid.
Hier kunnen dan alle aspecten die hieraan gerelateerd zijn worden ondergebracht. Of het nu elektrisch - of handgereedschap betreft of werken op hoogte, zware gewichten, vul maar in. De gedachte is dat een gewaarschuwd mens voor twee geldt maar met een nuttig gebruikt forum bespaart het mogelijk veel meer dan twee mensen een onfortuinlijke herhaling van wat een ander overkomen is.
Ik ben benieuwd of meer mensen dit een zinnige aanvulling vinden en wellicht dat dan de moderators dit item kunnen toevoegen.

Veilige Kerstdagen en een gezonde jaarwisseling!

Balkensplinter
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Dat zijn toch wel de ongelukken waar je nachtmerries van krijgt, uiteindelijk wel goed gekomen met de vingers? Ik kende iemand die enigsins hetzelfde over kwam en daarna zn vingers moest laten amputeren omdat er een zeldzame bacterie in de wond zat die levensbedreigend was...
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Er loopt al een topic maar wil mijn blunder wel even delen. Stond tegen een boom te pissen en per abuis deed ik de boom terug in mijn gulp. Puur een inschattingsfout. Gevolg dat een zijtak een behoorlijk diepe kras in mijn lies maakte.:rolleyes:

Voordat....neem het werken met machines BLOED serieus maar ..

ongelukken
vinger er bijna


 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Schitterend idee om een onderdeel 'veiligheid' toe te voegen.
Ikzelf ben een totale beginner, maar ik heb al zeer lange tijd een grote interesse in houtbewerking.
Ik heb een drukke job (+ ploegen) dus ik kan helaas geen avondschool volgen.
Via dit forum heb ik al veel bijgeleerd (door te lezen, maar ook door zelf veel vragen te stellen), ook speur ik dagelijks de youtube-kanalen af.
Het aspect veiligheid speelt voor mij ook een grote rol.

Toevallig heb ik gisteren een hele resem aan filmpjes gezien van The Wood Whisperer over veiligheid en zijn fouten als zijnde een onervaren houtbewerker.
https://www.youtube.com/user/TheWoodWhisperer/search?query=safety
Vooral bij film n° 52 (Shop Safety: My Mistakes) en zijn uitleg over hoe zijn vinger gekneld zat onder het hout, richting zijn schaafmachine bezorgde me wel even kippenvel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Dat filmpje heb ik ook gezien en daar heeft hij volgens mij wel geluk mee gehad, stel je eens voor dat je hand erin verdwijnt... einde houtbewerkingscarriere...
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Vorige maand zelf ook met de duim in de zaagtafel gezeten.
Even een smal stukje hout zagen... Puur dom. Ben achteraf gezien nog steeds heel blij dat de duim er überhaupt nog aan zit.
Al doende leert men ....

IMG_1367[1].jpg

IMG_1368[1].jpg

Het zijn niet de machines die gevaarlijk zijn, maar de gebruiker...

Jan
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
De dochter van mijn collega probeerde hout te hakken, haar vriend hakte, zij zou de blokken klaar zetten. Toen het blok viel was haar eerste reactie "ik zet hem overeind" helaas was de bijl al onderweg.
IMG_4341.JPG
Hij had haar hand al aan mijn collega gevraagd maar die had niet in de gaten dat hij het zo letterlijk bedoelde :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Kolere.. :(

Gelukkig is het bij mij beperkt gebleven tot sneeën van beitels en een schaafwond toen de tafelzaag het niet eens was dat ik 'm gebruikte om ruw hout mee te zagen. Ik heb altijd een gezond respect gehad voor machines. Mede door mijn werk, waar de slogan al sinds jaar en dag is: je werkt veilig of je werkt niet!

Zeker wel wat schrikmomentjes gehad bij blijkbaar onjuist gebruik van machines, maar het is gelukkig goed gegaan..
 

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
123
2
Neede
Zoiets ken ik ook.
Dwars door mijn hand gezaagd.
Nu geen gevoel meer in de pink, ringvinger, en een gedeelte van de wijsvinger die ook gedeeltelijk stijf is.
Kan alles wel bewegen en vindt er weinig hinder meer van.
Als er belang bij beelden hiervan is kan ik ze wel plaatsen.:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.