even voorstellen

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Hallo,

Ik ben dus Bram. Ik ben nieuw in de houtbewerking. Mijn enige project is een boeken/dvd/cd kast voor mijn zus. Dit gemaakt van MDF en een vurenbalken onderstel. Dit alles is ingefreesd om het zo strak mogelijk af te werken.

Dit smaakte naar meer en ik ben nu bezig met de voorbereidingen voor een dressoir. Heb al vuren houten planken gehaald voor het bovenblad en de zijkanten. Dit hout is wat te zacht naar mijn smaak, maar vind het zonde om gelijk heel veel te investeren in hardere houtsoorten. Dan maar een laagje extra lak bij de afwerking. Voor dit project zal ik het forum ook zeker bestoken.

Ik wil zo kijken in hoeverre deze hobby mij blijft boeien. De kick van het zien van je eindproduct is er 1 die ik zeker nog vaker wil beleven.

Ben een luie klusser, want ik heb eigenlijk alleen elektrisch gereedschap. Mijn speelgoed:

Cirkelzaag: Bosch PKS 66AF
Bovenfrees: Bosch POF 1400 AE
Schuurmachine: Bosch PSM 1400 Ventaro
Boren: Bosch PSR 12-2 en Bosch Uneo

Heb ook gisteren een alleszuiger van Bosch binnengekregen (PAS 12-27 F) maar helaas moet die teruggestuurd om dat de stofzuigermond kapot was. Maar krijg een nieuwe geleverd dus hoef niet stof te happen bij het zagen en frezen.

Owja heb ook nog een decoupeerzaag en afkortzaag van de Aldi (Topcraft dacht ik) Doet zijn werk, maar ik wacht tot het kapot gaat of dat mijn vaardigheden het gereedschap zijn ontstegen.

Heb nog een serie projecten in gedachte dus als ik het leuk blijf vinden zullen jullie me vaak tegenkomen op het forum.

Groeten,

Bram

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Hallo Bram,

Welkom op het forum! Je hebt al een mooie klus geklaard hoor! Naast de vragen waar je ons mee gaat bestoken kun je ook zelf verder rondkijken en daarvoor zijn er leuke beginnersvideo's die ik elders ook al getipt heb. Zie de link hieronder.

Succes en groet van Fons

http://www.finewoodworking.com/getting-started/
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
welkom op ons forum Bram en succes met de volgende werkstukken waar we graag kennis van nemen!! Mooie kast heb je gemaakt met een veelheid aan vakken. Heb zelf een kast gemaakt met allemaal dezelfde vrij grote vakken, maar dit heeft ook zeker wat!

jaap
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Hallo Bram,

Zo'n boekenkast is iets wat ik ook al een tijdje wil maken. Ik heb er eentje gezien van een bekende designer waar alles scheef en asymmetrisch is met uiteraard meer dan een behoorlijk prijskaartje.

Kan je meer details geven hoe je die juist gemaakt hebt? Heb je het hout in de winkel op maat laten zagen (gezien je een hand cirkelzaag hebt)? Deuvel verbindingen?

Wat bedoel je juist met ingefreest. Heb je sleuven gemaakt voor de legplanken in te schuiven?

Groetjes,
Donald
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Tot mijn schaamte ben ik al weken aan het meelezen en vergeet ik te reageren op mijn eigen topic.

Ik heb geen foto's van het productieproces.

De lange stukken heb ik inderdaad bij de bouwmarkt op maat laten zagen.

Met ingefreesd bedoel ik inderdaad dat ik sleuven heb gemaakt waar vanachter de legplanken in glijden.

Deze heb ik bevestigd met houtlijm en schroeven. De schroefgaten daarna weer geplamuurd en alle randjes en kiertjes afgekit.

Bram
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.