MDF kopse kanten

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
Hoe bewerken jullie de kopse kanten van MDF?
Is er een middeltje op de markt om deze te bewerken zodat de randen vlakker afgewerkt en gelakt kunnen worden?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Een oplossing is of zou zijn, een bandje fineer op lijmen met een heel fijne nerf.
Daarna overschilderen en je merkt er niets van.
Anders moet je de kopkanten zeer fijn schuren en de gepaste grondlaag aanschaffen om een mooi resultaat te hebben. Toch kan je niet vermijden dat de kopkanten enorm de verf/lak gaat opslorpen.

Een tip die ik gekregen heb bij het lakken is de kantjes goed breken zodanig dat de lak niet te scherp komt te staan. Zo vermijd je barsten na enige tijd.
 

keemanbouw

Nieuw lid
23 okt 2014
1
0
De kopkanten eerst insmeren met een mengsel vam houtlijm en water. Dan zuigt het niet zo hard als je er grondverf op smeert
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Er zijn allerhande plamuren verkrijgbaar om MDF kantjes glad af te werken. In mijn ervaring is het nodig om de kanten eerst te gronden, dan licht te schuren en vervolgens de plamuur dun en vlak opbrengen. Afstrijken met een nat plamuurmes, schuren met korrel 180 en dan is het spiegelglad af te werken. Iets meer werk, maar mooi resultaat.

De speciaal voor MDF bedoelde producten werken echt het best. Ze zijn iets duurder maar het is het geld waard vind ik.

Succes!

Groet, Rob.
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Grondlaag, opschuren, nog een grondlaag, opschuren, verflaag, opschuren, ... Doorgaan tot het goed is.
Beginnen met schuurpapier korrel 100 en dan fijner gaan.

mvg,
vincent
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik gebruik altijd wittehoutlijm, gronden lakken perfect
Het hangt ook af van de persing van het MDF
 
Laatst bewerkt:

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Ik lijm op de kopse kanten van MDF altijd grundierkant. Dat is kantenband die overschilderbaar is. Ik verwerk het machinaal met een kantenlijmer. Het voordeel is dat de machine er een radius (2mm) aan maakt waardoor de verf goed blijft zitten.
Als je geen kantenlijmer hebt, kun je het ook goed lijmen met een speciale lijm voor kantenband. Het is een soort witte houtlijm. De kantenband wordt kort geklemd en zit daarna muurvast. Ik vind het resultaat beter als met contactlijm.

Mvg
Martie.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Bij het schilderen van een aantal planken (vóór montage in een draadstang-kast) heb ik wel eens alle kopse kanten twee keer zoveel geschilderd als de rest. Je schildert eerst de bovenkant+zijkant, en na droging de andere kant+zijkant. Daardoor werd het ook superstrak.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Ik gebruik polyfiller, dat is carrosserie plamuur.
Had dat nog liggen eindstand werkt heel goed.
 

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
Ik gebruik pasteuse epoxy van polypox, en wrijf het er lekker 'diep' in met een latex handschoen/duim en daarna de spatel. gegarandeerd hard in 24h
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.