Grote platen verzagen in (relatief) kleine werkplaats

A

Athanor

Guest
Mijn werkplaats (42 m2) is gevuld met veel machines, tafels, kasten en opslagruimte. Ik had een gefineerde MDF plaat te verzagen van 3 x 1,25 m in vijf stukken van 60x120. Dat past niet op mijn Hammer C31 met roltafel van 2 meter. Dus heb ik mooi mijn onlangs aangeschafte invalzaag kunnen inzetten om de plaat ruwweg op te delen en daarna zuiver op maat te zagen op de Hammer. Hierbij een impressie van de werkzaamheden.


Fons

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Fijn invalzaagje hé:) Waarom niet direct met rail/invalzaag alles zuiver op maat gezaagd?
 
A

Athanor

Guest
Te weinig ervaring met de invalzaag, bovendien moet ik dan op de potloodlijn instellen en de Hammer heeft een perfecte parallelgeleiding zo die op 1/10 mm zuiver is. Bovendien weet ik zeker dat ik haaks zaag met de oplegtafel!


Fons
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Grote platen verzagen doe ik op dezelfde manier als Fons: eerst kleiner maken met een invalzaag plus lineaal, daarna názagen op de roltafel.
@Fons: die tweede afkortaanslag (op de laatste foto het dichtst bij de kijker) is dat een Hammer/Felder accessoire, of iets anders? Kun je de doorsnede-maten svp voor me opmeten (van de strip die in de gleuf van de roltafel gaat)? Ik zoek ook nog zoiets voor de roltafel van mijn Minimax. Alvast dank voor de moeite, groet, Jaap Bri
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
't Wordt toch echt eens tijd dat ik afreis naar Leeuwarden om al dit moois eens van dichtbij te aanschouwen. :D

Maar... even wat anders... waar heb je die gefineerde panelen vandaan ?? Zien er errug mooi uit namelijk...
 
A

Athanor

Guest
Hallo Jaap,

Ik weet niet precies wat je nodig bent om een oplossing voor je Minimax te krijgen, maar ik heb een standaard afkortaanslg met gradenverstelling van Hammer op de machine. De instelpunten zijn hierbij een imbusboutje in de gleuf van de roltafel en een microinstelbaar exentriek op de kant van de roltafel waar de aanslag tegen aan ligt. Daarmee stel ik de aanslag zuiver haaks. De strip onder de gradenboog meet 20x10 mm. De aanslag en de maatverdeling zijn met instelpunten naar behoefte in te regelen. Hierbij een paar foto's van het onderdeel.


Fons

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Een invalzaag op de rail kan echt nauwkeurig werken; de rubber strip van de rail op de potloodstreep, mits natuurlijk de rail op het te behouden stuk ligt.
Je opstelling met 2 linialen op de roltafel van de Hammer vind ik ook nieuwsgierig om te zien en voor lange en zeker smallere delen erg slim bedacht!

jaap
 
A

Athanor

Guest
Oké, maar dan moet je wel met een potloodstreep werken die 1/10 mm dik is;)


Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Je moet je timmermansoog ook een beetje vertrouwen Fons! Een potloodstreep van 0,5 en dan links-rechts of in het midden! Die 1/10 op je formaatzaag doe je op het oog tussen de streepjes op de liniaal, die om de 1 mm staan. En je moet ook afteken en meetgereedschap hebben met deze nauwkeurigheid. De formaatzaag blinkt wel uit in repeterende resultaten.

jaap
 
Laatst bewerkt:

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Fons, het is me duidelijk, dank voor de uitvoerige toelichting en foto's;)

Groet, jaap bri
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.