Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10
    Athanor
    Guest

Grote platen verzagen in (relatief) kleine werkplaats

Mijn werkplaats (42 m2) is gevuld met veel machines, tafels, kasten en opslagruimte. Ik had een gefineerde MDF plaat te verzagen van 3 x 1,25 m in vijf stukken van 60x120. Dat past niet op mijn Hammer C31 met roltafel van 2 meter. Dus heb ik mooi mijn onlangs aangeschafte invalzaag kunnen inzetten om de plaat ruwweg op te delen en daarna zuiver op maat te zagen op de Hammer. Hierbij een impressie van de werkzaamheden.

Fons

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      image.jpg
Bekeken:   489
Grootte:   74,0 KB
ID:        23385

Bekeken:   485
Grootte:   96,2 KB
ID:        23386

Grootte:   85,1 KB
ID:        23387

Grootte:   90,7 KB
ID:        23388

Grootte:   90,3 KB
ID:        23389
    Laatst gewijzigd door Athanor; 14-12-14 om 13:32. Reden: Foto toegevoegd

Fijn invalzaagje hé Waarom niet direct met rail/invalzaag alles zuiver op maat gezaagd?

Athanor
    Guest
    Te weinig ervaring met de invalzaag, bovendien moet ik dan op de potloodlijn instellen en de Hammer heeft een perfecte parallelgeleiding zo die op 1/10 mm zuiver is. Bovendien weet ik zeker dat ik haaks zaag met de oplegtafel!

Fons

Grote platen verzagen doe ik op dezelfde manier als Fons: eerst kleiner maken met een invalzaag plus lineaal, daarna názagen op de roltafel.
    @Fons: die tweede afkortaanslag (op de laatste foto het dichtst bij de kijker) is dat een Hammer/Felder accessoire, of iets anders? Kun je de doorsnede-maten svp voor me opmeten (van de strip die in de gleuf van de roltafel gaat)? Ik zoek ook nog zoiets voor de roltafel van mijn Minimax. Alvast dank voor de moeite, groet, Jaap Bri
    Hout Moet...

't Wordt toch echt eens tijd dat ik afreis naar Leeuwarden om al dit moois eens van dichtbij te aanschouwen.

Maar... even wat anders... waar heb je die gefineerde panelen vandaan ?? Zien er errug mooi uit namelijk...
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Athanor
    Guest
    Hallo Jaap,

Ik weet niet precies wat je nodig bent om een oplossing voor je Minimax te krijgen, maar ik heb een standaard afkortaanslg met gradenverstelling van Hammer op de machine. De instelpunten zijn hierbij een imbusboutje in de gleuf van de roltafel en een microinstelbaar exentriek op de kant van de roltafel waar de aanslag tegen aan ligt. Daarmee stel ik de aanslag zuiver haaks. De strip onder de gradenboog meet 20x10 mm. De aanslag en de maatverdeling zijn met instelpunten naar behoefte in te regelen. Hierbij een paar foto's van het onderdeel.

Fons

Bekeken:   330
Grootte:   41,3 KB
ID:        23399

Bekeken:   331
Grootte:   54,8 KB
ID:        23400

Bekeken:   332
Grootte:   55,3 KB
ID:        23402

Bekeken:   331
Grootte:   60,6 KB
ID:        23403

Een invalzaag op de rail kan echt nauwkeurig werken; de rubber strip van de rail op de potloodstreep, mits natuurlijk de rail op het te behouden stuk ligt.
    Je opstelling met 2 linialen op de roltafel van de Hammer vind ik ook nieuwsgierig om te zien en voor lange en zeker smallere delen erg slim bedacht!

jaap

Athanor
    Guest
    Oké, maar dan moet je wel met een potloodstreep werken die 1/10 mm dik is

Fons

Je moet je timmermansoog ook een beetje vertrouwen Fons! Een potloodstreep van 0,5 en dan links-rechts of in het midden! Die 1/10 op je formaatzaag doe je op het oog tussen de streepjes op de liniaal, die om de 1 mm staan. En je moet ook afteken en meetgereedschap hebben met deze nauwkeurigheid. De formaatzaag blinkt wel uit in repeterende resultaten.

jaap
    Laatst gewijzigd door jaap; 14-12-14 om 23:18.

Fons, het is me duidelijk, dank voor de uitvoerige toelichting en foto's

Groet, jaap bri
    Hout Moet...

Forum Rechten