Defect Mafell MT 55 c

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
De TS 75 is ook gewoon in Systainer SYS 5 leverbaar.
Wordt aangeduid met "Plus".
Festool-561512-Tauchsaege-TS-75-EBQ-Plus-FS.jpg
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Mijn ts 75 zit gewoon in een systainer en voor massief hout weet ik ook wel welke ik zou kiezen, ik heb ze beide maar gebruik bijna altijd de ts 75. Ik gebruik die extra zaagdiepte niet vaak, maar het komt wel voor, en als je alleen werkt en zware dikke dingen moet zagen is het wel fijn als je er een machine voor hebt.

En de ts 75 past in deze:http://m.youtube.com/watch?v=OJHg-3zbX24:)
 
Laatst bewerkt:

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Mijn ts 75 zit gewoon in een systainer en voor massief hout weet ik ook wel welke ik zou kiezen, ik heb ze beide maar gebruik bijna altijd de ts 75. Ik gebruik die extra zaagdiepte niet vaak, maar het komt wel voor, en als je alleen werkt en zware dikke dingen moet zagen is het wel fijn als je er een machine voor hebt.

En de ts 75 past in deze:http://m.youtube.com/watch?v=OJHg-3zbX24:)

Ja jeetje zeg... had ik dat geweten... :rolleyes: ;) Maar voor nu ga ik me zeker en vast wel redden. Wel een mooi apparaat eigenlijk, die platenzaagtafel. Had ik hier nog niet eerder voorbij zien komen.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Vandaag tijd vrij gemaakt om de clamping unit in de Mafell invalzaag te zetten.
Alles bij elkaar is dit (zoals achteraf gebleken) maximaal 10 minuten werk.
probleem opgelost.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
De Mafell is op 9 januari 2015 aangekomen bij de leverancier (TN) in Beek.
Afgelopen periode erg druk geweest met van alles en nog wat (op dit moment druk met verhuizing naar nieuw onderkomen...), dus eigenlijk geen idee wat de staza is.
Zal er eens een telefoontje aan wagen...
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Woensdag 28 januari 2015 kwam de pakketdienst aan de deur met de gerepareerde zaagmachine. Hij doet het weer helemaal naar behoren. :)

Jij schrijft het en ik dacht het,
maar ik zou heel graag over enige tijd jou ervaring over deze 2 invalzagen lezen.
O ja, nog succes met je opstarten van eigen bedrijf.

Ik heb afgelopen week met simultaan met beide machines gewerkt. Daarbij kon ik dus mooi onderling vergelijken.

Mafell vs Festool:
De Mafell voelt naar mij mening nog nét wat beter gebouwd aan (m.u.v. het spansysteem, natuurlijk...), de stofafzuiging is duidelijk beter (waarschijnlijk a.g.v. de compleet gesloten behuizing) en het vervangen van een zaagblad is werkelijk kinderlijk eenvoudig. Door de voorritsfunctie is het zagen van gemelamineerde panelen een peulenschil.

De Festool heeft een spouwmes wat bij zagen van lange panelen wel prettig is. Bij het uitzetten van de machine zorgt de motorrem ervoor dat het zaagblad véél sneller stilstaat dan die van de Mafell. Groot pluspunt is dat de zuigslang véél beter blijft zitten. Omdat ik meerdere Festool machines heb is het plug-it systeem in de praktijk ook enorm handig.

Verreweg het belangrijkste voordeel van de Festool vind ik toch wel, dat bij het zagen in verstek ik de zaagliniaal exact kan plaatsen op de afgetekende punten. De Mafell kan worden gebruikt op de Festool geleiderails, maar bij het zagen in verstek moet ik dan steeds een paar millimeter erbij rekenen om exact uit te komen. Omdat ik erg veel met het zagen in verstek werk (en er nog geen eurootjes zijn voor een paneelzaagmachine...) werkt dat met deFestool écht véél prettiger.

Qua geluid en prestaties ontlopen de twee elkaar weinig. Een echte winnaar is er m.i. dan ook niet.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.