Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: Stadsplantenbak

Stadsplantenbak

image.jpg

Mij is door een stadsontwikkelaar gevraagd of ik naar dit ontwerp dat door een architect is aangeleverd wil kijken.
    Constructief, uitvoerbaarheid, duurzaamheid en met name de houtkeuze en afwerking.

Ik heb zelf in gedachte om de buitenzijde (stijlen en regels) te maken van afrormosia en de spijlen( tussen-tussen) te maken van afzelia, en deze dan af te werken met een blanke olie met uv filter.

De bakken moeten kunnen worden verplaatst door bv een vorkheftruck, en onderin moet ballast kunnen worden geplaatst
    zodat de bak niet om te duwen is.

De plantenbak zal in zink of rvs worden uitgevoerd. Het detail van de aansluiting op de bak is aan mij om te verzinnen, iemand suggesties?

Ik hoor graag wat jullie er van vinden en wat jullie zouden kiezen en of maken.

Gr rick

Maak een statement en maak de bak van hout waarvan je echt zeker weet dat het FSC goedgekeurd is - Europees hout. Eiken ligt dan voor de hand.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RvB Bekijk Berichten
    De plantenbak zal in zink of rvs worden uitgevoerd. Het detail van de aansluiting op de bak is aan mij om te verzinnen, iemand suggesties?
    Mooie bak.

Verzonken felsrand, op gelijke hoogte met het hout?

Die bak ziet er prima uit, stevig zat. De rest heb ik twijfels bij als het echt in de openbare ruimte moet worden geplaatst

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Ik zou die bank niet aan de bak vastmaken, maar er los voor zetten. Anders is een integraal ontwerp van picknicktafel met plantenbak een mooiere combi. Maar dit zal de architect wel zo bepaald hebben

De binnenkant los houden van de buitenkant, met blokjes hout ertussen ofzo. Vooral aan de onderkant voldoende ruimte voor ontwatering en ontluchting. Maar daar hebben anderen misschien wat meer ervaring mee.

Ik ben er ook voor om maatschappelijk verantwoord hout te gebruiken hiervoor. Kies bij voorkeur een afwerkmethode die onderhoudsvrij is en tegen beschadiging kan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurriaan Bekijk Berichten
    Maak een statement en maak de bak van hout waarvan je echt zeker weet dat het FSC goedgekeurd is - Europees hout. Eiken ligt dan voor de hand.
    Eiken vind ik heel mooi! Hoe houdt eiken zich oliebehandeld buiten? Onbehandelde tuinschermen worden gitzwart.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar Bekijk Berichten
    Mooie bak.

Verzonken felsrand, op gelijke hoogte met het hout?
    Ja zo ziet het er wel uit op de tekeningen die ik nog heb, maar dat detail spreekt me niet aan omdat er water onder gaat zitten.
    Iemand toevallig een optie over hoe dit op te lossen? Een lastig detail vind ik het.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Emilio Bekijk Berichten
    Die bak ziet er prima uit, stevig zat. De rest heb ik twijfels bij als het echt in de openbare ruimte moet worden geplaatst
    Het meubel kan los worden gezien. Tekening is een impressie. Ik hoef alleen de bak te maken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel Bekijk Berichten
    Ik zou die bank niet aan de bak vastmaken, maar er los voor zetten. Anders is een integraal ontwerp van picknicktafel met plantenbak een mooiere combi. Maar dit zal de architect wel zo bepaald hebben

De binnenkant los houden van de buitenkant, met blokjes hout ertussen ofzo. Vooral aan de onderkant voldoende ruimte voor ontwatering en ontluchting. Maar daar hebben anderen misschien wat meer ervaring mee.

Ik ben er ook voor om maatschappelijk verantwoord hout te gebruiken hiervoor. Kies bij voorkeur een afwerkmethode die onderhoudsvrij is en tegen beschadiging kan.
    Het meubel kan los worden gezien. Tekening is een impressie. Ik hoef alleen de bak te maken.

Ik zat te denken aan de overloop in de zinken bak voor teveel aan water, met een pijpje recht naar beneden.

Ik vind het zeker een pre dat er maatschappelijk verantwoord hout gebruikt wordt, waarbij tijdens het fabriceren zo effecient mogelijk
    met het hout omgegaan wordt,( zo min mogelijk verspilling). Daarnaast moet de afwerking van dusdanig aard zijn dat de plantenbak een
    recyclebaar product wordt.

Gr rick

Eiken wordt zwart door ijzer - daarom wordt bij constructies met eiken bij voorkeur RVS gebruikt.
    Je kunt vers eiken ook zelf blauw/zwart kleuren door staalwol in schoonmaakazijn op te lossen en een paar dagen laten trekken,
    en dan dat mengsel na het te filteren (koffiefilter) op eikenhout te smeren. Let op: geen afgesloten pot gebruiken, want er ontwijkt wat
    waterstofgas. Slijpsel van een slijptol in staal werkt ook heel goed.

Verder kleurt eiken donkerbruin door ammonia, wellicht ook door ammonia in de lucht (maar wel een stuk
    langzamer).

Forum Rechten