inhoudstoffen en tungolie

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Hallo allemaal,

Zoals ik al jaren doe heb ik coromandel op de draaibank geschuurd en gepolijst. Hierna eerst met een verhouding 50% tungolie en 50% terpentijn gedaan. Daarna in de pure tungolie.
Normaal krijg ik dan een prachtig zijdeglanseffect. Nu kreeg ik echter na een paar dagen tot anderhalve week dat het dof uitslaat en in het begin ook vettig blijft.
Eerst dacht ik dat ik misschien verkeerde tungolie had van een nieuwe leverancier. Daarom een nieuw blik gehaald bij mijn vaste leverancier. Ik heb stukjes coromandel een keer of 5 dik met thinner afgekwast en daarna opnieuw in de tung gezet, eerst de 50% en daarna puur.
Daarna sloeg het opnieuw dof uit, het duurde alleen veel langer voor dat het weer gebeurde.
NU heb ik weer opnieuw coromandel gedraaid en ook op dezelfde manier behandeld. Dat slaat ook dof uit. Nu heb ik een ook stuk coromandel wat ik nog van eerder had liggen erbij gedraaid en precies hetzelfde behandeld, deze slaat niet dof uit, blijft prachtig zijdeglans.
Vanmiddag ben ik eerst naar de fijnhouthandel gegaan en daar gevraagd wat er aan de hand zou kunnen zijn. IK kreeg te horen dat het hoogstwaarschijnlijk aan de inhoudstoffen ligt. Die inhoudstoffen en de tungolie reageren dan verkeerd op elkaar. Daar hebben palissandersoorten last van maar kan ook bij coromandel gebeuren. Ik kreeg het advies om het met teakolie te doen.
Ik heb gebeld naar de winkel waar ik de houtoiie etc vandaan haal en kreeg het advies om hun teakolie te doen nadat ik alles had uitgelegd. Ook dat ik al wat klaar heb en dat daar al rvs aan vastgelijmd zit en dat ik daarom ook geen tungolie kan gebruiken, tungolie tast het rvs aan.
De handleiding van de teakolie was in het Engels en werd voor me vertaald. Enfin, ik heb daar de teakolie gehaald en de handleiding was prachtig vertaald. Thuisgekomen met de teakolie lees ik de handleiding. Daar staat dat het teakolie is op basis van tungolie en lijnolie. Lijnolie was me afgeraden door de man van de fijnhouthandel. Tungolie tast het rvs aan.
Dus ik heb sterk het idee dat ik het beter niet met deze teakolie moet gaan doen.
Verder waqs me het advies gegeven om het rvs af te plakken en het coromandel een paar keer met thinner af te nemen. Het coromandel van de eerste werkstukken met rvs is ongeveer 2 maanden geleden met tung behandeld en de laatste met rvs 2 weken geleden.
Graag advies
Schuren kan niet, dan beschadig ik het rvs. Het enige wat mogelijk is is het hout afnemen met thinner of iets dergelijks en daarna opnieuw in de olie (welke olie?). Ik kan wel het rvs afplakken.
Verder heb ik dus nog flink wat van dit coromandel liggen waarvan de inhoudstoffen niet samen gaan met tungolie. Hoe kan ik die het beste behandelen?

Alvast mijn dank!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Teakolie is een 'onbeschermde' naam en kan dus van alles bevatten. Een goeie teakolie is vrijwel altijd op basis van drogende olien, met een flink aandeel tungolie en verder eigenlijk meestal lijnolie (en wat er in slechte teakolie zit wil je niet weten) - en iemand die teakolie aanbeveelt als 'alternatief' voor tung- of lijnolie heeft m.i. dus geen verstand van olie.

Dat sommige houtsoorten meer inhoudsstoffen bevatten dan andere is bekend. Dat die inhoudsstoffen niet altijd samengaan met olie ook. Maar persoonlijk heb ik geen ervaring met hout met inhoudsstoffen die samen met olie een 'verdoffend' effect hebben (hoewel daar bij gezegd moet worden dat mijn ervaring nou ook weer niet bijster groot is). Bovendien is in mijn (al gezegd, gelimiteerde) ervaring ebbenhout (waar coromandel toe behoort) geen houtsoort met veel/incompatibele inhoudsstoffen - dan denk je inderdaad meer aan teak, palissandersoorten (zeker iets als cocobolo), vera, of pokhout. Mijn ervaring is dat die gewoon geen olie opnemen. (wat overigens ook leuk is: leg eens een stukkie pok in de magnetron....)

Als je last hebt van interactie tussen inhoudsstoffen en olie zou je in principe de buitenste lagen kunnen uitlogen, zodat er geen 'vermenging' optreedt. Nadeel is dat zowel de inhoudsstoffen (zeker samen met het oplosmiddel dat je daarvoor gebruikt) en de (in het hout trekkende) olie mobiel zijn en waarschijnlijk elkaar dus toch ergens weer gaan treffen. In dergelijke gevallen zou ik denk ik eerder voor afwerking met een lak of vernis (iets dus dat niet IN het hout trekt) kiezen, wel uiteraard eerst na 'uitlogen' van het hout.

Overigens, dat tungolie rvs aan zou tasten is nieuw voor mij, en ik kan me er ook niet zoveel bij voorstellen. Tungolie is niet wezenlijk anders dan lijnolie - een drogende plantaardige olie. Het grootste verschil (in de grondstof iig) is dat tungolie eleostearinezuur bevat (een geconjugeerd meervoudig onverzadigd vetzuur) tegen lijnolie linoleenzuur (niet-geconjugeerd). Tungolie droogt daardoor sneller (en vergeelt daardoor ook meer/sneller). Wellicht bevat de tungolie die jij gebruikt andere hulpstoffen die wellicht iets met je rvs doen - en dan zou een keuze voor een andere staalsoort wellicht ook een oplossing zijn?
 
Laatst bewerkt:

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Beste Henk,

Coromandel heeft er normaliter ook geen last van, alleen deze partij dus.
IK begin het vermoeden te krijgen dat ik met een probleem zit.
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Ik heb even het verwerkingsadvies erbij gepakt wat ik nog had liggen. Er staat: Vermijd contact met rvs of chroomstalen oppervlakken (zoals keuken-spoelbakken) de gedroogde olie is hiervan zeer lastig te verwijderen.
 
Laatst bewerkt:

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Eigenlijk is het zo dat Tungolie mat opdroog en hoort dus niet zijde glans te zijn ik denk dan ook dat je in het verleden Tungolie heb gehad waar lijnolie door heen zat die zorgt wel voor een zijdeglans.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb even het verwerkingsadvies erbij gepakt wat ik nog had liggen. Er staat: Vermijd contact met rvs of chroomstalen oppervlakken (zoals keuken-spoelbakken) de gedroogde olie is hiervan zeer lastig te verwijderen.

Ja, maar dat is gewoon omdat je een 'harde' polymeerlaag op het staal krijgt. Dat moet je met 'speciale' oplosmiddelen verwijderen (tolueen of benzeen zouden moeten werken - of anders voorzichtig er af stoken), maar zal het staal niet aantasten.
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Ok, dan is het duidelijk dat het rvs zelf niet wordt aangetast.
Verkeerde woordkeuze.
Ik zal het volgende coromandel eerst uitlogen met thinner. Dat heb ik eerder ook gedaan toen ik het ging lakken. De verdunde voorlak was zelfs na weken nog niet droog. Daarna heb ik het eerst in de thinner gedompeld om de voorlak te verwijderen, toen is het ook uitgeloogd..
Daarna droogde de voorlak wel, als ik me goed herinner duurde dat wel langer dan normaal.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik ken het probleem - ik had het ooit met Santos palissander, waarop de jachtlak die ik normaal gebruik voor scheerkwasten ook niet wilde uitharden. Het bleef zacht en plakkerig - pas na een paar maanden was het uitgewerkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.