Zelf wagonhouten tafel maken

Giel1983

Nieuw lid
11 dec 2014
20
0
Draadeinden lijken me wel stevig. Alleen ben ik bang dat het de werking van het hout teveel tegen houd. Zou het te doen zijn om draadeinden te gebruiken bij planken van 3 cm dik?
 

Giel1983

Nieuw lid
11 dec 2014
20
0
Overigens zou ik de draadeinden niet door laten lopen to de rand van het blad. Ik zou een uitsparing infrezen waar de moer dan komt te zitten. Al met al misschien moeilijk aangezien het hout maar 3 cm dik is
 

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Ik had planken van 4,1 cm dik. Dat was te doen maar je moet zeker weten dat je recht boort inderdaad.
En ik had inderdaad in de buitenste planken kamers gefreesd voor de moeren. Ook dat wordt tricky bij 3 cm dik als je het draadeind in het hart van de plank hebt zitten.
Voor de moer en sluitring heb je best wel wat ruimte nodig dus die kamer wordt vrij diep.

Ik betwijfel dus of dat te doen is bij planken van 3 cm dik.

Dit hout werkt niet heel veel meer hoor. Tenminste, ik heb er niets van gemerkt.
 

Giel1983

Nieuw lid
11 dec 2014
20
0
Ik heb nog eens gekeken in de bouwmarkt. Er zijn ook dunnere tapeinden te koop. Misschien dat het daar wel mee kan
 

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Kijk wel uit met draadeinden bij de bouwmarkt vandaan, zeker de kleintjes als M6 en M5. Dat is vaak lage kwaliteit waardoor ze kunnen afbreken bij het aandraaien.
Neem minimaal klasse 8.8
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Je kunt ook twee planken naast elkaar leggen en met een cirkelzaag een zaagsnede maken tussen de planken.
 

Giel1983

Nieuw lid
11 dec 2014
20
0
Nou ik ben inmiddels behoorlijk opgeschoten.
Ikheb het hout laten zagen aan de zijkanten. Was in een paar minuten gebeurd :) Daarna pasten ze naadloos tegen elkaar.
20150110_145446(0).jpg

20150110_125504.jpgDaarna heb ik de deuvels geplaatst.

20150110_171150.jpgDaarna kon het lijmen beginnen
20150111_111312.jpg
20150111_124044.jpg20150111_163338.jpgWas in een dagje klaar.
Alles netjes vlak geschuurd en de kopse kanten enigzins gelijk gemaakt.
20150111_224248.jpg 20150111_224345.jpg20150113_224541.jpg20150113_224557.jpg
Tot zover ben ik erg tevreden met het resultaat. Het blad word uiteindelijk ongeveer 158 cm lang.
Wel vind ik dat 78 cm breed blad iets te smal is dus er komt nog aan beide kanden een strook van 5 cm bij. Ik neem dan gelijk 4 cm dik hout zodat het hele blad een dikkere uitstraling krijgt.
 

Bijlagen

  • 20150111_111312.jpg
    20150111_111312.jpg
    72,3 KB · Weergaven: 494
Laatst bewerkt:

Giel1983

Nieuw lid
11 dec 2014
20
0
Dank je! Ik ben er ook erg blij mee. Het is de eerste keer dat ik zoiets gemaakt heb.
Ik kom alleen wel een paar probleempjes tegen.
Allereerst is het hout toch iets gaan werken. Het blad is daardoor een klein beetje gebogen. De ijzeren profieltjes die er nu onder zitten zijn blijkbaar te licht. Ik zit eraan te denken om bij de smid 4 hele zware U profuelen te halen van gegoten hard staal. Dan kan het blad nooit meer buigen. Zijn er anders mensen die een betere oplossing weten?

Het tweede probleem is het volgende. Ik vond het blad nog niet breed en dik genoeg. Ik heb er dus nog een extra plank bijgehaals van 4 cm dik en deze aan de zijkanten erop gezet. Past heel goed alleen is de kleur van de plank donkerder dan de planken ernaast waardoor het erg contrasteerd. Ik wil dus een paar planken wat donkerder maken. Probleem is dat meestal bij donkerder kleuren de nerf van het hout meer gaat aftekenen en dat wil ik niet. Het moet egaal worden. Zou het een oplossing zijn om een kleur lak te mengen met transparante lak en eventueel meerdere lagen aan te brengen tot de juiste kleur bereikt is? Ik zou dan alles aflakken met skylt.

Graag hoor ik jullie mening ;-)
 

Giel1983

Nieuw lid
11 dec 2014
20
0
Ik las vandaag een stuk over het roken van eiken. Dit gebeurt kennelijk door middel van ammoniak dampen. Ik heb vanavond wat ammonuak op een doekje gedaan en het doekje een half uur op het hout laten liggen. Het hout is inderdaad wat donkerder geworden. Zelfs nu, uren erna, is het helemaal opgedroogd en de donkerdere verkleuring blijft! Dit lijkt een bruikbare manier on bepaalde delen van de tafel wat donkerder te kleuren. Ik moet alleen nog een manier vinden om het egaal te doen. Heeft iemand hier ervaring mee?
 

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Ziet er goed uit!
Wat is dat voor lijm die je gebruikt? Krijg je de restjes goed weg?
Ik heb zelf bruislijm gebruikt. Ging goed, maar ik heb heel erg opgelet dat er niets aan de zichtzijde uitkwam.

Roken met ammonia heb ik wel eens bij een paar latten te doen.
Helemaal egaal krijg je het misschien niet. De verkleuring is afhankelijk van de hoeveelheid looizuur in het hout.
Misschien kun je de lichte plekken een keer extra doen? Hoe vaker je het doet, hoe donkerder het wordt.
 

Giel1983

Nieuw lid
11 dec 2014
20
0
Ik heb ook bruislijm gebruikt. Bij mij kwam het er bij de naden wel uit maar met de schuurband is het zo weg. Als het hout ģoed aansluit zie je er niks meer van :)

Helemaal egaal hoeft het ook niet te worden. Als de planken ten opzichte van elkaar maar wat meer bij mekaar gaan passen zonder vlekkerig te worden. Eerst zal ik nog wel schuren, schuren en nog eens schuren. Het lijkt me de enige manier om het hout op natuurlijke wijze donkerder te maken.
 

Giel1983

Nieuw lid
11 dec 2014
20
0
Het tafelblad is bijna af. Het bijkleuren met ammoniak is goed gelukt en de volgende stap is lakken. Ik wil rigostep skylt gaan gebruiken maar ik twijfel of ik ook de rigostep seal plus add moet gebruiken. De seal plus add is tegen ijzer dat gaat reageren met hout (zogenaamde warte vlekken) Het zijn droge wagonhouten planken en onder het blad het ik ijzeren profielen geplaatst en vastgeschroefd met ijzeren bouten.
Het nadeel is alleen dat seal het hout een warmere kleur zal geven en daar ben ik niet blij mee.

Drnken jullie dat het hout met het ijzer gaat reageren als ik het niet gebruik?
 

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Ik heb 2 lagen Skylt Original gebruikt en daarna nog een laag Skylt Titanium.
Die Titanium schijnt minder snel te beschadigen of glansplekken te geven. Ben er erg tevreden over tot nu toe.

Het is toch niet erg als die bouten zouden gaan reageren en vlekken geven? Past wel bij het ruige uiterlijk.
 

M Jeannin

Nieuw lid
10 jan 2016
1
0
Beste, ik heb poten gelast in staal (120 x 120 x 3) en daarop moet nu zo een blad komen zoals jij aan het maken bent. Het model bestaat wel in de handel maar het is zoveel leuker als je het zelf kan. Ben alles aan het lezen om zo weinig mogelijk fouten te maken. Nadien komt er ook nog een bank in een iets kleiner profiel (80 x 80 x 3). Het blad wordt 1200 op 2200. Ik post wel als alles klaar is.IMG_1498.jpgIMG_1106.jpgIMG_3394.jpgIMG_6861.jpg
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Interessant onderwerp.
Ik ben net bezig een lang dressoir met wagonhouten blad te maken, dus lees dit draadje dan ook met meer dan normale interesse.

Wat is de trouwens de reden om bruislijm te gebruiken in plaats van bijvoorbeeld D3 houtlijm?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Beste, ik heb poten gelast in staal (120 x 120 x 3) en daarop moet nu zo een blad komen zoals jij aan het maken bent. Het model bestaat wel in de handel maar het is zoveel leuker als je het zelf kan. Ben alles aan het lezen om zo weinig mogelijk fouten te maken. Nadien komt er ook nog een bank in een iets kleiner profiel (80 x 80 x 3). Het blad wordt 1200 op 2200. Ik post wel als alles klaar is.Bekijk bijlage 41145Bekijk bijlage 41146Bekijk bijlage 41147Bekijk bijlage 41148


M.Jeanin,

Dat ziet er erg mooi uit
Zoiets wil ik ook voor de tafel die wij tzt gaan maken
heb je die poten na het lassen gespoten, of is de donkere kleur van zichzelf, mag ik vragen wat je ongeveer kwijt was aan materiaal kosten ?
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Die poten zijn gewoon zo te koop, trapezium zijn deze schuin oplopende poten dacht ik... Kosten per set zo tussen de 150-250 euro en dan zijn ze gepoedercoat.
Ben zelf namelijk ook al even met dit idee aan het spelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.