Zelf wagonhouten tafel maken

Giel1983

Nieuw lid
11 dec 2014
20
0
Hoi allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen.. Mijn naam is Giel. Ik heb me aangemeld op dit forum omdat ik hoop hier advies te kunnen vragen en tips en trucs te leren.
Een maand terug heb ik een antieke eiken schommelstoel opgeknapt en zo ben ik er achter gekomen dat werken met hout erg leuk is.
Ik heb besloten dat ik zelf een nieuwe eettafel wil maken met een blad van oud eiken wagonhout. Ik vind dit hout echt schitterend! Ik zal er tevens een bankje bij maken in dezelfde stijl.
Het moet uiteindelijk een vrij robuust uiterlijk krijgen met stevige, vierkante poten met daartussen een frame. Het leek me handig om het blad los op het frame te leggen.

Allereerst moet ik nog wagonhout kopen.
Het blad moet 150 x 90 worden. Dit leek me een goede maat om 4 a 5 personen. Ik wil de losse planken bij een houthandel halen en daar ook laten schaven (zij kunnen dit mooier en sneller dan ik).
Ik heb de prijzen opgezocht op internet maar dat loopt erg uiteen. Weten jullie misschien een houthandel waar ik wagonhout kan kopen voor niet te veel geld in de buurt van Rotterdam?

Ik zal de planken zelf verlijmen tot een blad maar welke lijm kan ik het beste gebruiken? Ik zal eerst twee keer twee planken vast lijmen met lijmklemmen. Daarna zal ik de twee delen vast lijmen met spanbanden tot 1 blad.
Om krom trekken te voorkomen heb ik een aantal opties... Het liefst zou ik twee gleuven aan de onderkant van het blad frezen, daarin twee aluminium U profielen leggen en met een paar dwarse plaatjes dwars over de gleuf vast zetten. Zo kan het blad in de breedte uitzetten maar niet in de hoogte. Is dit een goede methode? En waar zou ik goedkoop een bovenfrees kunnen huren?

Het onderstel wil ik wit verven dus dat hoeft niet van wagonhout te zijn. Maar is vurenhout niet te zacht? Vurenhout lijkt met vrij gevoelig voor stoten. En zal ik de poten maken van 4 tegen elkaar gelijmde planken of van massief hout?

Laat ik het voor nu even bij deze vragen houden ;)
Graag hoor ik van jullie wat jullie hiervan vinden.
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum Giel!

Ik weet dat er een topic is geweest waarbij iemand een pechaankoop met wagonhout had gedaan.... Kan deze niet zo snel achterhalen, maar voor jou wel interessant info lijkt me en een signaal om bij de inkoop goe naar kwaliteit te kijken.


Succes! Fons
 
A

Athanor

Guest
Als ik me goed herinner kunnen de bovenkanten er prima uitzien maar waren er van onderaf vele rotte plekken te vinden, waarschijnlijk daar waar het op de stalen binten bevestigd was.
 

Giel1983

Nieuw lid
11 dec 2014
20
0
Zoiets moet je toch kunnen zien aan het hout? Ik vind het vrij duur hout. Ik zou iedere plank eerst willen bekijken en zelf willen uitkiezen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Voor een binnen tafel moet je onbehandeld hout nemen, ik veronderstel dat ze die planken gewoonlijk met spullen behandelen, en zeker vroeger dan met erg giftige spullen zoals ze deden met trein bielsen.
Het is in dat geval wettelijk beperkt in gebruik en duur om te laten vernietigen, daarom vind je het aan weggeefprijzen omdat ze de hete aardappel naar iemand anders willen doorschuiven.

Waar je ook voor moet opletten is dat het vol zit met steentjes, zand en metaal, waardoor je moeilijk iemand zal vinden die dat in zijn schaafmachine wil steken. Messen gegarandeerd vernield.
 
A

Athanor

Guest
Ja klopt, dus goed kijken en keuren is de boodschap. In het andere topic had de gebruiker volgens mij de selectie aan de leverancier overgelaten.

Fons
 

Giel1983

Nieuw lid
11 dec 2014
20
0
Ok. Nou dank jullie wel voor de tips. En hebben jullie ook enig idee waar ik goedkoop wagonhout zou kunnen kopen in de buurt van rotterdam?
 

Giel1983

Nieuw lid
11 dec 2014
20
0
Ik heb ondertussen mijn wagonhouten planken gehaald. Met zorg de juiste planken met de perfecte tekeningen uitgezocht. Ze zijn van verschillende lengtes en breedtes maar wel allemaal 3cm dik.


photo host

image hosting 30 mb

upload images free


Allereerst zal ik ze op ongeveer de juiste lengte afzagen. Daarna kan het bewerken beginnen..
Allereerst moet ik de zijkanten naadloos op elkaar zien te passen. Ik zat eraan te denken om de planken die tegen elkaar moeten in de bankschroef te zetten zodat ik in een keer allebij de kanten tegelijk kan schaven. Zo zullen ze naadloos aansluiten, mits de plank zelf niet krom is.
Om spanning in de lengte van de planken te verminderen zal ik aan de onderkant van de balken een paar sleuven inzagen van zo'n 1,5 cm diep.

Verder zag ik wat voorbeelden van tafelbladen waar ze de planken verlijmd hebben en aan elkaar geregen hebben met draadeinden. Dit lijkt me ook wel wat maar ik twijfen over twee dingen:
Gaat het hout niet scheuren als het door de tapeinden niet meer kan werken?
En is het eigenlijk wel te doen met planken van 3cm dik?

Graag hoor ik van jullie wat jullie mening is over wat ik boven beschreven heb.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Gewoon met goede lijm en wat lamellos oid aan elkaar lijmen. Mooi hout hoor! Zijn ze niet rot oid?

Trouwens, kun je de volgende keer de foto's direct naar dit forum uploaden? Gebeurd nogal eens dat een tweede site ze van zijn site afgooid en dan word dit topic "incompleet". En dat is zonde.
 

Giel1983

Nieuw lid
11 dec 2014
20
0
Dank je. Ik ben er ook erg blij mee. Voor zover ik kan zien zijn ze niet rot. Dat zwarte spul is vokgens mij verkoolde olie oid. Op een paar kopse kanten is het hout wat 'brokkelig' maar ze zijnlang genoeg. Als ik ze daar recht afzaag en ik zie dat het hout niet mooi is kan ik altijd een stukje verder opnieuw zagen.

Draadeinden zouden jullie dus niet adviseren? En wat denken jullie van de overdwarse sleuven aan de onderkant om spanning te verminderen?
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Ik zou me er niet zo druk over maken het is een robuust uiterlijk een naadje meer of minder maakt dan niet uit vind ik zelf, ik zou wel eerder voor deuvels dan lamellos gaan dat heeft toch wat meer hou vast in dat oude hout maar dat moet je zelf weten.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Nee, persoonlijk vind ik draadeinden lelijk en onproffesioneel :rolleyes: Wat voor een onderstel komt eronder?

Lijmoppervlak van een lamello is groter... deuvel positioneert het hout inderdaad beter maar als je de balken op overmaat laat kan je daarna het blad op lengte zagen.
 

Giel1983

Nieuw lid
11 dec 2014
20
0
De planken zijn inmiddels wat ingekort. Ik begin al een vlak te zien waaruit een mooi blad tevoorschijn kan komen.
De volgende stap is zorgen dat de zijkanten naadloos aansluiten. De hoek waaronder ze nu zijn afgeschaafd lijkt in veel gevallen een afwijking te hebben. Hierdoor krijg ik een naad als ik ze tegen elkaar leg.
Ik ben vanavond aan het testen geweest hoe ik dit kan oplossen. Met de losse hand zou kunnen maar dan krijg ik het nog niet perfect. Zaagtafel lijkt me de oplossing! Door aan iedere zijkant een of twee mm af te zagen zal de hoek over de hele zijkant gelijk worden.

Nu zal iedere zaagtafel wel een afwijking hebben maar dat zal ik opheffen door de planken om en om ondersteboven te leggen tijdens het zagen.
Zelf heb ik echter alleen een piepklein oud zaagtafeltje liggen van einhell. Dat gaat m dus niet worden.
Ik zal as weekend bij de bouwmarkt vragen of ze mijn planken willen zagen.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Zijn de planken door een vandikte geweest? In dat geval zou je op een vlakbank 1 zijkant haaks tenopzichte van het bovenkant kunnen schaven. Vervolgens met de bovenkant op de zaagtafel en met de geschaafde zijkant tegen de zaagaanslag (parallel geleider) de andere zijkant afzagen. Zo heb je 2 haakse zij-vlakken tenopzichte van de bovenkant die ook parallel met de lengte as lopen. Je kunt op youtube zoeken op "making square stock".

Het kan ook alleen met een zaagtafel indien je geen vlakbank tot je beschikking hebt, maar je moet wel 1 referentie vlak hebben (planken moeten dus wel vlak zijn aan 1 zijde) .
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Ik zou ze recht zagen met een invalzaag en rails, zo heb je in ieder geval 1 kant recht. Met een zaagtafel of zuiver meten (aftekenen met mes) krijg je een parallele plank.

en nu we toch Youtube video's aan het posten zijn :)

 
Laatst bewerkt:

Giel1983

Nieuw lid
11 dec 2014
20
0
In de bouwmarkt klemmen ze de plank tegen een reling en gaan ze er met een soort zaagarm langs. Het lijkt me dat dan de snede ook exact recht zal zijn. Helaas heb ik zelf geen grote zaagtafel. Vandaar dat ik het daar laat doen.
 

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Ik heb ook een tafelblad gemaakt van exact hetzelfde hout, ik had ze onbehandeld gekocht dus ik moest ze nog schoonmaken.
Deze zijn door de vandikte gehaald (Thanks Willempie!)
De zijkanten heb ik met een handschaaf (No. 6) gedaan. Mits je hem goed scherp houdt en de zool af en toe even met een waxinelichtje glad maakt is het goed te doen.
Het kost tijd maar ik was wel tevreden met het resultaat.

Overigens heb ik een aantal draadeinden in het blad gemaakt om de planken naar elkaar te trekken en te houden. Dat waren gelijk mijn lijmklemmen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.