Hout verkleuring en licht toepassing

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
beste allen,

ik werk veel met Mahonie en epoxy, en wist al dat UV veel schade aan de kleur en materiaal veroorzaakt. ik heb een loods (zonder zonlicht maar enkel TL)

recentelijk heb ik gelezen dat ook TL UV straling geeft en dus uit ook verkleuring. :( het probleem is nl dat mijn sloep niet in 1 dag gebouwd is, laat staan 1 jaar.... maar wel 100% van mahonie is

ik wil dus nu nieuwe lampen kopen om die verkleuring tot het minumum te brengen.

ik heb mijn oog laten vallen op LED verlichting http://www.ledlampendirect.nl/e27-led-lamp-orion-9-5-watt-dimbaar-vervangt-60-75w.html waarmee ik mijn 6 TL bakken wil vervangen met ongeveer 10 van deze lampen. de reden voor dit model is de lichtstralings breedte en geen "spot" lamp is.

voor dat ik dit ga doen, heeft iemand goede ideeen mbt;
  • LED lampen, is dit idd de juiste route ?
  • welke kleur kun je het beste nemen als licht (ongeacht het type)? 2700K / 3000K
  • elke ander suggestie is welkom
  • elk ander verkleuring aspect waar ik rekening mee moet houden is welkom

nieuwsgierig naar jullie comments.

groet,

Coert
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik vermoed dat je wat meer in detail zal moeten duiken, zo zijn er meerdere typen UV straling die niet allemaal hetzelfde effect hebben.
Voor wat betreft de kleurtemperatuur (witbalans) zul je veel 2700-3000K tegenkomen, dit is de kleur licht die je in woningen aantreft en in hetzelfde spectrum als een gloeilamp zitten. veel amber dus.
Aangezien je je boot waarschijnlijk wilt beoordelen als bij daglicht is het misschien verstandig ook zogenaamde 'daglichtlampen' met een kleurtemperatuur van ongeveer 5000K te kiezen. https://www.ledsrefresh.nl/nl/over-led/welke-kleurtemperatuur-voor-mijn-led-lamp
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Ik zou er niet over in zitten; ik restaureer ook antiek en met een beetje schuren verdwijnt de verkleuring inclusief het geliefde "patin" en komt de oorspronkelijke kleur weer geheel terug. Dus aan het eind schuren (wat je toch moet doen) en alles komt goed.
Mocht je mahonie donkerder willen maken dan kan je een oplossing van kaliumdichromaat gebruiken. wel eerst op proefstukjes testen.
 

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
Dank allen, het probleem is echter het schuren; het is onmogelijk om de hele boot tot in elk detail voor mij te schuren, dus ik moet het fase bij fase doen, dus eerst de buitenkant eerst een paar lagen epoxy, dan draaien en vervolgens de binnenkant. aangezien het hobby is maak ik een binnenkant niet in een paar weken er in, dat duurt langer. en ik moet natuurlijk ook epoxy er op zetten om het ook te wapenen tegen andere vuilkrachten. ik ben met de achterkant begonnen en toen ik daar mee klaar was zag ik al een kleur verandering op de voorkant. etc.

vandaar de vraag ;)
 

haashaashaas

Nieuw lid
22 feb 2014
13
1
Amsterdam
Ook led's met name witte stralen UV licht uit. Ik heb geen idee hoeveel dat is in vergelijking met TL verlichting. Wel een heel stuk minder dan halogeen licht in ieder geval. Op mijn werk op het lab worden vrij veel koudlichtbronnen gebruikt. Hier zit dat een speciaal glaasje in wat vlak achter de halogeenlamp zit. De belangrijkste functie is het UV-licht filteren. Kortom heb je al gedacht aan om het UV licht eruit te filteren?
Bijvoorbeeld met een folie zoals deze?
 

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
Super idee, ipv 200 euro aan nieuwe lampen hoef ik alleen de TL armaturen aan de binnenkant met 30 euro aan folie te doen !!! ga het direct uit proberen !!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.