Nederlandse rondhout veiling

Beste woodworking forummers, ( ?)

Let op ! 28 februari 2015 veiling bij Helicon te Velp (GLD). Kijk op de site van bosgroepen.nl.

Alleen maar nederlands pracht hout. Misschien niet voor iedereen bereikbaar maar wel mooi om te zien waar ons hout onder andere van daan komt. Er ligt nog niet zo veel maar wel al veel moois .

CAM00730.jpg
CAM00733.jpg
CAM00732.jpg

Altijd leuk om de veiling mee te maken of een kijkje te nemen op de locatie waar al dat hout ligt.

Groet Edwin
 

stefanjonas

Nieuw lid
6 mei 2010
13
0
Wierden
In het topic 'Houtbewerken Algemeen > Werken met hout. > Advies aankopen boom' had ik enkele foto's gepost van de rondhoutveiling van vorig jaar.
Misschien dat één van de forumbeheerders deze kan overzetten naar dit topic?
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl

stefanjonas

Nieuw lid
6 mei 2010
13
0
Wierden
@ hartvoorhout; Ja, ik ben toen wezen kijken op de kavelplaats.
Niet op de veiling geweest, maar nadien wel de prijzen opgevraagd om een beetje een beeld ervan te krijgen...
Kavelplaats is interessant. Probeer voor jezelf maar eens alle houtsoorten/stammen te herkennen, zal je tegen vallen, maar is een leuke uitdaging.
 

stefanjonas

Nieuw lid
6 mei 2010
13
0
Wierden
Op die tweede foto in de eerste post; wat een flinke maat taxus is dat zeg! Niet eerder zo groot gezien...
< zoals hieronder aangegeven, geen taxus dus... maar toch mooi hout! >
 
Laatst bewerkt:

stefanjonas

Nieuw lid
6 mei 2010
13
0
Wierden
Ja, daar kon je wel eens gelijk in hebben. Dan is het sequoia-hout, de kleur zette me op het verkeerde been... Zie het op de laatste foto.
 
Laatst bewerkt:
Ja, daar kon je wel eens gelijk in hebben. Dan is het sequoia-hout, de kleur zette me op het verkeerde been... Zie het op de laatste foto.

Moet een machtige boom zijn geweest. ik schat de doorsnede zo'n 1,70-1,85 m !!!!. ik was wel even onder de indruk in ieder geval.:cool:

Dit jaar wil ik proberen om bij de veiling aanwezig te zijn. ben benieuwt hoe dat allemaal gaat.

Edwin
 

Boo

Actieve deelnemer
Is de grote stam op de derde foto geen kust redwood i.p.v. mammoetboom?
Het stuk wat hieraan zat heb ik denk ik plakken van gezaagd.
Het stuk wat ik heb gezaagd, was ongeveer 110 diameter.
Op zich al een snelle groeier (100 jaar oud), maar een mammoetboom kan nog veel sneller groeien in de dikte.

groeten
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.