Mahonie sloep op lat basis

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
Hallo Allen,

ik ben nu een paar jaar bezig met een Mahonie sloep van 7 meter en dat gaat met vallen en opstaan allemaal goed. Ik doe niet overnaads maar glad en heb de buitenkant gecoat met weefsel (geheel doorzichtig) heb je vragen of wil je ook zoiets doen, dan weten jullie mij nu te vinden :)

ook heb ik een stalen frame met stalen rollers waarmee ik de boot op vrij eenvoudige wijze kon draaien (in mijn eentje)


HPIM0004.jpg
bootdicht.jpg
DSC_1890.jpg
DSC_1898.jpg
schotten.JPG
metpotdeksel.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
6 foto's doet dit mooie project te kort
Dus maak maar een avondje vrij want hier van wil ik wel meer zien ;-)

De teaser ziet er érg goed uit
Wat voor weefsel/hoe dik/hoeveel lagen heb je gebruikt ?

heb je alleen de buitenzijde in weefsel gezet ?
 

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
buitenkant is 160 gram weefsel en binnen 280. let wel op met de randen van het weefsel als iemand het zelf een keer gaat proberen, want daar zit in de rand 1 draadje die net wat dikker is dan de rest en dus WEL zichtbaar in de epoxy, dus dat was weer schuren.. :(

dan natuurlijk de nodige keren in epoxy, ik dacht 6 keer inmiddels maar ook met een hoop schuren er tussen. uiteindelijk moet er nog een 2K UV filter lak op ivm met verkleuren. maar daar kom ik later op terug

ik zal binnen kort nog even wat fotos plaatsen ;)
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Mooi, goed bezig!
Zelf heb ik een zeiljolletje gebouwd van bijna 4 meter. Dus ik weet hoeveel werk het is.
Massief potdeksel ziet er heel goed uit, voor zover het op deze foto's is te zien.
Complimenten!
Wat voor type sloep is het?
 

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
Dank Nerflander,

het is een motorsloep van 7 bij 2.5 meter, niet een specifiek model, ik heb de buitenmaten overgenomen van een bestaand model en de inhoud zelf bepaald. verder heb ik er voor gezorgd dat de accus en brandstof tank (70 liter) zowel voor als achter gemonteerd kunnen worden ivm balans en balast.

inhetwater.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
let wel op met de randen van het weefsel als iemand het zelf een keer gaat proberen, want daar zit in de rand 1 draadje die net wat dikker is dan de rest en dus WEL zichtbaar in de epoxy, dus dat was weer schuren.. :(

dan natuurlijk de nodige keren in epoxy, ik dacht 6 keer inmiddels maar ook met een hoop schuren er tussen. uiteindelijk moet er nog een 2K UV filter lak op ivm met verkleuren. maar daar kom ik later op terug

ik zal binnen kort nog even wat fotos plaatsen ;)

Die UV filter is zeker hard nodig, niet eens voor het verkleuren, maar epoxy kan niet tegen UV, dat rot gewoon weg

Dat draadje (ok, het is mosterd na de maaltijd) kun je er uittrekken voor je gaat plakken, het lukt zelfs ook wel als het al geplakt is :)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een prachtige boot!! En dat heb je al dit tijd voor ons geheim gehouden ;). Knap om het zo van een bestaand model over te nemen en aan de slag te gaan. Is het je eerste boot en heb je meer ervaring met hout? Wat voor motor komt er in, zo'n mooie boot vraagt eigenlijk om een elektromotor. Veel succes met afbouwen en ik hoop hier nog veel meer foto's te zien!
Welke epoxyhars heb je gebruikt, want er is ook extra heldere hars, zelfs met uv bescherming er in. Dat is onvoldoende voor langere tijd buiten, maar het helpt zeker. Heb je het mahonie ook behandeld met een kleurbeits, want ondanks uv bescherming wil het vrij gemakkelijke bleken in de zon.

jaap
 

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
bedankt Jaap,

geen kleurbeits, idd de eerste boot, en ik gebruik de epoxy van Poly-Pox. dat van epoxy hars met UV filter wist ik nog niet, dank !! heb je een link naar een firma die leuke electo motoren heeft ?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Klopt Kastanjeboom, ik heb voor ons bootje de aandrijving bij Id Technology gekocht. Die waren net een samenwerking aangegaan met Bellman en nu verkoopt Mastervolt hun producten. Bij metingen vaart onze boot ongeveer 8 km/u met 1,3 kW. Je zou aan een 4 kW motortje meer dan genoeg hebben, de romp van jou en mijn boot verschillen niet zoveel. Voor de accu's zou je eigenlijk direct naar moderne lithium accu's moeten, Lifepo4; die koop je het goedkoopst bij mij (sorry voor de reclame ;) ). Maar je hebt nog wel een beetje werk te doen. Ga je het interieur ook helemaal in blank hout uitvoeren?

jaap
 

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
Oh ja, de motor is een 3 cilinder Sole (nieuw) met homokineet. (kan de motor horizontaal staan)
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Allemachtig wat een bewondering heb ik voor dit project! Wat knap dat je dit zelf kan bouwen.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
mooi werk, maar zoals Toxiq al zei, meer! meer! en nog meer foto's!!
Mooi frame voor het keren, trouwens, eigen baksel/creatie of komt dat ergens specifiek vandaan?

Update: ow wacht er is nog een pagina :eek: nog meer mooi werk!
 

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
Frame is eigen baksel met rollers op elke hoek, kantelen was 5 seconden werk met de linker pink..:p
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Zie dit topic nu pas, maar in een woord, Fantastisch!! En zoals wel meer mensen hier erg benieuwd naar nog meer foto's .-)

en nog een ander vraagje, ik las dat je de vormen van een bestaande boot hebt overgenomen. Maar hoe heb je dat gedaan, heb je mallen gemaakt of heb je alles uitgetekend in autocad ofzo?
 

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
Ik heb bij de bootbouwer.nl de Allina 630 tekeningen gehaald en de maten gebruikt om de buitenkant op te zetten. Verder heb ik de binnenkant zelf bedacht en motor wat naar voren. ze hebben ook een pakket met alle mallen en het meeste hout voor gesneden. een beetje van hun en een beetje van mij ;)
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
O oké, ik kende die site helemaal niet maar ziet er leuk uit. Die ga ik opslaan, heb altijd in mijn achterhoofd nog het plan om een keer zoiets te gaan maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.