Steigerhout

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Hallo mede forum leden.

Ik woon al een aantal jaren buiten Nederland en een aantal vrienden hebben mij gevraagd om een aantal steigerhout meubelen te maken. Denken jullie dat het een probleem is om hout te gebruiken dat niet gedroogd is? Ik kan wel gedroogd hout krijgen maar dat is nog met de schors er om. Zal ik het hout ook zelf kunnen laten drogen?

Alvast bedankt

Jarno
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik heb onze steigerhouten loungebank van zeiknat hout gemaakt.
De planken heb ik tegen elkaar geschroefd zonder rekening te hoeven houden met uitzetten.
In de zomer zit er bijna een cm ruimte tussen. In de winter niets.

Grts, Raymond
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Hallo mede forum leden.

Ik woon al een aantal jaren buiten Nederland

Nederland is een piepklein landje, en alles daarbuiten is héél groot. ;)

Oftewel je zegt niet waar je woont. Als je in de binnenlanden van Suriname zit dan kan je wel nat hout gebruiken daar zal het nooit drogen.
Hier in Noorwegen is het 's winters aanzienlijk droger dan zomers.
Mijn ervaring in amsterdam is ook precies contra aan dat van SunRayes, doordat je 's winters stookt is het binnenshuis vaak droger dan zomers.

Hout zelf drogen is uiteraard mogelijk. Maar ook hier is het wat afhankelijk van de natuurlijke omstandigeden hoe je het moet aanpakken.
In principe is het op een droge plek oplatten en wachten.
Als het te snel droogt gaat het splijten als het te langzaam gaat rotten ( extreem gesteld)

Kortom iets meer info zou handig zijn:rolleyes:
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Hoi lemen, ik woon in Tsjechië dus is een beetje te vergelijken met Noorwegen denk ik? Zomers lekker warm ( al ben ik niet zeker of dat in Noorwegen ook is) en in de winter sneeuw en ijs. Ik had al eens een bank gemaakt met zeiknat hout en dat lijkt meer op een latten bodem van mijn bed dan op een bank. En dat os wat ik toch eigenlijk wil verkomen
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Hoi lemen, ik woon in Tsjechië dus is een beetje te vergelijken met Noorwegen denk ik? Zomers lekker warm ( al ben ik niet zeker of dat in Noorwegen ook is) en in de winter sneeuw en ijs. Ik had al eens een bank gemaakt met zeiknat hout en dat lijkt meer op een latten bodem van mijn bed dan op een bank. En dat os wat ik toch eigenlijk wil verkomen

Ik ben geen klimatoloog, maar Tsjechië is omringd door land, geen zee te bekennen dus een echt landklimaat.
'swinters is de lucht droog. ( doordat het vriest), Als het zomers niet veel regent dan verwacht ik dat de lucht zomers ook droog is.
Maar het kan lokaal verschillen, als je in een dal zit met een groot meer b.v.
Je schrijft 'lekker warm' dan hoop ik dat je daarmee bedoeld dat het warm is EN lekker. Dus niet zo benauwd als in Nederland ( wanneer het een keer warm is)
Een hygrometer zal uitkomst bieden hoe jullie RV (relatieve vochtigheid) is. Ter plekke eens navragen is sneller.

Als de conclusie wordt dat je een heel jaar een lage luchtvochtigheid hebt, dan moet je bouwen met droog hout. Anders gaat het na het bouwen drogen ( en dus krimpen)

Als de lcuhtvochtigheid daar laag is, kan je je hout buiten drogen. Alleen van boven goed afdekken en zorgen dat de lucht er doorkan door voldoende op te latten en gewicht erop te zetten
Vers hout wat je zo droogt kan gaan splijten aan de uiteinden, af dat met steigerhout (wat al eens gedroogd is) ook gebeurd weet ik niet.
Over hout drogen zijn diverse topics te vinden.

Ook is er veel info te vinden in het engels, zoek maar eens op *KLIN*
Dit is een simpele manier: https://www.youtube.com/watch?v=tE7MTir_y0s

Succes
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Ik vermoed dat de meubels van SunRayes buiten staan. De contra-ervaring van Lemen zou dan zijn met hout dat binnen staat.

Ik heb me laatst een beetje verdiept in de luchtvochtigheid omdat ik het een vaag begrip vond. Het relatieve aan de luchtvochtigheid wil zeggen relatief aan de maximale hoeveelheid vocht die er (bij die temperatuur) in de lucht kan zitten. In koude lucht kan absoluut gezien veel minder vocht zitten dan in warme lucht. Als je lucht afkoelt zal de relatieve luchtvochtigheid dus toenemen (ga je richting 100% dan krijg je condens, mist, regen en/of sneeuw). Omgekeerd, als je lucht opwarmt, dan daalt de relatieve luchtvochtigheid automatisch. Dat het 's winters binnen (relatief) droog is komt dus niet zozeer doordat je het vocht eruit stookt, het komt doordat de lucht die je van buiten naar binnen laat absoluut gezien weinig vocht bevat. Als je die dan opwarmt hou je een lage relatieve luchtvochtigheid over. Hoe groter het temperatuurverschil tussen buiten en binnen, hoe droger (in termen van relatieve vochtigheid) je binnenklimaat zal zijn.

Als het voor binnen is zou ik altijd voor gedroogd hout kiezen. Maar je moet er hoe dan ook rekening mee houden dat je hout zal gaan werken.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Erik_O, ik ga je absoluut niet tegenspreken, want dit is inderdaad hoe het zit, volgens boekjes.

Toch zit er ergens een fout in de theorie.
Mijn schuur is binnen dezelfde temperatuur als buiten.
Als ik rond vriespunt met sneeuw aan mijn voeten de schuur inloop krijg ik natte plekken. ( de sneeuw smelt door de druk van mijn voeten omdat ik er telkens overheen loop)
Als het dan begint te vriezen kan de lucht nog minder vocht opnemen, dus verdampen kan het niet meer. ( en die temperatuur gaat na 16.00uur rap naar beneden richting -10 ofzo )
Ik verwacht dan de volgende ochtend een ijsbaan in mij schuur.
Maar neen, al het nat inclusief de klodders sneeuw zijn in een nacht verdwenen.

We gaan of topic, maar ik meld het toch, omdat velen zich vastklampen aan de wikipedia-theorie, maar er is zoveel meer tussen hemel en aarde.
Vandaar dat jouw slotzin staat als een paal boven water: "Maar je moet er hoe dan ook rekening mee houden dat je hout zal gaan werken."
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Brrrr... Ik krijg het al koud als ik aan jouw schuur denk. Het probleem is natuurlijk dat er in de praktijk altijd meer dingen tegelijk aan de hand zijn terwijl je in de theorie mooi op een enkel aspect kan ingaan. In jouw schuur heb je ook te maken met allemaal andere materialen die vocht opnemen (of afstaan). Maar belangrijker nog is dat je te maken hebt met luchtstromen. Als er een gure poolwind langs jouw schuur waait dan koelt het bij jou weliswaar af, vanuit de wind bezien is er sprake van opwarmende lucht, je schuur zal dan dus droogwaaien. Komt er wind uit het warme zuiden dan koelt die juist af bij je schuur (en krijg je waarschijnlijk sneeuw).
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Hallo, ik heb even gekeken hoe het met de luchtvochtigheid in Tsjechië is. De opmerking die lemer schreef dat het niet aan zee ligt onderstreept de redenering dat de luchtvochtigheid in Tsjechië lager is dan in Nederland. En het klopt ook dat het in zomer wanneer het warm is niet zo klam is en gewoon lekker is. In de winter vriest het af en toe tot wel -20 maar het is dan niet zo koud (gevoel) als wat ik van Nederland kan herinneren wanneer het een paar graden vriest. Dus het beste is dus hout gebruiken dat gedroogd is en dan het beste buiten en met latjes. Ik kom zo af en toe wel in Nederland weten jullie een goed adres voor gedroogd nieuw steigerhout ?
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Brrrr... Ik krijg het al koud als ik aan jouw schuur denk. Het probleem is natuurlijk dat er in de praktijk altijd meer dingen tegelijk aan de hand zijn terwijl je in de theorie mooi op een enkel aspect kan ingaan. In jouw schuur heb je ook te maken met allemaal andere materialen die vocht opnemen (of afstaan). Maar belangrijker nog is dat je te maken hebt met luchtstromen. Als er een gure poolwind langs jouw schuur waait dan koelt het bij jou weliswaar af, vanuit de wind bezien is er sprake van opwarmende lucht, je schuur zal dan dus droogwaaien. Komt er wind uit het warme zuiden dan koelt die juist af bij je schuur (en krijg je waarschijnlijk sneeuw).

Helaas de poolwind hier komt van zee dus kan vocht bevatten. De 'warme' luchtstroom uit het zuiden, komt juist uit een heel koud gebied die warme luchtstroom is dus koud.
E.e.a. kan ook weer verschillen per jaargetijde. En dan zijn er ook nog heuveltjes die roet in het eten gooien van theorieën. Ik ben nooit in Tsjechië geweest maar ik verwacht dat het niet zo plat is als in Nederland.
Vandaar dat ik in mijn eerste posting over de luchtvochtigheid wat oppervalkkig hield. Er zijn teveel factoren die meespelen om even simpel iemands RV te bepalen op afstand.

@jarinl:Ik denk inderdaad dat je weertype wel overeenkomt met dat wat ik hier heb. Ik klaag er in ieder gevaal niet over!
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
De streken waren maar gekozen zodat ze de fantasie wat te prikkelen. Het gaat er maar om dat er een verschil is tussen het opwarmen van dezelfde lucht (wat je binnenshuis doet met verwarming en daar wordt het juist droger van) en het aanvoeren van warme lucht naar een koud gebied (wat wind doet, en daar wordt het vochtiger van). Hoe vochtig de lucht waar het om gaat al is scheelt natuurlijk ook de wereld.

Over het hout, het is tenslotte geen weerforum.nl. Als je in Nederland droog steigerhout koopt moet je dat in Tsjechie niet buiten op latten gaan leggen. Het beste bewaar je het op de plek waar de meubels komen te staan. Als je vrienden niet zitten te wachten op een berg planken in de woonkamer neem je een ruimte met vergelijkbaar (vocht-)klimaat. Een goed adres voor steigerhout is een beetje lastig omdat het met steigerhout meestal de bedoeling is dat het eruit ziet alsof het al jaren gebruikt is in de bouw. Als dat de look is die je wil dan maakt de kwaliteit minder uit. Als je wel proper hout wil hebben dan hoeft het niet echt steigerhout te zijn, dan kun je gewoon vuren planken van 27 of 32 x 200 mm nemen. Die kun je wellicht in Tsjechie ook prima krijgen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
image.jpg

Hij staat inderdaad buiten.
Evenals de eiken schutting er achter. Die krimpt/zwelt ook 5% per seizoen. Alleen had ik daar geen rekening mee gehouden en dat is flink mis gegaan.
Beide staan onbeschermd buiten. Het eiken hebben we geprobeerd om te beitsen, maar dat wordt al heel snel vies. (Na 1 jaar al)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Het is gelukt, vreselijk veel mist opgeworpen in dit topic om een foto van die bank te krijgen! :rolleyes:
Leuke bank!


De schutting,
Ik ben niet erg tevreden over noors-produsert materiaal, maar het moet gezegd dat de Jotun verf en beits heel goed zijn om een huisje te beschermen.
Dan zou het op de schutting ook wel eens een goede uitwerking kunnen hebben.
Jotun is ook in NL te verkrijgen.
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Hallo allemaal,

Het heeft even geduurd dat ik reageer maar ik ben binnenvaart schipper en niet overal heb ik internet. Maar ben nu in Antwerpen en gaat het weer👍 ik heb al eens gekeken naar de planken in Tsjechië en de planken die ik nodig heb kan ik hier niet krijgen. ( of ik kan ze niet vinden) de planken die er zijn, zijn niet zo fijn gezaagd en meestal gewoon klets nat omdat ze buiten staan. Misschien maakt dit niet uit? De bank van sunray is het gene wat mijn vrienden graag willen.
 

draude

Nieuw lid
3 aug 2014
21
1
Eemnes (Utr)
Ik wil ook een tuinset van steigerhout gaan maken. Is het verstandig om het steigerhout buiten neer te leggen ipv binnen te laten drogen en dan verwerken?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Hallo draude,

Het beste is het om het hout daar op te slaan waar je het uiteindelijk gaat gebruiken, in jouw geval dus buiten.
Als het te droog wordt gaat het krimpen en moet je bij de bouw rekening houden met het uitzetten van het hout.
In mijn geval was het zeiknat, en heb ik alles koud tegen elkaar geschroefd.
In de zomer krimpt het flink en heb ik kieren van 1 cm.
Stel dat ik het andersom had gedaan, dan was de bank (net als mijn schutting) uit elkaar gebarsten. Want zoveel verschil tussen krimp en uitzetten had ik nooit verwacht.

Als je de planken gaat opslaan moet je er wel latjes tussen leggen. Dan kan er nog wat lucht doorheen waaien.
Anders gaat het tussen de planken schimmelen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Hangt er vanaf wanneer je de tuin meubels gaat maken.
Binnen een paar maanden: nee, niet nodig. Tenslotte zullen de meubels ook buiten staan.
Over een jaar of langer?: ja
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.