Groot verschil prijs eiken

smaigel

Nieuw lid
19 sep 2014
15
0
Hallo allen,

Ik wil binnenkort beginnen met de bouw van mijn 2e dressoir, de eerste was een oefenversie, tijd voor het eggie.

Nu wil ik hiervoor eiken gebruiken, en ben begonnen aan een zoektocht naar wat verschillende opties en prijzen.
Ben de volgende twee webshops tegen gekomen: nubuiten.nl en buitenhout.nl (laatste heb ik al eerder voorbij zien komen).

Wat mij direct opvalt zijn de waanzinnige prijsverschillen. Zonder in detail te treden pakken we:
http://www.buitenhout.com/nl/shop/hout-producten/eiken-meubelhout/340/eiken-tafelpoten.htm prijs per meter: €22,69 (incl btw)
http://nubuiten.nl/eiken-paal-80x80.html prijs per meter: €6,81 (btw onbekend)

Oke eerlijk is eerlijk, het scheelt een halve cm in dikte, maar dat kan het prijs verschil niet verklaren.

Heeft iemand een idee wat er hier gaande is? krijg ik bij de ene hoepels en de andere rechte balken? is het appels met peren?
Iemand ervaring met beide/ of één van de webshops?

Ik hoor erg graag!
Bedankt.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Wat belangrijk is of het vochtgehalte hetzelfde is.
Is het eerste, tweed, derde keus.
De rechtheid van de balken.
Zijn het allebei bv Franse eik en niet de ene soort Franse en de ander Amerikaans bijvoorbeeld?
Zitten er niet te veel inwendige scheuren in door het te snel laten drogen?
Dit zijn toch vragen die bij mij het eerst boven komen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik denk wat Smaigel bedoeld (en anders ik wel ;)) wat maakt het ene dan tot meubelhout en het andere tot palenhout

Het is beide eikenhout, als je beide kunt verzagen of met de vlak/vandikte kan bewerken, wat is dan een wezenlijk verschil
Komt het uit een ander deel van de boom ?
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Zoals Sirjacobsdidier al aangeeft is er verschil in vochtgehalte. Een balk die vers uit de boom gezaagd is goedkoper dan een die al een paar jaar heeft liggen drogen en die is weer goedkoper dan de balk die in de oven is teruggedroogd tot 8% vochtigheid. Je kunt die versgezaagde balk zelf natuurlijk zelf drogen, maar dan kun je niet gelijk aan de slag. En mocht hij onderweg scheuren oplopen of kromtrekken dan kun je weer opnieuw beginnen. Gebruik je te nat hout voor het maken van meubels dan zullen deze kromtrekken en/of scheuren in het droge binnenklimaat.

Daarnaast is er de kwaliteit van het houtzelf. Die kan verschillen tussen de soorten (Amerikaans eiken is inferieur aan Europees eiken) en binnen de soort. Een balk vol noesten is minder waard dan een volledig foutvrije balk. Binnen dezelfde soort en kwaliteit geldt dan nog dat lengtes er toe doen. Het is makkelijker om een foutvrije balk van 3 meter te vinden dan een foutvrije balk van 6 meter. 2 balken van 3 meter zijn dus meestal goedkoper dan die ene balk van 6.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Die eerste prijs is correct voor gedroogd tafelpotenhout zonder defecten en het komt dan in theorie zonder kern, dus van mooie dikke bomen.
Dat tweede is timmerhout gezaagd van kleine jonge bomen waar de kern erin zit, dat gaat scheuren.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Ik zou ook geen hout online bestellen voor meubels. De kwaliteit maakt vrij veel uit, als prijs uitmaakt probeer dan te kijken waar je goedkoop aan kan komen. Met wat je hebt een design plan uitwerken!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.