tips formaatzaag/ zaagtafel

tuoh

Oud hout
Ach, het gaat dus in feite toch om een hobbyruimte?? Dan maakt het niet veel uit van wat er komt aan machines, Scheppach, Elektra Beckum, Metabo, etc... ze hebben alle hun voor- en nadelen, perfect is er geen enkele dat is wel zeker.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Ik zal voor een gebruikte Harwi 130 gaan (met of zonder roltafel). Ik gebruik zelf voor hobbymatig gebruik een gebruikte Harwi 110 (bouwjaar 1989). Zijn goede zagen, en zijn redelijk waardevast t.o.v. een (goedkope) nieuwe machine.

Groeten,
Rudolf.
 
Laatst bewerkt:

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Dank voor alle reacties en tips, heeft zeker geholpen in de zoektocht naar de beste zaag voor ons! Op basis van alles wat hier langskwam en veel googlen heb ik een lijstje van merken/types opgesteld waar we ons denk ik verder op gaan orienteren. Volgende stap is wat offertes opvragen en kijken welke machines voorhanden zijn op dit moment en van daaruit verder. Mochten we specifieker nog lastig zitten met keuzes dan start ik wellicht nog een nieuw draadje :)

De types waar we nu naar gaan kijken:
Holzmann TS250 o.i.d.
SCM type SI 15f
Minimax SC1 of SC2
Harvey HW 110WSE of HPS 1600
Harwi 130
Scheppach TK / TS serie
Elektra Beckum PK 250/255 o.i.d.
En toch ook nog even naar compacte Robland kijken
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Zinloze vraag omdat hij al driekwart jaar niet op het forum is geweest.....halen en weinig brengen lijkt me:rolleyes:. Maar dat deert ons niet want wij delen graag zonder verwachtingen;)

Fons
 

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Ha, geen zinloze vraag; ik had een melding gekregen in mn mail en eerder willen reageren maar was even niet in de gelegenheid daartoe.. maar hou jullie graag op de hoogte hoor, ook omdat alle advies destijds zeer behulpzaam is geweest in onze besluitvorming.

We hebben uiteindelijk gekozen voor een (nieuwe) Robland NXSD 310 vlak/van dikte combi (met Terza as, erg makkelijk!) met opzetbare langgatboor, en een aparte formaatzaag, 'instapmodel' Holzmann TS 315VF (tweedehands).
We hebben uiteindelijk besloten om niet iets tweedehands via internet oid te kopen maar hebben de machines gekocht bij Visser. Mede omdat het contact met hem goed beviel, en vooral omdat we ons beseften dat we te weinig van machines weten/ wisten om zomaar iets ouds op de kop te tikken zonder verdere eventuele onderhoudshulp; dat was het voordeel bij Visser, dat we altijd bij hem konden aankloppen als we vragen hadden/ er iets mis was met de machines.

De Robland zijn we erg tevreden over, werkt zuiver, doet wat ie moet doen voor wat we nodig hebben. We gebruiken em best intensief en hij houdt zich goed, zeker een aanrader

De Holzmann zaag hebben we inmiddels een beetje haat/liefde verhouding mee. Destijds hebben we ervoor gekozen omdat we deze voor een hele gunstige prijs konden krijgen en het binnen ons budget gewoon goed uitkwam, bovendien hadden we ingeschat dat de zaag goed genoeg zou zijn voor wat we ermee doen.
Inmiddels lopen we wel tegen de beperkingen van de zaag aan, met name qua zaag-zuiverheid. Op zich is alles tot op de millimillimeter af te stellen maar omdat het toch niet de allerbeste kwaliteit is, moet je constant blijven bijstellen (niet per se de lengte maten van geleiders maar echt de 'bebouwing' van de machine zelf; ophanging van de roltafel, haaksheid van de afkorthoek etc). We hebben de machine ook al een paar keer helemaal uit elkaar moeten halen om dingen af te stellen/ te vervangen zoals de rollers van de roltafel, de ophanging van het zaagblok etc. Voordeel is dat we daardoor de machine wel door en door kennen en precies weten hoe alles werkt. Nadeel lijkt me duidelijk.. Verder ook andere ergernissen (afzuiging is absoluut niet optimaal, we hebben een hele nieuwe afzuigkap laten bouwen maar dat heeft niet veel geholpen, stof en zaagsel stuit alle kanten op), de roltafel blijft een probleem omdat deze hobbelt op zn lagers, de schuine 45 graden hoek is net niet goed op 45 graden af te stellen waardoor je eigenlijk geen sluitende 45 > 90 graden hoeken kan zagen etc. Tsja, al met al merk je toch wel dat het niet de beste kwaliteit zaag is.
Maar! uiteindelijk staan we nog steeds achter onze keuze omdat die destijds gewoon niet anders kon, met name vanwege budget. Klein zaagwerk gaat op zich ook prima, en voor veel werk/ grotere delen bestellen we nu meestal toch op maat gezaagd bij de groothandel. Het liefst zouden we natuurlijk een betere zaag aanschaffen maar dat zit er voorlopig nog niet in..

Daarnaast hebben we door de tijd heen geinvesteerd in los en vast gereedschap voor zover we dat nog niet hadden. We hebben nu een mooie verzameling naast bovengenoemde machines: afkortzaag (metabo, werkt prima), festool invalzaag, festool bovenfrees, lamellofrees (met freesblok voor clamex-verbinders, ideaal!!), 2 oude kolomboren, oude electra beckum lintzaag die we eigenlijk nog aan de praat moeten krijgen. (en natuurlijk allerlei los soul als accuboren, handgereedschap etc etc). Met die spullen kunnen we nu eigenlijk elke klus aannemen die we krijgen en zijn we inmiddels (semi-)professioneel aan de slag..!
Voor zover de update, nogmaals dank voor alle hulp!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.