Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 31

tips formaatzaag/ zaagtafel

Samen met een paar andere beginnende meubelmakers ben ik bezig een nieuwe werkplaats op te zetten. We zijn al een heel eind, wat nu vooral nog mist zijn de machines We hebben krachtstroom aangelegd dus dat obstakel is alvast genomen! In eerste instantie zaten we te kijken naar een gehele combinatiemachine, maar uiteindelijk willen we toch liever losse machines hebben. O.a. omdat we met meerdere mensen werken, maar ook omdat we inschatten dat we niet alle opties van een combi-machine per se nodig hebben. We zoeken nu in eerste instantie naar een vlak/van dikte bank (oke, wel een combi!) en een losse zaagtafel. Het liefst willen we iets met een roltafel, omdat we wel allemaal van het nauwkeurig meubelmaken zijn. Echter, veel ruimte hebben we niet, dus het liefst een formaatzaag van klein formaat. Nu is de vraag dus, of mensen misschien tips hebben waar we het beste naar kunnen zoeken. Het liefst gaan we voor tweedehands i.v.m. kosten, maar sowieso zijn we benieuwd wat goeie opties zijn om naar te kijken als we niet meteen een grote bak in huis willen hebben..

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Gaan jullie professioneel werken? Dan is een rolwagen van 2500mm met voorritser een minimum, korter dan kan je geen panelen in de lengte doorzagen zonder de aanslag af te nemen wat erg omslachtig en minder precies is. Eén met ingebouwde frees is ook wel handig, niet als het je enige frees is, maar wel voor freeswerken waarvoor je een grote oplegtafel nodig hebt of om pennen te slaan.
    Qua merken is er keuze zat, ik denk dat het beter is om hier een link te plaatsen naar iets dat jullie interesseert. Dan kunnen we beter raad geven.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BenchWorks Bekijk Berichten
    Gaan jullie professioneel werken? Dan is een rolwagen van 2500mm met voorritser een minimum, korter dan kan je geen panelen in de lengte doorzagen zonder de aanslag af te nemen wat erg omslachtig en minder precies is. Eén met ingebouwde frees is ook wel handig, niet als het je enige frees is, maar wel voor freeswerken waarvoor je een grote oplegtafel nodig hebt of om pennen te slaan.
    Qua merken is er keuze zat, ik denk dat het beter is om hier een link te plaatsen naar iets dat jullie interesseert. Dan kunnen we beter raad geven.
    Ik ben voor de hobby aan het kijken naar een combinatie machine (zagen-frezen) en heb er daardoor al weel wat over gelezen. Dat een Hammer wel het minimum is wat je nodig heb om nauwkeurig te kunnen werken. En voor (semi-)prof. ligt het wel een beetje in jou straatje als het niet met een F begint (festool, felder) is het niet goed. Dus welke andere merken denk je dan aan?

En hoeveel gebruik je de frees machine? Is dat niet een tool die je best weinig gebruikt als je een goede zaagtafel hebt met groeffrees?Zou je die niet prima kunnen combineren?

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Ik begrijp je niet goed evs, ik heb jaren prof gewerkt met robland (daarvoor hobby met kity) en nog steeds enkele hammers nu. Dat ik ze vervang met een F merk is omdat ik geleidelijk aan de middelen heb om te investeren. En je koopt beter het beste dat je je kan veroorloven anders gaat het in mijn geval toch naar de belastingen. Dat wil niet zeggen dat de andere merken slecht waren, ik heb er genoeg positief over gepost.
    Daarbuiten zijn er nog merken die vele tredes hoger staan dan Felder, maar dan voor industrieel gebruik.
    Op mijn paneelzaag heb ik trouwens geen frees meer, en daar heb ik een beetje spijt van maar de factuur begon op te lopen. De groeffrees op de paneelzaag doet werken die een gewone freesmachine helemaal niet kan doen, dus het neemt geen werk over van de frees. De aparte frees gebruik ik erg veel, ik zou er wel twee kunnen gebruiken.

Hier gaat het om een groep meubelmakers die liever 2dehands kopen om te beginnen, wat een goed idee is. Maar Hammer en Felder kom je maar zelden tegen op de 2dehands markt, en hammer en sommige Roblands zijn voor hun geval te licht. Ik denk eerder aan merken zoals Altendorf, Robland pro, Martin, Vertongen, SCM... Die kom je regelmatig tegen, het nadeel is wel dat machines van oudere generaties erg zwaar en groot zijn. En daar ga ik weer, maar Felder is één van de enige die pro machines maken op formaat van kleine zelfstandigen of ondernemingen. Ik zie mij persoonlijk niet met zo'n gigantische altendorf staan werken, gewoon te log gebouwd voor mijn gebruik.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BenchWorks Bekijk Berichten
    Ik begrijp je niet goed evs, ik heb jaren prof gewerkt met robland (daarvoor hobby met kity) en nog steeds enkele hammers nu. Dat ik ze vervang met een F merk is omdat ik geleidelijk aan de middelen heb om te investeren. En je koopt beter het beste dat je je kan veroorloven anders gaat het in mijn geval toch naar de belastingen. Dat wil niet zeggen dat de andere merken slecht waren, ik heb er genoeg positief over gepost.
    Daarbuiten zijn er nog merken die vele tredes hoger staan dan Felder, maar dan voor industrieel gebruik.
    Op mijn paneelzaag heb ik trouwens geen frees meer, en daar heb ik een beetje spijt van maar de factuur begon op te lopen. De groeffrees op de paneelzaag doet werken die een gewone freesmachine helemaal niet kan doen, dus het neemt geen werk over van de frees. De aparte frees gebruik ik erg veel, ik zou er wel twee kunnen gebruiken.

Hier gaat het om een groep meubelmakers die liever 2dehands kopen om te beginnen, wat een goed idee is. Maar Hammer en Felder kom je maar zelden tegen op de 2dehands markt, en hammer en sommige Roblands zijn voor hun geval te licht. Ik denk eerder aan merken zoals Altendorf, Robland pro, Martin, Vertongen, SCM... Die kom je regelmatig tegen, het nadeel is wel dat machines van oudere generaties erg zwaar en groot zijn. En daar ga ik weer, maar Felder is één van de enige die pro machines maken op formaat van kleine zelfstandigen of ondernemingen. Ik zie mij persoonlijk niet met zo'n gigantische altendorf staan werken, gewoon te log gebouwd voor mijn gebruik.
    Benchwork dank dat je wat perspectief bied, dat mis ik nog al eens op dit forum.
    Ik was op zoek naar een leuk compact combinatie machientje 2e hands, dat niet te duur was. Dat is er eigenlijk niet.

Als startend meubelmaker zou ik juist de omgekeerde keuze maken, een compacte maar semi-professionele vlak- en vandikteschaaf, en prioritair, een grote moderne schuinstelbare paneelzaag type Altendorf of gelijkaardig. De machine die het meest uren draait bij de houtbewerking is de (paneel)zaag, daar sta je het meest aan en die gebruik je voor alles en nog wat. Zet die machine centraal in de (beperkte) ruimte en de rest er omheen tegen de muren.

Of je nu klassieke of moderne meubels maakt, alles moet gezaagd worden, hoe beter deze machine hoe minder nabewerking op de rest moet gebeuren. Compacte paneelzagen of tafelzagen met een relatief korte aangebouwde slede zijn altijd een stuk beperkter in gebruik, de grote broer is heel wat veelzijdiger en sterker.
    Zeker als professioneel moet het vooruitgaan, elk verloren uur is weggegooid geld, dan ga je niet staan klooien op een te kleine of te lichte machine waar je een zee van ombouwtijd voor nodig hebt om dat ding geschikt te maken voor één welbepaalde klus.

Op een prioritaire machine mag je niet bezuinigen, dat werkt contra productief. Er zijn 2e hands regelmatig grote paneelzagen in aanbieding, Altendorf(F45), Panhans, C Philips, SCM en nog wat Italianen. Van die grote Robland's ben ik geen fan, vind de werking veel te zwaar gaan. Praktisch elke grote machine importeur of verdeler heeft overnames en 2ehands aanbiedingen te koop. Een grote C. Philips vind je al vanaf 3500€ bijvoorbeeld.

Mvg,

André

Nou, even weer iets in perspectief zetten: er is een levendige 2ehands markt in Hammer, Felder en allerlei ander merken machines als je (bijv.) bereid bent om over de grens te shoppen; kijk maar eens op deze site van onze oosterburen: https://www.maschinensucher.de, hier staan op dit moment onder het kopje Holzbearbeitungsmaschinen zo dikke 2000 zaagmachines te koop in allerlei uitvoeringen...
    Succes bij de keus !

Hoi, dank voor al jullie reacties!
    ik vind het lastig om aan te geven waar we zelf al precies aan dachten, omdat we echt nog orienterend bezig zijn met zoeken. het liefst zouden we natuurlijk een roltafel van 2500 hebben, maar beperkte ruimte (en budget) zijn 2 factoren die voor ons nu wel meewegen in de keuzes, vandaar ook dat we toch aan iets compacters zitten te denken. Qua gebruik, zitten we in de hoek "hobby-matig op professioneel niveau" Dat wil zeggen, meubelmaken is voor ons momenteel nog niet ons primaire inkomen, het is vooral iets waar we met elkaar meer mee aan de slag willen, uiteraard ook wel kleine opdrachten hier en daar maar het concept "tijd is geld" zal nog niet heel zwaar wegen denk ik. Belangrijk is wel dat we nauwkeurig kunnen werken, zowel met plaat als massief.
    Zelf schatten we in dat we met een aparte (compacte) formaatzaag en vlak/van dikte als stationaire machines een heel eind komen, en de rest met elektrisch handgereedschap doen. Zo gaan we bijvoorbeeld sowieso ook een invalzaag aanschaffen en een goeie bovenfrees; met de invalzaag kunnen we grote platen 'voorzagen' op handzamer maat zodat we geen enorme roltafel nodig hebben. En de ervaring die we op diverse plekken hebben opgedaan speelt mee dat we inschatten om in eerste instantie geen stationaire frees te hoeven hebben, maar met een (onderste boven gemonteerde) bovenfrees voorlopig wel uit de voeten kunnen.

We kwamen zelf uit op een formaatzaag, omdat we toch denken dat een tafelzaag zonder roltafel te beperkend voor ons zal zijn, met name ook omdat dat een stuk minder nauwkeurig afkorten is zonder aanslag enzo.. Maar misschien zien we dat verkeerd, en moeten we er bijvoorbeeld aan denken om een beetje goeie tafelzaag(zoiets als Mafell Erika) in te bouwen in een groter werkblad (zoals dit, puur als idee https://s3.amazonaws.com/lumberjocks.com/myv3n7d.jpg of zoals in dit draadje http://www.woodworking.nl/showthread...n-in-werktafel) ..?

Wat we nu op dit moment tweedehands langs zien komen is dit:
    http://teygeler.nl/product-4152-grig...g-sc-1600.html
    http://www.kapaza.be/nl/doe-het-zelf...0-90584138.htm

(De tip van Tinker is zeker een hele goeie, onze oosterburen zijn wel wat ver voor ons maar denk dat we er toch eens naar moeten kijken.. maar ook dan, de keuze..!!)

We zitten ook nog met de aanschaf van de vlak/van dikte maar daar begin ik wel even een nieuw onderwerp over

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Ik heb geen ervaring met de grote machines, maar kwam deze tegen op marktplaats.
    http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-...reviousPage=lr

leuk ding toch?

Hey dat ziet er als een heel handzaam maatje uit! Goed gevonden! Zou iemand er iets meer van weten? SCM lijkt me goed merk..

Forum Rechten