Gat in hamerkop maken

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Zoals de simpele titel al aangeeft vraag ik mij af hoe je het beste een taps gat maakt in een hardhouten hamerkopje. Had een klein reste hardhout over en wilde hier een hamertje van maken. De vorm is gelukt, nu wil ik er een essen steeltje opzetten. Maar hoe krijg ik dat ronde tapse gat er nou in he?! Hoe kan ik dit het beste doen?

Bedankt vast!
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Waarom maak je er niet een gewoon rond gat in?
Het gedeelte van de steel wat in de kop gaat maak je precies pas en lijm je erin, komt ook niet los.
Ben je daar bang voor, doe je er nog deuvels door
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Gewoon in vier delen maken. Middelste deel krijgt de dikte van de steel en geef je de gewenste schuinte(worden dus twee delen) hierop lijm je de twee andere delen en je hebt een taps toe lopend gat. Er zijn op ons forum diverse draadjes die verwijzen naar dergelijke tekeningen.
 

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Oké, bedankt voor de tips! Ga nog even op het forum zoeken. Morgen weer even verder knutselen. :)
 

kodama

Actieve deelnemer
Ik maak liefst een vierkant gat. Dat is uiteraard eenvoudig en ook taps te maken. Het uiteinde van de steel de juiste rechthoekige vorm geven is met een blokschaaf ook geen uitdaging. Snel en efficient..

Stiekem hoopte ik dat dit bericht over een metalen hamer zou gaan. Ik heb namelijk nog een mooi stukje koper liggen, een dikke klomp waarmee ik graag eenhamer had gemaakt. Ik wil echter geen rond gat maar een vierkant gat hierin maken. Ik kan enkel denken aan boren en dat eindeloos vijlen of het gat ponsen tijdens het smeden.
Jullie ideeën zijn welkom.
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Koekie 1982.
Met een ronde rasp of met gutsen. Vooral overal tegelijk werken, laag per laag om controle over het geheel te houden.


Hallo Kodama,
ik zou in de hoeken kleine gaatjes proberen te boren en de rest met een grote boor boren. En daana uitbeitelen met een smalle beitel voor metaal. De snijgeometrie zal moeten aangepast worden in verband met het werk: smal diep gat. Dus eerder een geometrie die wat op dat van een steekbeitel lijkt, maar dan iets stomper. Niet teveel tegelijk proberen weg te nemen. Zo ciseleer ik in brons. Bij hett boren in brons en messing wil en gewone metaal boor wel eens weglopen, eigenlijk moeten men er speciale voor hebben met een andere spoed. Maar ja voor één keer....

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

kodama

Actieve deelnemer
Artharg: uiteraard, ik dacht aan niets minder

Ornament: bedankt voor de uitleg dat is inderdaad een goede benadering.

Als het gegoten wordt is het misschien het eenvoudigst om het gat al te maken en dit dan verder uit te vijlen tot de gewenste vorm.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Kodama ik heb mijn messing hamertje ook zelf gemaakt. Toevallig heb ik kunststof of messing boren tot 10mm. Hierna kwamen de problemen. De gewone boren happen en slaan vast. Mijn oplossing stapjes van 0.2mm per keer. Maar verder dan 12.5 mm ben ik niet gekomen. Hierna zaten er hiaten in mijn verzameling. Vijlen in dik messing is ook niet zo aangenaam. Ik heb mijn hamersteel dunner gedraaid. Ook hier zit een klein schoonheidsfoutje. Door de kleine radius sluit het steeltje niet helemaal op de kop aan. Op te lossen Door een plat stukje te vijlen. Ik heb in het verleden een foto van dit hamertje geplaatst.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.