Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12
  1. #1

    Gat in hamerkop maken

    Zoals de simpele titel al aangeeft vraag ik mij af hoe je het beste een taps gat maakt in een hardhouten hamerkopje. Had een klein reste hardhout over en wilde hier een hamertje van maken. De vorm is gelukt, nu wil ik er een essen steeltje opzetten. Maar hoe krijg ik dat ronde tapse gat er nou in he?! Hoe kan ik dit het beste doen?

    Bedankt vast!

  2. #2
    Waarom maak je er niet een gewoon rond gat in?
    Het gedeelte van de steel wat in de kop gaat maak je precies pas en lijm je erin, komt ook niet los.
    Ben je daar bang voor, doe je er nog deuvels door

  3. #3

  4. #4
    Gewoon in vier delen maken. Middelste deel krijgt de dikte van de steel en geef je de gewenste schuinte(worden dus twee delen) hierop lijm je de twee andere delen en je hebt een taps toe lopend gat. Er zijn op ons forum diverse draadjes die verwijzen naar dergelijke tekeningen.

  5. #5
    Oké, bedankt voor de tips! Ga nog even op het forum zoeken. Morgen weer even verder knutselen. :-)

  6. #6
    Ik maak liefst een vierkant gat. Dat is uiteraard eenvoudig en ook taps te maken. Het uiteinde van de steel de juiste rechthoekige vorm geven is met een blokschaaf ook geen uitdaging. Snel en efficient..

    Stiekem hoopte ik dat dit bericht over een metalen hamer zou gaan. Ik heb namelijk nog een mooi stukje koper liggen, een dikke klomp waarmee ik graag eenhamer had gemaakt. Ik wil echter geen rond gat maar een vierkant gat hierin maken. Ik kan enkel denken aan boren en dat eindeloos vijlen of het gat ponsen tijdens het smeden.
    Jullie ideeën zijn welkom.
    Laatst gewijzigd door kodama; 30-12-14 om 10:41.

  7. #7
    Je kunt het koper ook gieten. Dan kun je de juiste gatvorm in de mal opnemen.

  8. #8
    Bedankt Artharg dat is inderdaad een optie en nu ben ik weeral geneigd om het dan ineens in brons te gieten. Oh nee weeral een nevenproject op de lange lijst.

  9. #9
    Maak er dan meteen een flink project van: je kunt je eigen brons maken met het koper wat je al hebt

  10. #10
    Hallo Koekie 1982.
    Met een ronde rasp of met gutsen. Vooral overal tegelijk werken, laag per laag om controle over het geheel te houden.


    Hallo Kodama,
    ik zou in de hoeken kleine gaatjes proberen te boren en de rest met een grote boor boren. En daana uitbeitelen met een smalle beitel voor metaal. De snijgeometrie zal moeten aangepast worden in verband met het werk: smal diep gat. Dus eerder een geometrie die wat op dat van een steekbeitel lijkt, maar dan iets stomper. Niet teveel tegelijk proberen weg te nemen. Zo ciseleer ik in brons. Bij hett boren in brons en messing wil en gewone metaal boor wel eens weglopen, eigenlijk moeten men er speciale voor hebben met een andere spoed. Maar ja voor één keer....

    groeten,
    Ornament
    http://www.houtsnijden.eu
    Laatst gewijzigd door ornament; 31-12-14 om 14:32.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top