Mijn werkplaats.

martus

Actieve deelnemer
16 feb 2010
25
0
Geregeld lees ik dit forum eens door, en ik zag van sommige mensen dat ze foto's van hun werkplaats posten.

Bij deze toon ik eens mijn werkplaats.
Alle machines zijn tweedehands (behalve de Dewalt) En heb ze zelf herschilderd en terug in orde gebracht. Een mooi voorbeeld dat je met weinig geld grootse zaken kan doen. Al deze machines samen zijn zo voor een 2300€ aangekocht.

Blijkbaar kan ik maar 5 foto's plaatsten. Maar hier een samenvatting:

-Lintzaag
-Combine: vandiktebank/vlakbank/langat/zaagtafel
-paneelzaag
-topie
-radiaalzaag dewalt
-afkort/ plaatzaag dewalt
-langat
EN het gebruikelijke handgereedschap natuurlijk ook nog.

Attached files .JPG] .JPG] .JPG] .JPG] .JPG]
 

tuoh

Oud hout
Hallo,

dat is een mooi uitgeruste en ruime werkplaats, plaats genoeg om van alles en nog wat te bouwen.

Je bent zo te zien ook een hevige fan van Vertongen machines :lol: of is het toeval?


André
 

martus

Actieve deelnemer
16 feb 2010
25
0
Nee, geen toeval. Vertongen is een zeer degelijk merk.
En ja hoe komt zo iets. Op school bij ons vroeger waren het ook allemaal machines van Vertongen.
Dan koop je er rapper zelf één als je er met vertrouwd bent.
 

tuoh

Oud hout
Ha, zo te zien een stadsgenoot hier op het forum.
Vertongen bouwde inderdaad robuuste machines, maar zelf heb ik altijd een voorkeur gehad voor die andere Puurse machinebouwer, Constant Philips.

André
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Zo dat is nog eens een werkplaats!
Zullen veel forumleden mijzelf inclusief stinkend jaloers op zijn.
2300 euro voor al die machines lijkt mij geen geld.
 

martus

Actieve deelnemer
16 feb 2010
25
0
Ik zal hier eens een foto tonen van hoe de topie was toen ik hem kocht ze.
Want dit moet ik er zeker bij zeggen, ik heb er redelijk wat schuur, verf/ olie uurtje in gestoken om ze terug als "nieuw" te laten zien/werken.

Attached files .JPG]
 

martus

Actieve deelnemer
16 feb 2010
25
0
Wel, ik heb de machines nog maar een goede twee maand, dus buiten wat test zagen/schaven/frezen heb ik er nog niet echt iets deftig op gemaakt. Maar als mijn studies gedaan zijn zoek ik wel zo snel mogelijk een handelsregister te openen.

Voor ik deze machines had heb ik wel al wat deuren gemaakt/ een trap en wat kasten. Maar dit zal nu wel wat vlotter gaan ^^
 
A

Athanor

Guest
Hallo Martus,

Goed idee om ons een blik in je werkplaats te geven! Voor meer foto's kun je natuurlijk gelijk een tweede bericht plaatsen als antwoord op je eerste bericht ;) Zo ben ik nog wel benieuwd naar een foto van je lintzaag. Heb je nog meer revisiewerk aan je machines moeten doen? Het resultaat van je inspanningen loont wel hoor!

Fons
 

martus

Actieve deelnemer
16 feb 2010
25
0
Wel ja, Bij de vandikte bank waren de vet kanalen aan de as verstopt, deze heb ik terug moeten vrij maken. nu loopt het gesmeerd :p en heb ook nieuwe riemen op de motor gelegd.

Het langat agregaat op de vandikte bank was bijna onbewegelijk, nu kan je met je pink gaten boren.

Bij de lintzaag was de lederen laag op de wielen volledig versleten (onmenselijk geluid en en grote slag van het lint tot gevolg). Hier heb ik opnieuw leer op gelijmd. (lange leren riem) En nu draait deze ook weer vlotjes.

De paneelzaag zaagde ook niet meer hoeks. Dit heb ik ook moeten bij regelen.

Bij de topie waren de opspan ringen volledig versleten. Deze heb ik opnieuw gekocht.

Voor de rest zijn alle bladen roestvrij gemaakt met een staalborstel en goed geolied.
De machines zijn volledig afgeschuurd geweest, en er staat overal terug een twee lagen groene hamerslag bestendige verf op.

Attached files .JPG] .JPG]
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.