Zoveelste vraag over een stofzuiger.

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
eentje met een M sticker op dus :)
pure marketng volgens mij hoor .. bij mij een L sticker op maar zoals gezegd filter casettes zijn M certified en dezelfde :)
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Heb je de L of M klasse? Ik zou toch wel voor de M gaan. Die houd meer fijnstof tegen.

heb zelf de m- klasse. bevalt uitstekend. zit ook een auto-reinigingsfunctie op t filter. mooie inhoud! eigenlijk nog geen klagen van gehad. gebruik m afwisselend met/ zonder zag afhankelijk van wat ik er mee zuig.
enige nadeel is dat ik er geen systainers op kwijt kan :(
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
heb zelf de m- klasse. bevalt uitstekend. zit ook een auto-reinigingsfunctie op t filter. mooie inhoud! eigenlijk nog geen klagen van gehad. gebruik m afwisselend met/ zonder zag afhankelijk van wat ik er mee zuig.
enige nadeel is dat ik er geen systainers op kwijt kan :(

op de Starmix ook niet het .. kan volgens mij enkel op de festools .

Ik heb dus de Starmix klasse L( maar wel met M filters ) .. maar gebruik die toch zonder zak of met open PE zakken .. dus zonde van het extra geld is nutteloos dan .
Denk als je echt klasse M will blijven je met gesloten zakken moet werken .. duur dus :)
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
heb je ook gelijk in. sluit m af en toe aan op een van dikte bankje, (ik weet dat ik dat met een stationaire zuiger moet doen, maar ik twijfel nog welke ik wil hebben en hoeveelheden die ik er door haal zijn ook niet belastend voor de dewalt.) dan werk ik zonder zak. in geval ik schuur, slijptol en dergelijke werkzaamheden doe, gebruik ik wel een zak en een gelaatsmasker :). wellicht een beetje overdreven maar ( http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/40620/Sparretak_groeit_in_long_van_Rus_vona.html )neem liever t zekere voor t onzekere ;)
 

rafke

Actieve deelnemer
20 dec 2015
34
4
kessel
ik heb de ghibli sp 8000+ deze is de stilste van allemaal stiller dan eender welk merk, ik heb getwijfeld tussen een festool en deze maar ik heb gekozen voor de ghibli voor volgende redenen :
1 zeer stil in gebruik (maakt natuurlijk weinig uit als de zaagmachine of bovenfrees staat te janken)
2 inschakelautomaat (idem op andere machines)
3 geen dure stofzakken maar een uitblaasbare zak (ik heb ook de nylon fijnstoffilter aangeschaft).
4 uitgebreide en aanpasbare set toebehoren (googel maar even)
5 grote opvangbak (ik zuig gewoon alles op dat door de slang gaat achteraf uitkappen en klaar zonder te denken dat er weer een stofzak van enkele euro's de vuilbak ingaat)
enig nadeel is dat je de stofzak indien dicht geslipt manueel moet uitkloppen.( motor afnemen en eens met de hand erdoor en terug motor erop 30 sec en klaar).
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Ik haal deze nog eens naar boven, mijn Festool SRH-45E heeft de geest gegeven, tenminste, er is iets mis met de electronica: inschakelautomaat of sensor of .... Ik heb voorlopig de motor rechtstreeks aan de schakelaar gehangen, zodat ik hem nog manueel kan bedienen (zonder toerentalregeling), maar moet toch op zoek naar een alternatief.

Graag voldoende grote slangaansluiting, autoclean, en nat- en droogzuiging. Ik kwam deze Makita tegen, zou dat iets zijn?
https://www.klium.be/makita-vc2012l-bedrijfsstofzuiger-l-klasse-323847

Gebruik hem aan een tafelzaag, afkortzaag, frees en invalzaag. Af en toe ook schuren.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
'voor het opzuigen van lichtschadelijk stof met een maximale blootstellingswaarde van >1mg/mu (met uitzondering van houtstof)'
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Voor hout een klasse 'M' stofzuiger van Festool bij diezelfde winkel. Zeg 5 jaar bij normaal gebruik, 2 kwartjes per dag.
Wat is je gezondheid waard?

Deze misschien, scheelt weer paar euro: Bosch GAS 35 M AFC Professional
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Als je weer een SRH 45 wilt Erik, er staan er 2 op Marktplaats voor €600,-. Volgens mij is het wel een andere klasse dan de Makita, maar je kan de slang e.d. van je oude gebruiken in combinatie met een Y aansluiting om zo een dubbele afzuiging te creëren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.