Walnootstam laten zagen

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Wie kan mij helpen. Ik kan aan een walnootboom komen, 39 jaar oud, stamdikte van 30 cm op 1 meter hoogte.
Ik heb Fijnhout Amsterdam en vlug en oud Thv Purmerend aangeschreven maar deze zagen kennelijk geen stammen.

Heeft een van jullie een idee of er in Noord-Holland een bedrijf is wat hierin kan voorzien of zal ik op locatie moeten laten verzagen. Ik zou er planken van willen laten zagen. Als het niks wordt dan worden het stukken stam...

Of zijn er nog andere opties die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt!
 
Op de Zaanse schans hen je houtzaagmolen Het Jonge Schaap http://www.hetjongeschaap.nl/site/
Daar zou je eens kunnen informeren.
Een andere mogelijkheid is houtzaagmolen De Salamander www.molendesalamander.nl/ in Leiddschendam.
Daar ben ik zelf vrijwilliger en zagen we met regelmaat stam(men) voor particulieren)
Vraag is wel wat de lengte van de stam is.
Voor een houtzaagmolen is een lengte van 4,5 meter nodig om dit in te kunnen spannen.
Bij de Salamander hebben we dan nog de mogelijkheid om kortere stukken meet een woodmizer te zagen.
 
Laatst bewerkt:

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
De stam is zo'n 2 meter lang, dus dat wordt lastig. Ik zal de Zaanse Schans eens proberen. Bedankt voor je snelle reactie.

Is er trouwens iemand die weet hoeveel kernhout ik kan verwachten bij een dergelijke boom?
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
In Spaarndam zit een mobiele zagerij http://www.loonzagerij.nl , daar kun je eens informeren. Het jonge schaap is inderdaad ook een mogelijkheid. Sowieso erg leuk om daar eens te kijken, die hebben volgens mij ook een woodmizer om kortere of andere afwijkende stukken te zagen. Wel wat moeilijker om je stam er te krijgen overigens.

Ik heb eens een vergelijkbare stam laten zagen een tijd geleden. Houdt er rekening mee dat je erg veel spinthout hebt bij inlandsnoten, dus effectief houdt je niet erg brede delen over.
 

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Oké bedankt! Super daar was ik een beetje naar op zoek, heb namelijk geen idee hoeveel ik er aan over 'hout' ;-) het moet qua kosten wel interessant blijven namelijk.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Andere optie is handzame stukken zagen en met wiggen splijten.
alleen weet ik niet hoe walnoot splijt en er moet zo min mogelijk vezel/draad knikken in het hout zitten.
Het spint hout kun je toch ook wel gebruiken bij walnoot alleen de kleur verschilt toch?
Verder heb ik ergens gelezen dat houtworm van walnoot houdt.
 
Laatst bewerkt:

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
ik denk dat er nouwelijks kernhout in zit en dat dat de moeite allemaal niet loont
max 10 cm doorsnee kern hout en dan hou je dus 5 cm naast het hart over
maar als je de stam hebt omgezaagd kun je dat goed zelf zien.
gr frans
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Ik weet niet of je toevallig ook hout draait? Daar zou dit hout wel erg geschikt voor zijn. Het spinthout kan juist erg mooi werken bij dergelijke bomen.

Mocht je er zelf niet mee willen ondernemen, laat het me dan weten. Misschien kunnen we wel iets regelen waar we alletwee blij van worden. :) maar vooralsnog hoop ik dat je er een paar mooie planken uit kunt halen!

Gr,
Rik
 
ik denk dat er nouwelijks kernhout in zit en dat dat de moeite allemaal niet loont
max 10 cm doorsnee kern hout en dan hou je dus 5 cm naast het hart over
maar als je de stam hebt omgezaagd kun je dat goed zelf zien.
gr frans
Dat hangt af van de vraag of het een Europese of Amerikaanse variant is.
In een Europese variant is het kernhout maar beperkt.
Dat betekend echter niet dat het om waardeloos hout gaat.
Het is o.a. prima hout voor draaiwerk.
 

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Tot op heden nog geen reactie vanuit de Zaanse Schans. Ik gok dat ook zij hier niet in kunnen voorzien. Het gaat mij erom dat ik wat mooie planken krijg om meubeltjes en dergelijke maken. Ik denk dat het voor de houtdraaiers onder ons simpeler is om hiermee aan de haal te gaan. Flinke stronken zagen en voila. :)

@Rik: mocht je interesse hebben kan dat natuurlijk altijd. Pb me even ;-)
 
Koekie,
Kom langs bij de Salamander in Leidsendam.
Een stam van 2 meter kunnen we keurig op jouw maat in planken zagen.
Daar is wel zaagloon aan verbonden.
De prijs daarvoor wordt bepaald door de molenaar Hans Brok.
Bel dinsdag even 070-3204168 en vraag naar Hans Brok.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Tot op heden nog geen reactie vanuit de Zaanse Schans. Ik gok dat ook zij hier niet in kunnen voorzien. Het gaat mij erom dat ik wat mooie planken krijg om meubeltjes en dergelijke maken. Ik denk dat het voor de houtdraaiers onder ons simpeler is om hiermee aan de haal te gaan. Flinke stronken zagen en voila. :)

@Rik: mocht je interesse hebben kan dat natuurlijk altijd. Pb me even ;-)

Na 1 dag nog een antwoord??? Man, slow down, die boom deed er ruim 30 jaar over. Het zijn vaak vrijwilligers, het was gisteren zaterdag, 5 december... etc. Effe geduld misschien??

jaap
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Beste Koekie,

Kun je niet via google of zo een zagerij vinden? Ik heb hetzelfde gedaan maar dan in de omgeving Staphorst. Had een stam walnoten met gaffel van 130 cm lang en doorsnede van kleine 50 cm gered van de brandstapel.... De rest van de boom lag al in stukken...:(

Gewoon gebeld en de vraag bij hen neergelegd, zij zagen geen probleem. Heb de stam in de herfstvakantie daarheen gebracht en af en toe gebeld hoe de planning bij hen was. Afspraak gemaakt en mocht komen kijken.....

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

De kosten waren nihil, deden ze ff tussendoor. Maar als de stam niet zoveel kernhout bevat dan is het inderdaad de vraag of je de moeite moet nemen.

Succes in ieder geval!

Groeten G.A.V.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Kan je een mooi tafeltje van maken, met een ''butterfly'' of ''dutchmen joint'' in de scheur voorkom je hopelijk doorscheuren!

leuk:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.