Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Walnootstam laten zagen

Wie kan mij helpen. Ik kan aan een walnootboom komen, 39 jaar oud, stamdikte van 30 cm op 1 meter hoogte.
    Ik heb Fijnhout Amsterdam en vlug en oud Thv Purmerend aangeschreven maar deze zagen kennelijk geen stammen.

Heeft een van jullie een idee of er in Noord-Holland een bedrijf is wat hierin kan voorzien of zal ik op locatie moeten laten verzagen. Ik zou er planken van willen laten zagen. Als het niks wordt dan worden het stukken stam...

Of zijn er nog andere opties die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt!

Op de Zaanse schans hen je houtzaagmolen Het Jonge Schaap http://www.hetjongeschaap.nl/site/
    Daar zou je eens kunnen informeren.
    Een andere mogelijkheid is houtzaagmolen De Salamander www.molendesalamander.nl/ in Leiddschendam.
    Daar ben ik zelf vrijwilliger en zagen we met regelmaat stam(men) voor particulieren)
    Vraag is wel wat de lengte van de stam is.
    Voor een houtzaagmolen is een lengte van 4,5 meter nodig om dit in te kunnen spannen.
    Bij de Salamander hebben we dan nog de mogelijkheid om kortere stukken meet een woodmizer te zagen.
    Laatst gewijzigd door Jan van der Ploeg; 06-12-14 om 21:26.

De stam is zo'n 2 meter lang, dus dat wordt lastig. Ik zal de Zaanse Schans eens proberen. Bedankt voor je snelle reactie.

Is er trouwens iemand die weet hoeveel kernhout ik kan verwachten bij een dergelijke boom?

In Spaarndam zit een mobiele zagerij http://www.loonzagerij.nl , daar kun je eens informeren. Het jonge schaap is inderdaad ook een mogelijkheid. Sowieso erg leuk om daar eens te kijken, die hebben volgens mij ook een woodmizer om kortere of andere afwijkende stukken te zagen. Wel wat moeilijker om je stam er te krijgen overigens.

Ik heb eens een vergelijkbare stam laten zagen een tijd geleden. Houdt er rekening mee dat je erg veel spinthout hebt bij inlandsnoten, dus effectief houdt je niet erg brede delen over.

Oké bedankt! Super daar was ik een beetje naar op zoek, heb namelijk geen idee hoeveel ik er aan over 'hout' ;-) het moet qua kosten wel interessant blijven namelijk.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Andere optie is handzame stukken zagen en met wiggen splijten.
    alleen weet ik niet hoe walnoot splijt en er moet zo min mogelijk vezel/draad knikken in het hout zitten.
    Het spint hout kun je toch ook wel gebruiken bij walnoot alleen de kleur verschilt toch?
    Verder heb ik ergens gelezen dat houtworm van walnoot houdt.
    Laatst gewijzigd door Blom3dd; 06-12-14 om 22:48.

ik denk dat er nouwelijks kernhout in zit en dat dat de moeite allemaal niet loont
    max 10 cm doorsnee kern hout en dan hou je dus 5 cm naast het hart over
    maar als je de stam hebt omgezaagd kun je dat goed zelf zien.
    gr frans
    Nu ook op facebook onder De Draaiende Boom

Ik weet niet of je toevallig ook hout draait? Daar zou dit hout wel erg geschikt voor zijn. Het spinthout kan juist erg mooi werken bij dergelijke bomen.

Mocht je er zelf niet mee willen ondernemen, laat het me dan weten. Misschien kunnen we wel iets regelen waar we alletwee blij van worden. maar vooralsnog hoop ik dat je er een paar mooie planken uit kunt halen!

Gr,
    Rik

ik denk dat er nouwelijks kernhout in zit en dat dat de moeite allemaal niet loont
    max 10 cm doorsnee kern hout en dan hou je dus 5 cm naast het hart over
    maar als je de stam hebt omgezaagd kun je dat goed zelf zien.
    gr frans
    Dat hangt af van de vraag of het een Europese of Amerikaanse variant is.
    In een Europese variant is het kernhout maar beperkt.
    Dat betekend echter niet dat het om waardeloos hout gaat.
    Het is o.a. prima hout voor draaiwerk.

Tot op heden nog geen reactie vanuit de Zaanse Schans. Ik gok dat ook zij hier niet in kunnen voorzien. Het gaat mij erom dat ik wat mooie planken krijg om meubeltjes en dergelijke maken. Ik denk dat het voor de houtdraaiers onder ons simpeler is om hiermee aan de haal te gaan. Flinke stronken zagen en voila. :-)

@Rik: mocht je interesse hebben kan dat natuurlijk altijd. Pb me even ;-)

Forum Rechten