Bird's Mouth router bits. Wat is de nederlandse naam?

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Beste mensen,

Al googelend kwam ik dit setje freesjes tegen

Bird's Mouth.jpg

Wie weet de nederlandse benaming en waar eventueel in Nederland te krijgen?

Groet,
Jan
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Geen idee.

Maar die hoek is haaks dus technisch gezien met een groeffrees in een bovenfrees met kantelbare zool moet voldoende zijn.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Dag Renault,

De frees voor 8 zijden is idd 45 graden. De 6 of 12 zijden frees heeft een hoek van 30 graden en de 16 zijden frees een hoek van 22,5 graden.
Op de site van infinitytools zijn ze wel te bestellen, maar die moeten hier toch ook wel ergens te bestellen zijn?
Zelf werk ik met een vaste routertafel. Die is helaas niet kantelbaar.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Je hebt een punt Renault. Maar... er zullen er niet veel zijn die een frees met kantelbare zool hebben. En dan is het setje freesjes zeker en vast goedkoper dan aanschaf van zo'n nieuwe zool of zelfs volledig nieuwe machine.
 

tuoh

Oud hout
Er is bij mijn weten niet echt een Nederlandse benaming voorhanden, alhoewel de "verbinding" in feite een "keep" verbinding is. Maar je gaat geen frezen vinden onder de zoekterm "keepfrees" ;)
Deze verbinding word al lang gebruikt om gekuipte rondhouten te maken bijvoorbeeld, meer lijmvlak en makkelijker te positioneren tijdens het lijmen, maar voornamelijk in de Angelsaksische landen gebruikelijk. De verbinding is ook populair bij de zelfbouwer, je hebt geen gesofisticeerde tools nodig, een zaagtafel is al voldoende.

Voor de pro's zijn er (micro)verlijmfrezen onder hoek om meer adequate verbindingen te verwezenlijken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dag Renault,

De frees voor 8 zijden is idd 45 graden. De 6 of 12 zijden frees heeft een hoek van 30 graden en de 16 zijden frees een hoek van 22,5 graden.
Op de site van infinitytools zijn ze wel te bestellen, maar die moeten hier toch ook wel ergens te bestellen zijn?
Zelf werk ik met een vaste routertafel. Die is helaas niet kantelbaar.

Als de frees niet wil kantelen, dan het werkstuk maar. Een hulpstukje om het werkstuk onder 45, 30 of 22,5 graden te maken lijkt me wel te doen. Is ook leuker en geeft meer het idee dat je de baas wordt over je gereedschap, ipv voor elk klusje apart gereedschap aan te schaffen. Voor serie werk is het natuurlijk anders. Overigens vind ik dat je ook met deze verbinding bijna alleen kopshout lijmverbindingen maakt en dat is voor gewone houtlijm te veel gevraagd. Met epoxy gaat dat beter, maar dan kun je je de moeite van deze verbinding besparen.

jaap
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Overigens vind ik dat je ook met deze verbinding bijna alleen kopshout lijmverbindingen maakt en dat is voor gewone houtlijm te veel gevraagd.
jaap

Dat geldt alleen als je er een n-hoekige lijst mee maakt. Zodra je de frees over de lengte van het hout inzet om bijv. een veelhoekig potje te maken lijm je geen kopshout meer.

Maar idd, een paar 'hulptafels' in verschillende hoeken maken dit mogelijk met 'gewone' frezen, en is wel zo creatief.
 
A

Athanor

Guest
Klopt, is ook de manier waarop mastenmakers werken om een holle mast te maken, vaak werkend met een spilfrees die schuin gezet kan worden. Maar dat weet Jaap volgens mij ook wel, toch?


Fons
 
A

Athanor

Guest
Ha Louis,

Welkom op het forum! Heb je okk een linkje naar die info?


Groet van Fons
 

louis73

Nieuw lid
17 dec 2010
15
1
Niel Belgie
Welkom


Op dit moment is de site van CMT offline vanwege onderhoud. Als u informatie wilt over de gereedschappen van CMT dan kunt u een e-mail sturen aan info@cmtcatalogus.nl We nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

louis
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat geldt alleen als je er een n-hoekige lijst mee maakt. Zodra je de frees over de lengte van het hout inzet om bijv. een veelhoekig potje te maken lijm je geen kopshout meer.

Maar idd, een paar 'hulptafels' in verschillende hoeken maken dit mogelijk met 'gewone' frezen, en is wel zo creatief.

Dank je houtenklaas en Fons, ik dacht even te "eenzijdig", je kunt het ook toepassen op langshout. Maar ook dan kan een geleider onder een hoek in combinatie geleiding en met een gewone vingerfrees het werk doen.

jaap
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Dank voor alle reacties. Het maken van hulptafels is idd een idee. Ga ik echter niet doen omdat ik al veel mallen heb voor diverse werkstukken.
Al die mallen nemen bij mij meer ruimte in dan me lief is. Dan is een freesje makkelijker op te bergen. Ook de hoogte is op deze manier makkelijker in te stellen voor de diverse diktes van de latjes cq balkjes.
De tip van RoTo is voor mij goed. De prijs valt me eerlijk gezegd mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.