Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19
    Senior Member
    Ingeschreven
    May 2010

Bird's Mouth router bits. Wat is de nederlandse naam?

Beste mensen,

Al googelend kwam ik dit setje freesjes tegen

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      Bird's Mouth.jpg
Bekeken:   375
Grootte:   17,2 KB
ID:        23056

Wie weet de nederlandse benaming en waar eventueel in Nederland te krijgen?

Groet,
    Jan

Geen idee.

Maar die hoek is haaks dus technisch gezien met een groeffrees in een bovenfrees met kantelbare zool moet voldoende zijn.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2010
    Dag Renault,

De frees voor 8 zijden is idd 45 graden. De 6 of 12 zijden frees heeft een hoek van 30 graden en de 16 zijden frees een hoek van 22,5 graden.
    Op de site van infinitytools zijn ze wel te bestellen, maar die moeten hier toch ook wel ergens te bestellen zijn?
    Zelf werk ik met een vaste routertafel. Die is helaas niet kantelbaar.

Je hebt een punt Renault. Maar... er zullen er niet veel zijn die een frees met kantelbare zool hebben. En dan is het setje freesjes zeker en vast goedkoper dan aanschaf van zo'n nieuwe zool of zelfs volledig nieuwe machine.
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Er is bij mijn weten niet echt een Nederlandse benaming voorhanden, alhoewel de "verbinding" in feite een "keep" verbinding is. Maar je gaat geen frezen vinden onder de zoekterm "keepfrees"
    Deze verbinding word al lang gebruikt om gekuipte rondhouten te maken bijvoorbeeld, meer lijmvlak en makkelijker te positioneren tijdens het lijmen, maar voornamelijk in de Angelsaksische landen gebruikelijk. De verbinding is ook populair bij de zelfbouwer, je hebt geen gesofisticeerde tools nodig, een zaagtafel is al voldoende.

Voor de pro's zijn er (micro)verlijmfrezen onder hoek om meer adequate verbindingen te verwezenlijken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maja158 Bekijk Berichten
    Dag Renault,

De frees voor 8 zijden is idd 45 graden. De 6 of 12 zijden frees heeft een hoek van 30 graden en de 16 zijden frees een hoek van 22,5 graden.
    Op de site van infinitytools zijn ze wel te bestellen, maar die moeten hier toch ook wel ergens te bestellen zijn?
    Zelf werk ik met een vaste routertafel. Die is helaas niet kantelbaar.
    Als de frees niet wil kantelen, dan het werkstuk maar. Een hulpstukje om het werkstuk onder 45, 30 of 22,5 graden te maken lijkt me wel te doen. Is ook leuker en geeft meer het idee dat je de baas wordt over je gereedschap, ipv voor elk klusje apart gereedschap aan te schaffen. Voor serie werk is het natuurlijk anders. Overigens vind ik dat je ook met deze verbinding bijna alleen kopshout lijmverbindingen maakt en dat is voor gewone houtlijm te veel gevraagd. Met epoxy gaat dat beter, maar dan kun je je de moeite van deze verbinding besparen.

jaap

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap Bekijk Berichten
    Overigens vind ik dat je ook met deze verbinding bijna alleen kopshout lijmverbindingen maakt en dat is voor gewone houtlijm te veel gevraagd.
    jaap
    Dat geldt alleen als je er een n-hoekige lijst mee maakt. Zodra je de frees over de lengte van het hout inzet om bijv. een veelhoekig potje te maken lijm je geen kopshout meer.

Maar idd, een paar 'hulptafels' in verschillende hoeken maken dit mogelijk met 'gewone' frezen, en is wel zo creatief.

Athanor
    Guest
    Klopt, is ook de manier waarop mastenmakers werken om een holle mast te maken, vaak werkend met een spilfrees die schuin gezet kan worden. Maar dat weet Jaap volgens mij ook wel, toch?

Fons

CMT orange tools edition 13

groe, louis

Athanor
    Guest
    Ha Louis,

Welkom op het forum! Heb je okk een linkje naar die info?

Groet van Fons

Forum Rechten