Kerstversiering

WR1944

Oud hout
Paul Sellers met z'n kerststerren heeft me inspiratie gegeven om iets soortgelijks te gaan maken. Dan begin je met geschikt hout uit te zoeken. Het meest exotische hout dat ik tot dusverre gebruikt heb is poplar en douglas. Dus werd het tijd dat ik me ging uitleven op wat mooiers. Dus op naar de Woodcraft om een paar blokken contrasterend hout te kopen. Van die blokken kan je dan plakjes af zagen en zo verder gaan. In de rekken van m'n hofleverancier vond ik echter kant en klare stroken van de juiste dikte en afwerking. De maten waren 3 x 77 x 610 en rondom glad geschaafd. Voor rond de $10 per strook kon ik gelijk aan de slag. De houtsoorten zijn: curly maple, walnut, yellowheart en bloodwood. Al zou m'n leven er van afhangen, ik zou de houtsoorten niet kunnen benoemen laat staan dat ik de Nederlandse namen weet. Nou ja, eentje dan want dat is een makkie. Walnut is noten en dat zou ik wel gegokt hebben.

Ik ga sterren maken maar met een twist. We wonen naast Bethlehem en dat is de Kerstmisstad van Amerika. En het beeldmerk van Bethlehem is dan ook een ster maar geen gewone, het is een Moravian Star. Ik ga aan het tekenen voor een ontwerp en dan wil ik er massaproductie op los laten. Dan maak ik malletjes om de serie netjes af te werken en samen te lijmen.

PC050002q.jpg

PC050001q.jpg
 

WR1944

Oud hout
Ik heb ook nog wel een tip voor je.
http://youtu.be/WW5r4gVrtZQ
Als je er meer wilt maken dan is dit mischien ook wel een idee voor je.
Alvast fijne dagen gewenst.
Hugo

Dit is een leuke manier waarbij je oneindig kan varieëren. Maar ik beperk me tot de Kerststerren, mede omdat ik geen lintzaag heb.

Maar ik ben wel met mijn sterren aan de slag gegaan. Eerst een globale schets op het papier gezet.
PC080003q.jpg

Om al die relatief kleine onderdelen makkelijk en gelijkvormig te kunnen maken moet er natuurlijk een mal komen. De stroken worden 15 mm en 8 mm breed dus moeten er twee mallen komen.
De eerste mal krijgt een zaaghoek van 45 graden en een schuine zijde die samen met z'n buurman een hoek van 120 graden vormt. Op een restje 2X4 twee stroken hout gelijmd met een tussenruimte van 15 mm en met het Japannertje de zaagsneden gemaakt.
PC080004q.jpg

Vervolgens het blokje omgedraaid en het zelfde gedaan voor de stroken van 8 mm.
PC080005q.jpg

Nu kon het feest beginnen. Ik had natuurlijk wel eerst wat proefstukjes gemaakt voordat ik aan het mooie hout begon.
Eerst de 45 graden gedaan.
PC080006q.jpg

Daarna met de zaag in de 45 graden gleuf het latje er tegen aan geschoven en de lange schuine gemaakt.
P1010007q.jpg

Dit 4 maal voor donker en 4 maal voor licht. Vervolgens hetzelfde gadaan voor de smalle stroken. En ik kon droog de ster aanschouwen. Het viel niet tegen.
P1010008q.jpg

Voor het netjes pasmaken moet er een flintertje geschaafd worden. Ik zat al een tijdje te snuffelen aan een bankschuurapparaat en nu ik voel dat ik die nodig heb ga ik er eentje ophalen bij Lowe's. Hij is online besteld en morgen haal ik hem op. Een vroeg Kerstgeschenk aan mezelf (of een laat Sinterklaas cadeau)
http://www.lowes.com/pd_91036-46069..._sales_dollar|1&page=1&facetInfo=PORTER-CABLE
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Dat ziet er al fraai uit, Het lijkt me een heel gemier met van die kleine stukjes!

Qua houtsoorten. Maple noemen we in het Nederlands volgens mij esdoorn. Het yellowheart moest ik googlen, wikipedia geeft de latijnse naam en ik denk dat we het hier dan geel sandelhout zouden noemen. Het bloodwood heet in het Nederlands rood satijnhout. Samen maakt het in elk geval een mooi palet :)
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Leuk project met mooi hout!
Het filmpje over de sneeuwvlokken vond ik ook bijzonder interessant. Wist niet dat het in principe zo eenvoudig was.
Gaat op mijn lijstje voor volgend jaar.

Succes,
Jan
 

WR1944

Oud hout
Het zagen en verlijmen van de Kerststerretjes is een vrij monotoon en tijdrovend werk. Dus heb ik ter afwisseling er maar iets tussen door gedaan.

De Amerikanen staan er om bekend dat ze op het gebied van Kerstversiering zich helemaal te buiten kunnen gaan wat betreft omvang, opvallendheid en smakeloosheid.
http://www.dailykos.com/story/2014/...-bring-Clark-W-Griswold-to-tears?detail=email

Dus om niet te veel uit de toon te vallen wilde ik ook een minimaal steentje bijdragen aan de stroomverbruikpiek rond Kerstmis. Ik besloot een Kerstboompje te maken met wat verlichting er in.

PC170019q.jpg
Men neme een paar stroken restafval van 1/4" multiplex. Je zaagt er de vorm van een Kerstboom uit, stelt het samen met afstandsblokjes, boort er 150 gaatjes in en spuit de voorkant groen.

PC170020q.jpg
100 gaatjes langs de omtrek en nog eens 50 willekeurig in het overblijvende deel.

PC170022q.jpg
De LED-lampjes moesten strak in de gaatjes passen en er was natuurlijk geen boor met de juiste diameter. Dus verzon ik een list en nam een verzinkboor met een enigszins taps deel. Door het verzinkdeel achterstevoren te monteren kon ik op de tiende millimeter het gat maken.

PC170023q.jpg
Alle lampjes zijn gemonteerd.

PC180024q.jpg
En hier is het resultaat bij daglicht. De LED's hebben een lensje en stralen een hoop licht uit. Vandaar dat ik het overdag moest fotograferen. Ook heb ik het ietsje van opzij gedaan anders was er weinig van het onderwerp te zien geweest. Zelfs de automatische afstandinstelling raakte ietwat van slag. Ik hoop dat de overburen niet gaan klagen en dat het verkeer niet verblind raakt. Eén straat verder is er een verkeerslicht. Ik hoop dat dat ook geen problemen oplevert. ;)

Bij deze fijne Kerstdagen voor de leden van het forum en de werkplaatsweduwen en overige slachtoffers van de fanatieke hobbyisten. Hou het plezierig en veilig. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.
 

WR1944

Oud hout
De productie van kerststerren is door allerlei oorzaken danig in het slob geraakt en de uitgave is verplaatst naar 2015. ;)
Het bewerken van de onderdeeltjes is erg tijdrovend. Ook is er in de aanloop naar de Kerstmis erg veel te doen zodat ook de tijd me ontbrak. Maar ik heb wel een lichtelijke efficientieslag kunnen doen. Zo zaagde ik twee latjes tesamen in de mallen. Verder werd de eerste lijmoperatie, het samen lijmen van twee halve punten verbeterd. Inplaats van met de stukjes plakband te werken a la Paul Sellers maakte ik een lijmmal voor beide maten punten.
PC230031q.jpg
De grote punten. Onder de punten ligt een plaatje blik om geen verlijming met de ondergrond te hebben. De klemmetjes zorgen ervoor dat de stukjes mooi vlak blijven liggen. Met de Festool klem kon ik alles mooi klemmen.

PC220030q.jpg
De andere kant van de mal was voor de kleine punten. Het werkte uitstekend.

Na het lijmen werden twee punten samen gelijmd. Hier werd wel de plakbandjes truc gebruikt. Na droging werd de onderkant op de (nieuwe) schuurmachine vlak geschuurd. Daarna werden twee dubbelpunten samen gelijmd en ontstond er al een ster. Vervolgens kwamen de kleine punten tussen de grote punten in. Nog even een gaatje boren voor het ophangen en kon het lakken beginnen.
Het wachten tot dat de lijm gedroogd was nam veel tijd in beslag. Voor 45 tot 60 minuten kan je wel wat anders doen maar als je de gang er in wilt houden moet je na droging wel verder.
PC250032q.jpg
De productie tot dusver. Ik heb nog wat latjes liggen dus het worden er iets meer.

De deadline van Kerstmis werd dus niet gehaald maar nu kan ik er in alle rust mee verder.
Ik heb wel één ster af kunnen maken. De moeder van een ex-collega van m'n vrouw was overleden. Als blijk van medeleven heb ik haar op de begrafenis een ster gegeven en dat vond ze een sympathiek gebaar.
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Al is de deadline niet bereikt geweest, toch een zeer mooie realisatie.
Ook een zeer mooi gebaar naar de ex-collega van uw vrouw toe.
Een dik compliment van me wat je gedaan hebt .
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Gaat goed Wim, mooi op schema voor 2015!
We zitten nu op 8716 leden. Zet de dagproductie maar op 25 stuks, dan kunnen jullie er ook nog eens een weekendje uit.
 

WR1944

Oud hout
Ik maak m'n latjes op, werk het allemaal af en ga op de volgende Kerstmis wachten. ;) Voor een paar sterren was het net leuk geweest maar niet voor een hele serie.

Nu maar weer aan het normale houtbewerken gaan beginnen. Als de feestdrukte achter de rug is ga ik aan de keukenkast/country hutch beginnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.