stoel

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
hallo,

in mijn opleiding hebben we een vak dat heet expeditie naast de normale praktijk lessen en teken lessen gaan we daar verder in op eigen ontwerpen maken. de opdracht was om iets te maken met als onderwerp zitten en er mocht geen opbergmogelijkheid in zitten. met dit in gedachte ben ik eerst gaan zoeken naar ontwerpen en toen kwam ik al gouw uit op de zigzag stoel van Rietveld. natuurlijk mag de opdracht geen exacte kopie worden dus ben ik hier op verder gaan denken en kwam ik uit op dit ontwerp.
Schermafbeelding 2014-12-05 om 09.23.22.jpg

hier na was het nog maar een kort proces van werktekeningen maken en monotekeningen tot dat ik het kon gaan maken. de werktekening is volledig gemaakt in autocad.
Schermafbeelding 2014-12-05 om 17.20.21.jpg

ik ben zeer te vreden met het eind resultaat. alle verbindingen zijn nu met dominos gedaan omdat ik geen andere manier wist. ik had een tandverbinding willen doen alleen omdat de poten naar binnen staan werd dit wat moeilijker en niet te doen in de tijd die we er voor hadden. volgende keer wil ik hem zeker nog een keer maken met tand verbindingen.

IMG_0428.jpg

op de foto zijn nog een paar lijm resten te zien alleen die zijn nu allemaal weg gehaald. kon momenteel geen andere foto maken. de tweede foto van het eind resultaat krijg ik niet gedraaid en ook niet verwijdert dus die laat ik ook maar even staan
 

Bijlagen

  • IMG_0297.jpg
    IMG_0297.jpg
    62,7 KB · Weergaven: 399

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie stoel Jordiij.
Ik ben ervan overtuigt dat je hem correct hebt gemaakt, maar ik krijg het gevoel dat die stoel bij enig overhellen op zijn achterste dat deze stoel met zware mensen niet stabiel genoeg zou zijn.
Doordat de voorkant ook nog wat naar binnen kijkt, heeft dat ook het gevoel van naar binnen te glijden.
Naar mijn mening zou ik nog ergens een verbindingsplank of zo tussen de voor en achterkant steken onderaan de stoel.
Pas op, dit is mijn aanvoelen en een mening waarvan je niets moet achter zoeken hoor.
Toch een dikke proficiat.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ja leuk gedaan. Heb je gedacht aan een schuivende zwaluwstaart verbinding voor derug? Of geeft dat teveel problemen met de hoek van de rugleuning.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
bedankt voor de reacties.
@sirjacobsd zelf ben ik niet al te lichtXD en bij mij heeft de stoel er geen problemen er zitten aan de binnenkant ban de stoel nog twee verstevigingen balken in de hoeken van 40X40MM die met 6 schroeven en lijm vast zitten dus dit zou geen problemen op moeten leveren. een verbindingsplank waar u het over had heb ik over na gedacht alleen dat vond ik zelf afbreuk doen aan het ontwerp.

@wim kluck, ik had daar niet over na gedacht, eigenlijk toen ik de stoel bijna af had dacht ik daar pas over na dus was dat al telaat. als ik er nog een maak dan wil ik dat zeker over wegen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Jordi,
Het ik begrijp dat die plank wat te veel zou geweest zijn.
Wat volgens mij ook mooi zou geweest zijn, een 3 à 4 inox baartjes onderaan verwerken met de voor en achterkant.
Zo zou het volgens mij nog moderner gaan tonnen waarvan de esthetische waarde beter zou worden.
Misschien iets om mee te nemen bij een nieuwe.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Jordi,
Ik bedoel gewoon een 3 à 4 staven in inox met een diameter van ongeveer 10 à 12 mm die van de voorkant naar de achterkant lopen op de stoelpoten.
Je zou dit op ongeveer een 8 à 10 cm van de grond kunnen plaatsen.
Een foto heb ik hier niet van, maar hier onder vind je nog eventueel een 2-tal toepassingen.
Het gaat hier niet over de stoel, maar wel over de inox staafjes of ring.
het zijn maar ideën van me waarvan je zeker kan scoren denk ik.

116_HHH240WIENERRVS.jpgstoel-rex-beige-hout-eiken.jpg

Hier uw ontwerp dat ik eens via paint vluchtig heb bewerkt wat ik bedoel.
IMG_0428.jpg
Succes met het ontwerp.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 
Laatst bewerkt:

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
dat ga ik zeker is proberen te verwerken in een volgend werkstuk. ziet er mooi uit en bedankt voor de duidelijke uitleg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.