Houtresten onder de kerstboom

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Gisteravond wezen eten bij vrienden; voor de gastvrouw had ik (inplaats van bloemen of wijn) de twee kandelaartjes van de laatste foto mee genomen (die ronde met 12 segmenten). Nou, dat scoorde wel, zeg!
Voor mijn dochter en schoondochter zijn twee andere setjes van elk twee kandelaars. Op de onderkant van de werkstukjes staat mijn motto "Hout Moet":

image.jpg

De linker bestaat uit 5 staafjes teak, en 4 staafjes maple, elk 2x2x8 cm. Bij het verlijmen wil dit alle kanten opschuiven; ik wilde geen spijkertje oid. gebruiken om ze te fixeren, maar met behulp van een alu-hoekijzer, en wat alu plaatjes ging het goed:

image.jpg

(PS: dit herlezende bedenk ik me dat ik ook wel tape had kunnen gebruiken om het pakketje staafjes in toom te houden...nou ja, volgende keer dan maar!)

Na droging een horizontaal gootje gefreesd, met een bolkopfreesje:

image.jpg

Daarna alles nageschuurd met Abranet 120, 180 en 240:

image.jpg

Klaar om te olieën:

image.jpg

Voor de afwerking heb ik Glimtrex Wax-Olie gebruikt, wat eigenlijk een onderhoudsmiddel is voor parketvloeren die al in de hardwasolie zitten. Maar op kaal hout gaat het ook prima, en zeer snel. Ruim opbrengen met een oud T-shirt, overtollige olie goed afvegen, na een paar uur dit nog éenmaal herhalen, en je hebt een mooie mat-glanzende afwerklaag.
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Goedemiddag Jaap,

Mooi werk ! Ik hou er wel van dat het hout bij wijze van spreken tot en met het zaagsel opgebruikt wordt. Weggooien kan altijd nog (al besef ik dat je wel de ruimte moet hebben om alle stukken en stukjes resthout te kunnen bewaren).

Ben nog wel benieuwd naar een stukje verslaglegging van het houten blokje met de kogels erin... Kun je daar ook wat van posten ??
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Goedemiddag Jaap,

Mooi werk ! Ik hou er wel van dat het hout bij wijze van spreken tot en met het zaagsel opgebruikt wordt. Weggooien kan altijd nog (al besef ik dat je wel de ruimte moet hebben om alle stukken en stukjes resthout te kunnen bewaren).

Ben nog wel benieuwd naar een stukje verslaglegging van het houten blokje met de kogels erin... Kun je daar ook wat van posten ??

Hoi Ekko,

Dat eerste blok met een kogel erin was 60x60x60 mm, dat dat lukte goed. Maar zulk dik hout had ik niet meer, en toen heb ik 4 kubussen van 45x45x45 mm gezaagd, en daar die 23mm gaten in geboord. Maar dat mislukte, er zit dan te weinig "vlees" om het boorgat, ze barstten allemaal open.
Omdat ik nog balkjes van 45x60mm had liggen, heb ik dat ding met die twee kogels bedacht: in de brede zijde een sleuf van 23mm, en in de smalle zijde een sleuf van 16 mm. Ik heb er maar één gemaakt, en intussen weggegeven. Het enige dat ik er nog van heb is dit schetsje (op het witte tafelblad):

image.jpg

De sleuf van 23mm in de brede zijde heb ik -naar binnen toe- heb verbreed met een zwaluwstaartfreesje, is het nog te volgen?? De sleuf van 16 mm in de smalle zijde speelt verder geen rol, die is er om alles te kunnen zien...
Ná het zagen en frezen van de gleuven heb ik het houten blok een uur gekookt, en vervolgens de stalen knikkers één voor één naar binnen geperst door de 23mm sleuven (aan. lange kant, dus niet door het kopse hout, zoals bij die kubus).
To mijn verbazing ging dat persen vrij gemakkelijk, ze plopten er gewoon in. Daarna het zaakje in de magnetron, en eenmaal droog, in de olie (dat was in dit geval Danish Oil).
Het grappige is dat de twee kogels hun eigen weg vinden in het blokje, je kunt het ding zowel in verticale als ook in horizontale stand gebruiken, bv. als presse-papier....

image.jpg

image.jpg
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heel leuke objecten Bri.
Mooi gedocumenteerd en zeker heel tof om als kerst cadeautje te geven.
Prachtig werk geleverd met grote waardering van me.
Proficiat.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Dank voor de complimenten heren! Nog even een paar foto's van het derde setje kandelaars, en dan is het wel mooi geweest...
Voor mijn dochter heb ik ooit een paar nachtkastje gemaakt (zie mijn posting "Nachtkastjes van Sipo"). Daar had ik nog een paar stukje sipo van over, die ik heb gebruikt voor kandelaartjes voor haar, in combinatie met esdoorn (ik vind het contrast van licht met donker hout leuk...)

image.jpg

Vóór het draaien even de hoeken er af zagen, daar heb ik een speciaal langsgeleidertje voor gemaakt van een alu-profiel (dan hoef je voor dit soort kleine en korte bewerkingen niet steeds de tafel van de lintzaag onder 45 graden te kantelen):

image.jpg

Op mijn mini-draaibank rond gedraaid:

image.jpg

Ik heb hierbij een nieuwe beitel gebruikt van Hunter Tools, de Osprey Nr. 1. Die heeft een snijschijfje van slechts 6mm diameter, en maakt deze krulletjes, een soort engelenhaar. Ons aller VraagBaeck Tuoh heeft mij bij deze aankoop geadviseerd (bedankt, André ;);)):

image.jpg

Dan nog iets over het risico van inbranden: er is niets aan hand, het lichtje gaat gewoon uit als het opgebrand is, zonder dat het hout van de kandelaar aangetast wordt:

image.jpg

Tot zover, het was mij een genoegen, alle forummers een mooie kerst toegewenst!

Groet, Jaap Bri
 
Laatst bewerkt:

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Van het één kwam het ander, toen ik eenmaal op stoom kwam was er geen houden meer aan, en heb ik nog vier items gemaakt. Daarover heb ik afzonderlijk gepost in:
-houten klopper met symboliek
-puzzelkistje
-kistje met onderzetters
-houten trein
Vlak voor de kerst had ik alles klaar. Vóór het inpakken heb ik nog één keer alle spullen tesamen gefotografeerd, als aandenken aan zes weken vrij intensief houtbewerken:

image.jpg

image.jpg

Inmiddels zijn de kerstdagen voorbij. Het familie-diner was een groot succes, ik heb alleen maar blije gezichten gezien, en de houten cadeaus waren de verrassing van de avond!
Dit was mijn laatste posting in 2014, op naar een goed nieuw jaar!

Allen een gezond en productief 2015 toegewenst, groet, Jaap Bri
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.