Houtresten onder de kerstboom

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Mijn jongste zoon, die beroepsmatig hout bewerkt, spoort mij wel eens aan om meer houtresten weg te gooien...alles wat groter is dan 5 cm bewaar ik.
Om dit jaar wat door de reststukken heen te komen, heb ik voor "onder de kerstboom" het een-en-ander gemaakt van reststukjes teak, hard maple, sipo, en nog zo wat, in de vorm van waxinelichthouders, "cube-in-a-cube", "steel ball in a block", "wood knot puzzle" enz:

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg


Ben benieuwd wat mijn kinderen, aanhang, en kleinkinderen straks vinden van opa's houtfrutsels...
 
Laatst bewerkt:

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Hier een paar foto's van het maakproces:
Als eerste de Yin & Yang kandelaars; eerst uitgezaagd op de lintzaag (kan ook met decoupeerzaag). Een schabloontje van triplex gefreesd m.b.v. cirkelfreeshulpstuk. Daarna nágefreesd op de VWFT met een kopieerfrees. Het lastigste was het veilig inspannen va de werkstukjes, dat bleek nog het beste te gaan m.b.v. resten van het uitzagen:

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Fantastisch, mooi spul
heb je ook ervaring met de kandelaars
Ik kan me zo voorstellen dat de de kuipjes van de waxine lichtjes zeer heet worden als ze bijna in zijn en gaan inbranden op het hout
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Hi Toxiq,

Tja, daar heb je een punt...ik heb er wel aan gedacht om in de geboorde gaten zo'n glazen cupje te doen, maar daar wordt het allemaal niet mooier van. Anderzijds, die waxines zitten tegenwoordig altijd in een aluminium cupje, ik hoop dat dat afdoende is...
Een paar foto's van het maken, deze zijn opgebouwd uit 12 segmenten van 30 graden teak en esdoorn, vooral het zagen luistert heel nauw:

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Rick, wat dat kopieerfrezen betreft: op de foto's is niet te zien (maar het is wel van belang), tussen het triplex sjabloon en het werkstuk zit dubbelzijdig tape.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
JP,

jij weet met houtrestjes ook wel raad, zie ik (heb net even op je website gekeken, mooi hoor!),

Groet, Jaap Bri
 
A

Athanor

Guest
Mooi en inspirerend project Jaap!! Leuk dat je het zo uitgebreid documenteert. Dit jaar zal het me niet lukken, volgend jaar maar eens zien....


Fons
 
A

Athanor

Guest
Fantastisch, mooi spul
heb je ook ervaring met de kandelaars
Ik kan me zo voorstellen dat de de kuipjes van de waxine lichtjes zeer heet worden als ze bijna in zijn en gaan inbranden op het hout

Het smeltpunt van waxine ligt op 60 graden, dus dat inbranden ga je niet meemaken, het flammetje zit ver genoeg van het hout en als de waxine op is houdt het op te branden;);)



Fons
 
Laatst bewerkt:

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Allen dank voor de reacties! @Fons: dat van die 60 graden wist ik niet, dank voor deze info; het inbrandrisico leek mij gevoelsmatig niet groot, net als jij denk dat het los zal open...

Over uitgebreid documenteren gesproken: ik heb nog veel meer detailopnamen van het maakproces, interesse...?
 
A

Athanor

Guest
Ja prima idee om meer info te plaatsen, als je dan volgend jaar november dit topic weer even naar boven haalt kan ik gelijk aan de slag;)


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.