Uitholling in plank

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik ben bezig met een wijnrek aan het maken. Het wordt een kast met vaste planken waarin ik uithollingen maak zodat de flessen op hun plaats blijven liggen. De breedte van de uitholling wordt 40 mm en de diepte 10 mm. Hoe kan ik deze uitholling het beste maken? Ik denk om heel voorzichtig met de cirkelzaag in de dwarsrichting te schrapen, maar misschien weet iemand een betere manier. Als ik het met cirkelzaag zou doen, wat zou dan de diameter van de zaag moeten zijn? Het is vast heel makkelijk te bepalen, maar ik kom er niet uit.

Om het te verduidelijken voeg ik een schetsje bij.
 

Bijlagen

  • uitholling.jpg
    uitholling.jpg
    13,7 KB · Weergaven: 685

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je nou eens wat cirkels op papier tekent en uitmeet of een deel van die cirkel in de buurt van die maten komt?

Zeker als je meer van die groeven wil maken lijkt het me best veel werk, trouwens. Je zou de plank tegen een andere
plank kunnen klemmen en dan de gaten met een kolomboormachine boren, maar voor zo'n diep gat heb je wel een
flinke boor nodig.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Als je zoekt op "cove cutting" en " cove cutting calculator" vindt je veel practische informatie.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.048
2.580
Je hebt voor de uitholling die je wil, een zaagblad van 55mm nodig. Dit is niet echt een praktische maat. Met een freeskop op een radiaalzaag worden de groeven 52mm breed , bij 10mm diep. Als de diameter van de frees of zaag kleiner is dan de diameter van je fles, blijft de fles mooi liggen op de twee randjes van je hout.
 

tuoh

Oud hout
Die klus gaat het snelste en het veiligste met een radiaalzaag, de zaagunit kan gedraaid worden om de gewenste curve te kunnen zagen. Daarna in stapjes naar beneden werken. Het werkt volgens hetzelfde principe als op de formaatzaag, maar hier moet je geen mallen maken en is het gevaar op wegdraaiende werkstukken nihil.

Vroeger holden we al zagend "wrongstukken" uit op deze manier, dat waren dan uithollingen van 120mm diep en tot 300mm breed:p Het principe werkt dus.

Maar is het een éénmalige klus en heb je geen geschikte machine, doe het dan gewoon met een bolschaafje uit de hand. De uitholling moet dan wel helemaal doorlopen. Er zijn plenty bolprofielschaven te vinden op het net voor een prikje, of anders is er snel eentje gemaakt.

Mvg,

André
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.048
2.580
Als je op je radiaalzaag een zaagblad onder een hoek gebruikt, krijg je geen mooi recht einde zoals op het voorbeeld. Je moet de zaag echt haaks op je werkstuk hebben. Als je wil dat de wijnflessen mooi op twee randjes liggen, moet je zaagblad een kleinere diameter hebben dan je wijnfles. Vandaar mijn advies om een freeskop van 80mm te gebruiken, dit heeft als bijkomend voordeel dat je de groef in een gang kan maken.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hier een tekeningetje voor de uitholling waarvan de rode lijn het zaagblad zou moeten zijn.
Een zaagblad van diameter 50 mm is toch heel klein.
Bestaat dit?
UITHOLLING.jpg

Groetjes Sirjacobs Didier.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Je zou kunnen kiezen om een doorlopende groef te maken, vervolgens een deel er tegen aan te lijmen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Sir jacobs proxxon heeft een hm zaagblad 50mm met as 10mm. Ene probleem opgelost ander as dia is lastiger.


Wim,
We zijn twee handen op één buik.
Ik teken het uit en je bent de leverancier van het zaagblaadje.

Rinus,
je hebt nu de oplossing.

Groetjes Sirjacobs Didier.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Een wijn fles is ongeveer rond 100, dat zou dan toch ook de diameter van de groef moeten zijn?
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Bedankt voor alle reacties.
De oplossing van Tuoh met de radiaalzaag gaat goed, maar het blad is 350 mm en kom dan niet in de buurt van de juiste verhouding. Door de zaag onder een hoek te zetten kom ik er ook niet. Dan krijg ik ook het probleem van dat het einde schuin is. Dat is weer op te lossen door de plank naderhand weer opnieuw te lijmen, maar dat geeft weer extra werk.
De freeskop ga ik morgen proberen, maar ben bang dat die niet op een zaagas past ( te dik). Ik heb nog een slingerzaag liggen. Ik denk dat die ongeveer 110 mm is. Zou ik die in de radiaalzaag kunnen zetten? De tanden zijn niet negatief geslepen, maar misschien is dat minder erg nu ik toch niet op de reguliere manier ga zagen.
Daarnaast denk ik dat ik de maten maar aan moet passen. De 10 mm diepte is waarschijnlijk te veel gevraagd.
De oplossing van Jurriaan in de kolomboormachine ga ik ook nog proberen met een proefstukje. Twee planken met een balk ertussen en een gatzaag in de kolomboormchine is zeker de moeite van het proberen waard.
De proxxonoplossing hou ik nog even achter de hand. Proxxon lijkt me leuk, maar ik heb mijn lijstje al ingeleverd bij de Goedheiligman en vergeten er Proxxon op te zetten
Ik hoop dat ik morgenavond een acceptabele werkwijze kan melden.
 

tuoh

Oud hout
Zo een klein zaagblad kan niet snijden hé, de motor is een stuk groter van diameter dan het zaagblad, dat kan dus letterlijk geen hout raken. De motor van een radiaalzaag is ongeveer 110mm in diameter, daar hoort geen tekeningetje bij vermoed ik:p

Conclusie: gewoon het standaard zaagblad gebruiken, dat geeft geen problemen, enkel het laatste stukje even bijwerken met een beitel en klaar.

Ps: ik weet niet wat voor machine je hebt, maar met een zaagblad van 250mm zou het moeten lukken.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Ps: ik weet niet wat voor machine je hebt, maar met een zaagblad van 250mm zou het moeten lukken.

Ooit schreef jij in een topic dat je voor de betere radiaalzaag bij Graule terecht zou komen. Toen ik de kans kreeg heb ik dat gedaan en ben er zeer tevreden over.
Ik probeer het ook met een 250mm blad.
 

DeVries

Nieuw lid
8 apr 2013
23
0
SAM_0323.jpgTotaal andere oplossing voor de luie houtbewerker is om de vakken in de kast 47 cm breed te maken. Bijna alle types wijnflessen kunnen stabiel tot vrij stabiel opgeborgen worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.