Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 35

Onderwerp: Uitholling in plank

  1. #1

    Uitholling in plank

    Ik ben bezig met een wijnrek aan het maken. Het wordt een kast met vaste planken waarin ik uithollingen maak zodat de flessen op hun plaats blijven liggen. De breedte van de uitholling wordt 40 mm en de diepte 10 mm. Hoe kan ik deze uitholling het beste maken? Ik denk om heel voorzichtig met de cirkelzaag in de dwarsrichting te schrapen, maar misschien weet iemand een betere manier. Als ik het met cirkelzaag zou doen, wat zou dan de diameter van de zaag moeten zijn? Het is vast heel makkelijk te bepalen, maar ik kom er niet uit.

    Om het te verduidelijken voeg ik een schetsje bij.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  2. #2
    Als je nou eens wat cirkels op papier tekent en uitmeet of een deel van die cirkel in de buurt van die maten komt?

    Zeker als je meer van die groeven wil maken lijkt het me best veel werk, trouwens. Je zou de plank tegen een andere
    plank kunnen klemmen en dan de gaten met een kolomboormachine boren, maar voor zo'n diep gat heb je wel een
    flinke boor nodig.

  3. #3
    Freeskop van 80mm op een radiaalzaag.

  4. #4
    Als je zoekt op "cove cutting" en " cove cutting calculator" vindt je veel practische informatie.

  5. #5
    Je hebt voor de uitholling die je wil, een zaagblad van 55mm nodig. Dit is niet echt een praktische maat. Met een freeskop op een radiaalzaag worden de groeven 52mm breed , bij 10mm diep. Als de diameter van de frees of zaag kleiner is dan de diameter van je fles, blijft de fles mooi liggen op de twee randjes van je hout.

  6. #6
    Op deze manier zou het ook kunnen lukken :

    http://woodgears.ca/cove/
    http://woodgears.ca/cove/improved.html

    Lijkt me wel wat omslachtig, ik zou gewoon gaan voor 2 afgeschuinde latjes bovenop de plank. Ziet er wel niet zo leuk uit als een uitholling natuurlijk.

  7. #7
    Het lijkt mij een tamelijk risicovolle exercitie, zo met die tafelzaag. Ik zou een bovenfrees overwegen...

  8. #8
    Die klus gaat het snelste en het veiligste met een radiaalzaag, de zaagunit kan gedraaid worden om de gewenste curve te kunnen zagen. Daarna in stapjes naar beneden werken. Het werkt volgens hetzelfde principe als op de formaatzaag, maar hier moet je geen mallen maken en is het gevaar op wegdraaiende werkstukken nihil.

    Vroeger holden we al zagend "wrongstukken" uit op deze manier, dat waren dan uithollingen van 120mm diep en tot 300mm breed Het principe werkt dus.

    Maar is het een éénmalige klus en heb je geen geschikte machine, doe het dan gewoon met een bolschaafje uit de hand. De uitholling moet dan wel helemaal doorlopen. Er zijn plenty bolprofielschaven te vinden op het net voor een prikje, of anders is er snel eentje gemaakt.

    Mvg,

    André

  9. #9
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Die klus gaat het snelste en het veiligste met een radiaalzaag
    Ja, met een radiaalzaag zou ik het ook wel aandurven

  10. #10
    Als je op je radiaalzaag een zaagblad onder een hoek gebruikt, krijg je geen mooi recht einde zoals op het voorbeeld. Je moet de zaag echt haaks op je werkstuk hebben. Als je wil dat de wijnflessen mooi op twee randjes liggen, moet je zaagblad een kleinere diameter hebben dan je wijnfles. Vandaar mijn advies om een freeskop van 80mm te gebruiken, dit heeft als bijkomend voordeel dat je de groef in een gang kan maken.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top