Uitholling in plank

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Helemaal mee eens, maar de opdrachtgever wilde het graag met uithollingen. Btw: Even bezig geweest en het voorstel van Jurriaan lijkt goed te gaan. Na de koffie een goede mal maken om ze allemaal hetzelfde te krijgen.
 

DeVries

Nieuw lid
8 apr 2013
23
0
klant is natuurlijk koning maar uithollingen beperken wel de functionaliteit van een wijnkast. Zo wordt het bijvoorbeeld lastig om flessen rechtop te zetten, terwijl dat wel handig kan zijn om bezinksel te laten zakken.
 

tuoh

Oud hout
Omdat ik zelf ook nieuwsgierig werd om de juiste instelling te weten, snel even een proefje gedaan. Zaagblad 250mm, schuinstelling zaagunit 25°, eindresultaat is een uitholling van 40mm breed en 10mm diep:D

CIMG4538.jpg


CIMG4543.jpg
 

tuoh

Oud hout
Ja inderdaad, op een tafelzaag lukt dit kunstje ook. Maar om meerdere uithollingen dwars naast elkaar in één en dezelfde plank te zagen is een tafelzaag minder geschikt. Het is lastig om de plank met de smalle zijde tegen de geleiding, en mooi evenwijdig ermee, voort te bewegen. Al helemaal als de te zagen uithollingen te ver van de zijkant komen te zitten, zoals hier onvermijdelijk gaat gebeuren. Je moet dan al beginnen klooien met een soortement haakse slede, etc.... Het word dan al snel een heel gebeuren om een in wezen simpele bewerking uit te voeren, als je anders niks hebt moet het wel, maar de radiaalzaag is een veel betere en snellere oplossing hier.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Beetje mosterd na de maaltijd, maar in het verlengde van het hier getoonde zag ik - via forumlid Rudy overigens - ook dit filmpje voorbij komen >> een handige tool voor als je wat vaker uithollingen moet gaan maken (zoals hier bedoeld, zie vanaf 08:00 minuten) maar ook als alternatief voor het werken met een bossingfrees.

 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Toch nog even gekeken hier een paar frezen voor de bovenfrees Wel 1/2 "
https://www.magnate.net/ProductDetails.asp?ProductCode=PG51

Zag dat er zelfs een in 1/4"bij zit (zou ik niet uitkiezen) de prijzen vallen mij mee (verzendkosten niet naar gekeken)
Niet iedereen heeft een radiaalzaag:mad: (helaas)

Op het filmpje van de vorige post is een eye opener voor mij. Je kan veel meer met een cirkelzaag.
 
Laatst bewerkt:

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Toch nog even gekeken hier een paar frezen voor de bovenfrees Wel 1/2 "
https://www.magnate.net/ProductDetails.asp?ProductCode=PG51

Zag dat er zelfs een in 1/4"bij zit (zou ik niet uitkiezen) de prijzen vallen mij mee (verzendkosten niet naar gekeken)
Niet iedereen heeft een radiaalzaag:mad: (helaas)

Op het filmpje van de vorige post is een eye opener voor mij. Je kan veel meer met een cirkelzaag.

Het voordeel van een frees is dat de eindafwerking ook in één keer goed is. Nadeel van in de us bestellen is dat er nogal wat kosten bijkomen. Ik zoek nog even aan deze kant van de haringvijver.
Aanvulling:
Prijs frees, 33,40 transport 20,68 OB 7,01 totaal $61,09. Volgens wisselkoersen.nl is dat €49,42
 
Laatst bewerkt:

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
De frees is inmiddels aangekomen en er kwam nog ruim € 15,-- bij. De winst is weg, maar zo'n freesje is ook nooit weg:).

Op de site stond ook een advies over toerentallen en mijn 30 jaar oude Makita kent maar een snelheid. 24000 rpm

Op zolder vond ik een nog oudere Haffner bovenfrees, maar daar kunnen alleen maar freesjes van 10 mm in. Deze draait wel 10000 rpm. Ik vermoed dat er wel een andere opname in kan, maar kan eigenlijk niets vinden over Haffner. Ja een stukje uit 2011 dat het financieel erg slecht ging. Ongetwijfeld zal er in Nederland ergens een leverancier zijn. Als iemand een idee heeft dan graag. Eigenlijk vind ik het zonde om de frees naar 10 mm af te laten draaien.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik heb iemand gevonden die de frees heeft afgedraaid naar 12 mm en het maken van de uithollingen ging als een speer. Iedereen nog bedankt voor de adviezen. Dit is het resultaat.wijnrek.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.